Kósa Károly Három templom van minálunk... Szolnoki vallástörténeti mozaik 2. rész |
|||||||||||||||
A már említett török- és
kuruckori kezdemény után sokáig nem volt lehetőség református
gyülekezet kialakulására. A Szolnokra helyezett vasutasok (1847 után)
és tisztviselők képezték alapját annak a közösségnek, melyet a
megyeszékhellyé válás után történt betelepedés gyarapított tovább.
1867-ben vált leányegyházzá, 1887-ben anyaegyházzá a szolnoki
gyülekezet. Először a tószegi, majd az abonyi lelkész látta el
szolgálatukat. Első rendes lelkipásztoruk Csekey István volt 1887-től
1911-ig. A Nemzeti Filmszínház helyén állt első, lakóházból
átalakított, szerény imaházuk 1869 és 1894 között. A téglagótika
hagyományait követő mai templomukban 1894 szilveszterén tartották meg
az első istentiszteletet. Az első világháború során elszenvedett
veszteséget nehezen viselték, de 1923-tól komoly fejlődés mutatkozott:
egyházi vegyeskart szerveztek, két vasárnapi iskola, női bibliakör,
középiskolai diákegyesület alakult. Az asszonykör
rendezvényekkel, színházi előadásokkal, karácsonyi vásárral gyűjtött
bevételeiből az 1930-as évek végén felépült az “ifjúsági otthon”, a mai
gyülekezeti terem. 1962-ben emléktáblát avattak a templomban nagy
elődjük, Szegedi Kis István szolnoki fogságának emlékére. Legrégebbi
sírkertjük — a mai katolikus temető területén volt — megnyitásának
idejéről nincsenek adataink, de 1840-es évekbeli sírköveket is találtak
ott. Az 1860. évi tagosítás alkalmával 750 négyszögölnyi földet kaptak
a protestánsok temető céljára. Valószínűleg ez a "belső"-nek nevezett
(Kőrösi úti) temető alapja. Még az 1880-as kataszteri térkép is csak a
mai terület felét jelöli. Az 1890-es években bővítették, majd 1906-ban
újat szereztek. Ezt a távolabb — a Béke és a Hant utca között —
elhelyezkedő sírkertet 1927-ben bővítették a mai nagyságúra.
Izraelita
vallású személyek csak az 1840-es évek elejétől kaphattak letelepedési
engedélyt Szolnokon. 1851-ben, az anyakönyvvezetés kezdetekor már 300
körül volt a lélekszámuk. Az évtized közepén történt kísérlet a
hitközség megalapítására. Ekkor épült az első zsinagóga (a Pelikán
Szálloda helyén) s ekkor alakult meg a Szentegylet (Schevra Kadisa) is.
Klein Elkánt, a négy évig működő első rabbit csaknem három évtized
múltán követte dr. Friedliber Ignác. 1898-ban választották meg Heves
Kornélt, aki 1945-ig töltötte be ezt a tisztséget. Ekkor épült az új
zsinagóga, melyet 1899. augusztus 29-én adtak át hivatásának. Ezután
írhatta Heves Kornél az alábbi sorokat:
Az
1868-ban alakult Szolnoki Izraelita Nőegylet célja az általános
jótékonykodáson kívül az özvegyek és árvák, a szegény sorsú
menyasszonyok erkölcsi és anyagi támogatása volt. A “Menóra” Ifjúsági
Önképzőkör, valamint az Ifjúsági Kultúregyesület 1936-ban alakult.
