|
||||
Neve
és életrajza több lexikonban és aukciós adatbázisban szerepel, ám ezek
a nyúlfarknyi közlések születési idejét és halálozási helyét is tévesen
közlik. Szolnokon is alig ismert, pedig — mint az alábbiakból is
látható — szülővárosától (is) többet érdemelne.
Illés
Antal 1871. szeptember 1-én született a Mária utca egyik nádfedeles
házában. A gimnázium hat osztályának elvégzése mellett Újházy Ferenc
festőművésztől kapott leckéket. Ezután Budapestre ment, ahol a
mintarajziskola és rajztanárképző akkor indult iparművészeti szakára
iratkozott be. Ennek elvégzése után a tehetségét felismerő Szolnok
város ösztöndíjával Münchenbe, majd Párizsba utazott, ahol a Julian
Akadémián Bastien-Lepage tanítványa lett. Hazatérve figurális plein-air
képeket festett s részt vett a Szalon és a Műcsarnok tárlatain.
„Áldomás”
című alkotásával szerepelt az Erdélyrészi Szépművészeti
Társaság kolozsvári kiállításán. Közben Nerfeld Ferenc jóvoltából
elkészítette a szolnoki Vártemplom falképeit, s Vágó
Pál munkatársa
volt a jászapáti templom freskóinak festésénél. Képeket készített egri
és belényesi templomokba, falfestményeket szolnoki magánházakba.
Aztán
ismét Párizsba utazott állami ösztöndíjjal, Jean Paul Laurenst
választva mesterül. Hazatértével bekapcsolódott a magyar művészeti
életbe: vendégtag lett a szolnoki művésztelepen. Kibérelte a
korcsolyázó egylet pavilonját, s egy nyáron ott festette meg
trilógiáját, melynek középső képét, az „Obsitos” címűt az állam
vásárolta meg szülővárosa számára. A „Háry János” néven is említett mű
sokáig a polgármester szobáját díszítette. „Telik-e még” című képe a
Képzőművészeti Társulat sorsjátékán kelt el.
|
||||
1908-ban egy barátja meghívására Amerikába utazott. Hamarosan megismerkedett a
New York-i magyar egyesület vezetőivel, akik — értékelve emberi és
művészi kvalitását — megbízták Taft
alelnök, későbbi elnök arcképének megfestésével. Ő örömmel vállalta a
megbízást. Az
elnök is szívesen fogadta, s többször ült modellt a
portréhoz Hof Springs-i nyaralójában. A kép jól sikerült, és az elnök
hálából ajánlólevéllel látta el, és ezzel beutazta az Egyesült
Államokat közben odaérkezett unokahúgával, Kindlovits Emiliával, Bihari
Sándor festőművész özvegyével együtt.
Ezután
Mexikóba ment. San Antonio-ban a cowboyok életét tanulmányozta, majd
New-Mexico-ban, Haall milliomos birtokán dolgozott. A mexikói magyar
konzul, Bánó Jenő biztatására s ajánlására jutott el a fővárosba,
Mexico City-be, ahol gróf Hadik osztrák-magyar követ bemutatta Porfirio
Diaz elnöknek, akiről szintén portrét készített. Egy hazai lap híre
szerint Diaz tanult valamennyit magyarul Illés kedvéért, s nyelvünkön
beszélgettek. A „The Mexico Daily Record” című lap terjedelmes,
illusztrált cikkben mutatta be a magyar festőt. Bihari Sándorné részletesen beszámolt közös útjukról: Útleírás Mexicóból.
A Művészet című szaklap 1911.
évi cikkéből
tudjuk, hogy ellátogatott Mexikó legfestőibb népének földjére,
Tehuantepek-re, s hosszabb időt töltött a mascalero indiánok között:
„Itt készített dolgainak egyik érdekessége az is, hogy erről a népről s
földről európai festő még nem csinált képet. Mintegy
háromszázötven stúdiummal hazaérkezve, a múlt év szeptemberétől
dolgozott Szolnokon, egy nagy kollekció tervén, amelyet Európa
nagyvárosaiban akart végigvinni. Képeinek
néprajzi érdekessége az ethnografiai szakkörök, különböző múzeumok
figyelmét is magára vonta, többek közt a magyar etnográfiai múzeum
igazgatója, Seemayer Vilibald is kiválasztott mexikói dolgai közül egy
nagyobb kollekciót.”
Terveit
azonban nem valósíthatta meg: 1911. július 23-án egy utcai baleset
törte derékba életét. Koporsóját művésztársai vették körül a szolnoki
temetőben. Az Országos Magyar Művészeti Társulat, a Magyar
Képzőművészek Egyesülete s a szolnoki művésztelep tagjai helyezték el a
részvét koszorúit. A társulat és a művésztársak nevében Vidovszky Béla
festőművész, a Szolnoki Művészegyesület részéről ifjú Gonda Béla
búcsúztatta a szerencsétlen véget ért művészt, „kit idegen
világrészekben való hosszas bolyongás után ide megtérve, legszebb
reményeinek küszöbén ért el balvégzete”.
Művei
szétszóródtak. Vártemplom-beli falfestménye megsemmisült 1919-ben,
amikor román ágyúzás döntötte romba a templomot. A Damjanich János
Múzeum azonban őrzi néhány alkotását — többek között az életnagyságú Lengyel
Antal-portrét. Az aukciókon is felbukkan időnként egy-egy
alkotása.
Bizakodunk, hogy Illés Antal előbb-utóbb elfoglalja méltó helyét a szolnoki panteonban. |
Kezdőlap |
Lásd még: ILLÉS ANTAL HAGYATÉKI KIÁLLÍTÁSA a Nemzeti Szalon nagytermében és előcsarnokában 1912 |
Irományok |