HOLLÓ JÁNOS A SZOLNOKI FESTŐ-KOLÓNIA (Kultúra, 1911. nov. 25.; II. félév, 16. sz. p. 693–695.) |
||||||||||||||
Nyáridőben, ha betér
a fáradt vándor Szolnokra enyhülést keresni, szomorúan látja, hogy nem
jó helyre jött. Olyan sivár, olyan vigasztalás nélkül való ez a város,
mint egy tüdővészes kishivatalnok, íróasztala fölé görnyedve. Pedig van
benne élet, van még idegenforgalom is. Halad is. A piacteret beszegő
aszfaltról rikkancsforma gyerek szedegeti az elhullatott
csirke-bárcákat egy nagy drót egérfogóba. Azonban egyebütt vegyes
hulladék tarkítja a buja porréteget. Aztán a szegény Tisza! Ez az
álmosan csúszó szürke lé volna Petőfi Tiszája? Partját fű helyett
forgács, téglapor vagy szénsalak borítja. Gőzöst nem látni, de annál
több tutajt. És mégis szeretnek itt
lenni a piktorok nagyon. Forró Nílus-vidéki képet buja zöld skóciai
tájat is festenek a sok szürkeség láttára. A hozzáértők azt mondják: ez impresszionizmus. De
lássuk csak a város, sőt a vármegye legérdekesebb pontját, a
művésztelepet. Takaros rácsos kapun jutunk be a fiatal, de elég jól
gondozott parkba. Lehet vagy tíz hold. Kár, hogy az utakat megint csak
szénsalakkal szórták be, ami erősen gyártelepre emlékeztet. Ezeket az
unalmas szürke szalagokat a piktorok rózsaszínűre szeretik festeni.
Tanú a furcsa állítás igazolására a parkot ábrázoló sok kép és vázlat.
Két kellemesen színes, vadszőlővel befuttatott földszintes épületben
sorakozik hat-hat műterem, a hozzátartozó művészlakásokkal. Az ízléses
bútorzatot villanyvilágítás és központi fűtés egészíti ki. A lakás-és
műterembér olyan jól van megszabva, hogy a lakóknak egyhamar nem jut
eszébe a boykott. A telepet a város ajándékozta telken, állami
támogatással a Szolnoki Képzőművészeti Egyesület építette. A kert pedig
Kohner Adolf bőkezűségét dicséri. Kísérletképpen,
ez idén először, tizenhét Képzőművészeti Felsőiskola-i növendéket és
rajztanárjelöltet küldött le a kultuszkormány háromhavi gyakorlatra.
Csupa válogatott, sokat ígérő legény. Vagy tízen egy modellről festenek
a szabadban. A modell (és nem akt, mert nincs levetkőztetve) egy
fiatal, barna leányzó. Szegényke olyan lankadt és bágyadt, hogy majd
eldűl. De azért csak áll rendületlenül, a perzselő napfényben (délelőtt
10–11 óráig) s kutyába sem veszi, hogy nyaka, homloka meg a keze szára
pecsenyévé sült. Délután az ifjak szabadon választott tájat festenek.
Vezetőjük Fényes Adolf és Szlányi Lajos. Most sorjában bekopogtatunk a festőművészekhez. Pólya
Tibor fiatal ember, akit az élclapokban és az „Est”-ben megjelenő
pompás rajzai után is ismerünk. Erősen forr, keres és kutat. Párizsban
az új francia irányt szívta magába. Különcködő. Szereti a bizarr
témákat. Kétszer is megfestett egy vak legényt zöldesszürke tónusban.
Most pedig egy púpos, démon szemű leány képét veti vászonra, vörös és
sárgában, feketével kontúrozva. Azt vallja, hogy a művész magának
fessen, ha mindjárt szembe kerül is a publikum ízlésével. Asztalán
uralkodó hagyományos művészi rendetlenség közül diszharmóniával sivít
egy acélból való angolos gyűjtőpersely. Alkalmas pillanatban megrázom
... csend! Persze, persze hisz nem bankban, hanem műteremben vagyok.
A szomszéd lakás ajtaján Illés Antal* (* Mikor e sorok íródtak, akkor még valóban egyik erős reménysége volt
a magyar művészetnek Illés Antal, aki azóta a szolnoki művésztelep és a
magyar kultúra gyászára oly tragikus véget ért. Egy szolnoki szekér
ment keresztül rajta s vetett korai és brutális véget egy értékes
művészkarriernek. Szerk.)
nevét látom. Zömök, keménykötésű legény fogad. Mosolygó fekete szemei
villognak. Vidám és hangos beszédét élénk gesztus kíséri. Ilyen a
művészete is. Műtermének falait rengeteg kép borítja. Valamennyi tüzes,
mozgalmas. Elkábul az ember a sok szín láttán. Csupa exoticum
mindenfelé. Felkavarodnak a diákkori izgató olvasmányok emlékei a
Sólyomszem, Nagymedve utódai és sok más rézbőrű notabilitás
portraitjaitól. Bájos indiánus leányzók képei mellett lassos cowboyok,
félvér lovas pásztorokat ábrázoló akvarellek pompáznak. Nagyobb vásznak
ismét a nap perzselte pusztát vagy égővörös színben tartott
sziklahegység panorámáját varázsolják elénk. Illés mester mintegy
ötödfél esztendeje abban a neki kedves meglepetésben részesült, hogy
New York-ban lakó barátja, aki magyar plébános, a Patrona Hungariae-t
ábrázoló oltárkép megfestésével bízta meg temploma számára. A művész
egyet gondolt és átkelt a nagy vízen. Odakünn a Magyar Egyesület
megfesteti vele Taft elnök arcképét. Mi sem természetesebb, mint hogy a
jó svádájú piktor összebarátkozik az „ülés alatt” modelljével. Az elnök
biztatására leutazik Texasba, Észak-Amerika szívébe. Majd New-Mexikót
és Spanyol-Mexikót kalandozza be. A kerületi főnökök, „sheriffek” és
független farmerek egyforma respektussal teszik ki a bagót Taft ajánló
levelének láttán. Persze, hogy főúri módon volt ellátva és vígan
kocsizott egyik farmról a másikra. De hát neki nem megművelt terület
kellett, hanem a Prairie és a félvad pásztor élet, meg az indiánusok.