Hitélet címmel “zsidó szépirodalmi és társadalmi folyóirat”-ot
jelentettek meg 1933-tól 1939-ig. 1932-ben adták át
rendeltetésének a “Mártírok Templomá”-t, 1935-ben a kultúrházat. Mára a
régi zsinagógát lebontották, az új a Galériának ad otthont, a
kultúrházban a Tisza Mozi kapott helyet. Egyedül a filmszínház
épületéhez simuló Mártírok Temploma látja el eredeti feladatát a
maroknyira fogyatkozott zsidó közösség szolgálatában. Az első
izraelita temetkezési hely — az ó-temető — szintén a mai katolikus
sírkert területén volt. Az 1860-as évek végén kialakított második
odébb, a Szivattyú és a Hoksári János utca által befogott négyszögben
található. A Hoksári János utca felől juthatunk be a katolikus
temetőtől ma már kerítéssel elválasztott zsidó sírkertbe, ahová régóta
nem temetkeznek. 1927-ben vették használatba legújabb temetkezési
helyüket, mely a Hoksári utca másik oldalán terül el. Heves Kornél
rabbi így emlékezett az avatásra: "böjti vezeklések közt sereglett
oda községünk apraja-nagyja. Előbb az ó-temető süppedt hantjai alól
kiemeltük a több mint 70 éve ott porladó hamvakat, hogy szentséges
ereklyeként vigyük át az új pihenőhelyre, hol Isten rendelése szerint
előbb, vagy utóbb nekünk is ágyat bontanak". Századunkban
újabb lendületet vett a katolikus templomépítés is. Szandaszöllős —
ahol 1775-ben kezdte a szőlőtelepítést 211 szolnoki gazda — az 1800-as
évek harmadik harmadában, a parcellák megváltása után kezdett
benépesülni. 1910-ben már 1.400 volt lakóinak lélekszáma. 1911-ben
építették fel adományaikból a “szőlőhegyek védőszentje”, Szent Orbán
pápa oltalmába ajánlott kápolnát, melyet 1934-ben megnagyobbítottak.
Korabeli megállapítás szerint a megáldáson “Szandának úgyszólván egész lakossága megjelent.” A harangok nem toronyban, hanem fém haranglábon állnak a templom mellett. 1920-ban
a belvárosban is mozgalom indult a templomtól távol élő hívek körében.
A következő évben történt parcellázáskor adott is a város megfelelő
területet a “Gólya” melletti víztoronynál. A templom a mai napig sem
épült fel. Áthidaló megoldásként az 1925-ben épített korszerű
szegényház egyik helyiségét kápolnának rendezték be, s a következő
évben felszentelték. Ugyanekkor a szegényház saját lelkészt kapott
Majsai Mór, majd Radvánszky József, a nótaszerzőként is jól ismert pap
személyében. A templomépítés ügyének elakadását látva a szegényházi
kápolna kibővítéséről határoztak, s 1933. október 1-én Hanauer István
fel is szentelhette Szent József tiszteletére. Az egyre
növekvő Újváros — nevezték Szent János-városnak, Gyárvárosnak is —
századunkra kinőtte a kicsiny Szent János kápolnát. Az üzemek adakozása
segítette a Szentlélek templom felépítését. A temető mellett álló,
klinkertéglából készült épület tervezője, Fábián Gáspár ezt mondta
róla: “Legszebb és legsikerültebb alkotásom a Szolnokon épült templom.”
A
világháború előtt mindössze 70 evangélikus élt a városban. A trianoni
országcsonkítás után a menekülők duzzasztották fel lélekszámukat
300-ra. 1923. október 21-én tartották az első lutheránus
istentiszteletet, s ugyanakkor alakult egy kis missziói tanács, mely az
egyházközség megalakulását vette tervbe. A további istentiszteletekre a
református templomban, majd a Verseghy Gimnázium rajztermében került
sor. Hamarosan gondoskodtak oltárról, harmóniumról és szent edényekről
is. 1928-ban templomépítő bizottságot hoztak létre, mely helyi és
országos gyűjtést indított. 1931 végén a gyülekezet telket kapott a
várostól, s tekintélyes összeg gyűlt össze ekkorra. 1931-ben kaptak
állandó lelkészt Viszkok (Vető) Lajos személyében, s megalakult az
önálló missziói egyházközség. Gerey Ernő budapesti műépítész tervét
fogadták el felépítésre, melyet a wittenbergi vártemplom ihletett.
1932. október 30-án búgott fel először a harmónium, s szárnyalt az ének
a Tisza-parti templomban. A berendezést az Evangélikus Nőegylet és a
Teázó Társaság gyűjtése segítette. Ezzel csaknem teljessé vált
a napjainkban is látható templomok sora. A teljesség érdekében meg kell
emlékeznünk még a bizánci szertartású keresztényekről. Francois-Xavier
de Feller, a belga utazó 1767. évi látogatása után így írt: “Többször
találkoztam Szolnokon görög kereskedőkkel. Ez volt az első eset, hogy
kevés görög tudásomnak hasznát vettem. E kereskedők között találtam
egyet, aki okos, szellemes és tapasztalt ember volt. Vallja ő is, hogy
a Szentlélek az Atyától és a Fiútól származik. Szaloniki származású
volt. Örömmel olvastam nála katekizmusukat és más műveket. A katekizmus
címe: Orthodoxa confessio catholicae et apostolicae Ecclesiae
orientalis. Breslauban nyomták 1751-ben.” A bizánci keresztényeknek
kápolnájuk és temetőjük is volt. Ennek maradványai az Eötvös tér
környékén, egy kutató szerint a Közgazdasági Szakközépiskola tornaterme
alatt rejtőznek. A görögkeletiek ma már nem alkotnak helyi közösséget,
ellenben a katolikus egyházhoz tartozó, de bizánci szertartásukat őrző
görög katolikusokkal. Ők 1989-ben kaptak szervező lelkészt, ekkor
alakultak egyházközséggé. Jelenleg egy felvonulási épületből Isten
házává nemesedett, Szent György tiszteletére szentelt dísztelen, kettős
kereszttel jelzett faházban tartják istentiszteleteiket, s kőtemplom
építésére készülnek. A város képéhez és vallási életéhez
hozzátartoznak a vallásos tárgyú szobrok és a feszületek is. Legrégebbi
a Zagyva torkolatánál 1747 előtt emelt, alföldi városainkban ritka,
barokk Szeplőtelen Fogantatás szobor. Leghányatottabb sorsa az utazók
védőszentjét, Nepomuki Szent Jánost ábrázoló szobornak volt. Ezt
1804-ben állították fel a Tisza-hídnál. 1910-ben, az első vashíd
építésekor helyezték át a Művésztelep dél-keleti sarkához. Itt
ábrázolja Fényes Adolf 1925-re datált festménye. Innen száműzték mai
helyére az ateizmus tombolása idején. A talapzaton felismerhető a Szent
Flórián-dombormű, ám a két volutáról már eltűntek a szárnyas angyalok.
A füzéres díszítésű, hengeres oszlopon még mindig viszonylag épen áll a
vértanú szobra.
A szolnoki katolikusok legfontosabb
búcsújáróhelye Máriaradna volt. A trianoni határok meghúzásáig minden
húsvét utáni hatodik vasárnapon elzarándokoltak a kegyhelyre. A
nagytemplomnál gyülekeztek, szentbeszédet hallgattak (az akkor még) a
Tisza-híd mellett álló Szent János-szobornál, majd gyalog és lovaskocsival indultak útnak. Az idők során kicsiny fülkével védett
Mária-szobrot állíttattak a radnai templom közelében. 1929-ben P.
Trefán Timót így köszönte meg a felújításra küldött pénzt: „Hálás
köszönettel vettem a Rózsafüzér-társulat szorgoskodásából gyűjtött 260
pengőt. Majd a tavasz, vagy nyár folyamán megejtem a javítást, s akkor
referálok a dologról. … Ennél szebb és szentebb célra nem adakozhattak
volna, mert Mária legtisztább Szíve százszorosan fizeti vissza, mit az
Ő érdekében teszünk és áldozunk. Szeretettel: P. Timotheus”. Az
1920-as évektől Mátraverebély-Szentkút vált a szolnokiak legfőbb
búcsújáróhelyévé. Itt saját szálláshelyet is fenntartottak. 1935.
július 6-7-én két különvonattal 2.000 zarándok utazott e kegyhelyre.
Ugyanebben az évben 400-an vettek részt az egri fájdalmas búcsún is.