Tehát nyeregbe száll: még pedig olyan alaposan, hogy heteken át véres a
nyereg is meg lába szárainak külső része is. Később eltanulja a
bennszülöttektől, hogy a kaktusz tövisei ellen csak hosszúszőrű
bőrnadrággal védekezhetik a lovas. Vezetője mindig akad egy-két napi
járóföldre. Jólelkű vidám fickók, csakhogy szeretnek a „sápadt arc”
rovására tréfálni. Eszeveszett vágtában nyargalnak tüskön-bokron
keresztül. Illés mester hátán lötyögő hátzsákban őrült táncot jár a
festőláda, majd kiveri a lelket belőle. De ez a csekélység, no meg a
szomjúság abszolúte nem zavarja meg a fanatikus művészt abban, hogy
amikor neki tetsző képet lát azt nyomban vászonra ne rögzítse. Két és
fél évet tölt a vadonban. Aztán nemhogy kimerülten, de még keményebbre
edzetten — testben, lélekben egyaránt — Veracruzban hajóra száll és
hazatér. A magával hozott kollekció 300-nál több képből és vázlatból
áll. Hozzá hasonló nincs a kontinensen. Amerikai tárgyú semmi esetre
sem. Már csak az etnografia szempontjából is büszkék lehetünk e pompás
gyűjteményre. November hóban Budapesten eddig először megnyitandó
kiállítására nagy szorgalommal készül Illés Antal. Szlányi
Lajos műterme nemcsak artisztikus, de elegáns és barátságos is. A
művész külseje tévedésbe ejti az embert. Nehéz elhinni, hogy ez a
minden ízében nagyvilági sima ember festi azokat a nagyon magyaros,
nagyon falusias tájképeket. Vásznairól a fű illata vagy a Tisza-part
iszapjának jellegzetes szaga árad felénk. Szinte tudományos
komolysággal és következetességgel ragaszkodik kedvenc sujetjéhez.
Tiszai tájképei olyanok, mintha a minden poezist legázoló pénzszerzés
nyoma még messzi járna a magyar víztől.
Zombory
Lajos az európai hírű állatfestő széles ecsete alól pompás hatökrös
ekék, lovak kerülnek ki. Képei wagneri erővel hatnak, élénken mély
színei nagyszerű harmóniában illenek össze. A magyar paraszt
legkedvesebb jószágait viszi be a művészetbe. Szántás, szénahordás és a
Tisza kompján átkelő kocsik vagy álldogáló parasztok ragadják meg
figyelmét. Most egy hat négyszögméteres vászonra majdnem természetes
nagyságú vadkant fest, abban a pillanatban, amikor a kopófalka
lefüleli. Tavaszra elfoglalja saját házában épülő műtermét s abban
iskolát nyit, állatfestők számára. Szürke szemeiből gyermeteg vidámság
mosolyog, ellentétben robusztus alakjával és mély basszus hangjával. Vidovszky
Béla szőke, igen komoly fiatalember. Virtuozitással rajzol, de színei
túlságosan üdék. A kollégák „csöpp léleknek” hívják, de az erős
versenytársat illető aggodalommal figyelik fejlődését. Nagy sportsman
és még nagyobb tisztelője a szépnemnek. Kléh
János szintén fiatal mester; azért kedveli Szolnok vidékét, mert
bőségesen válogathat egyszerű magyar tájékban. Más nem is igen érdekli.
Képei közvetlenek és őszinték és azért olyan bájosak, mint a magyar
nóta. Fényes Adolf a telep nestora.
Nagy tekintélynek örvend a művészek közt is. Műtermének küszöbét a
takarító inason kívül senki emberfia át nem lépi. Egyik gonosz
tanítványa, kajánul mosolyogva, súgta meg, hogy „az öreg bagoly vérből
meg denevér epéből keveri színeit”. Ez a nyári műterme, az őszi és
tavaszi Pesten van, a téli atelierje pedig Párisban. Hát bizony bajos
volna gyönge munkával a háromszoros házbért összeszerezni. Nem sok kép
kerül ki ecsetje alól, de azok aztán súlyosak! Jávor Pál most érkezett
vissza baba-feleségével külföldi körútjáról. Olgyay Ferenc még nincs itthon. A torinoi kiállítás magyar pavillonjának falára festett egy nagy képet. A művésztelep tízéves fennállását jubiláris kiállítással fogja megünnepelni 1912-ben. |
||||||||||||||
Kezdőlap | Vendégoldal |