Természetesen a helyi templombúcsúk is népszerűek voltak. Kevesen
tudják, hogy ki a város védőszentje. A szolnokiak 1749-ben fogadalmat
tettek, hogy Xavéri Szent Ferenc napját (december 3.) évente
munkaszünettel és az oltalmába ajánlott — 1733-ban épült — kápolnához
zarándoklással ünneplik. XIII. Kelemen pápa 1767. január 21-én
kelt brévéjében búcsút engedélyezett ezen kápolna látogatóinak. “Az
öszve sereglett, és zászlók alatt az említett egyházatskához léptető
nép megindulással űli a’ Pestises időben ki-veszett szerentsétleneknek
emlékezetét, kiknek tetemei a’ templomotska körül (mert akkoriban itt
volt azoknak temetőjök) nyugosznak, és tele hálával emelkedik fel a
szív a teremtőhez, hogy a’ várostól a’ tsapást végre el-fordította. A’
lakósok meg-tartóztatják ezen a’ napon magokat minden munkáktól, sem a’
Kalmárok’ bóltjai ki nem nyittattanak, sem az el adásra valók a’
piatzon ki nem rakattatnak; tsupán az énekek zengedeznek, és tsak a
butsúsokat szomorú kongással kísérő harangoknak zúgásai hallatnak” —
írta Gorove László 1821-ben. Az 1831. évi országos kolerajárvány után
Szolnok város bírája, vezetői és közönsége — Nádasdy Ferenc váci püspök
jóváhagyásával — a város védőszentjévé választotta Xavéri Szent
Ferencet, és külön helyi ünneppel tisztelték meg, elhatározva, hogy
minden augusztus 6-án, vagy az azt követő vasárnapon is a kápolnához
zarándokolnak. Az említett napokon szabadtéri szentmisét tartottak,
mert a nép nem fért be a kápolnába. Századunkban ez a szép ünnep
feledésbe merült. Napjainkban a szandaszöllősi Szent Orbán búcsú a
legnépszerübb. Ezt a környékbeli településekről is sokan látogatják. A
ferences atyák jóban-rosszban kitartottak híveik mellett. Templomi
szolgálatukukon kívül tanítottak, 1831-től 1887-ig ők vezették a
Verseghy Gimnázium elődét is, 59 tanárt adva a tanintézetnek. 1927-ben
ők látták el rendtartományuk legnagyobb lélekszámú plébániáját, ahová
30.400 katolikus tartozott, és 5.369 gyermek és fiatal hitoktatását
végezték. 1924-től két évtizeden keresztül szerkesztették és kiadták,
részben írták a Katolikus Élet című hitbuzgalmi és társadalmi lapot. A
szerkesztők között híres ferencesek voltak: Majsai Mór, Unyi Bernardin
és Szabó Polikárp. Az utolsó házfőnök Szabó Polikárp, a nemzetközileg
is elismert zeneszerző, egyházzenei doktor volt. Minden bizonnyal neki
is köszönhető, hogy 1948-ban egy nemzetközi versenyen első díjat nyert
a jó hangú szolnokiakból álló Ferences Énekkar. Az első
világháború után női szerzetesrendek is működtek Szolnokon. Az Isteni
Megváltó Leányai Kongregációjának tagjai 1920-tól a Vármegyei
Közkórházban ápolták a betegeket. Nemcsak a testi gondozást tekintették
feladatuknak, hanem a lelki egészség fenntartását is. 1926-ban 14
szerzetbeli és 9 világi ápolónő látta el a 272 ágyas kórház betegeit. A
város lakói olyan elégedettek voltak munkájukkal, hogy 1925-ben ettől a
szerzettől kértek ápolónőket a Városi Szegényházba is. A Szegénygondozó
Nővérek Társulata 1931-ben kezdte szolgálatát Szolnokon, előbb külső
gondozást végezve, majd egy évvel később — az Isteni Megváltó Leányait
felváltva — 30 nő és 30 férfi belső gondozását is vállalták a Városi
Szeretetházban. 1950-ben, a szerzetesrendek erőszakos feloszlatásakor 9
ferences szerzetespap (páter) és 4 laikus testvér (fráter), valamint 23
nővér (18 a kórházban, 5 a szegényházban) tevékenykedett a városban. Szolnok
város jelentős egyházi személyiségeket adott a világnak. Az közismert,
hogy Verseghy Ferenc Szolnokon született, Tóth Tihamér neve azonban
feledésbe merült. Ő a rádió által is közvetített beszédei, valamint 23
kötetben közzétett, számos nyelvre lefordított írásai révén közismert
és -kedvelt volt itthon és idegenben is. Magyary Gyulát elfeledni sem
kellett, pedig a filozófia, a teológia, a politikai tudományok, az
egyházjog és a kánonjog doktoraként a pápai egyetem, a mai Pontificia
Universita Urbana jogi karának dékánja volt, s Rómában, a Máltai
Lovagrend sírboltjában helyezték örök nyugalomra. A II.
világháború után egyre szűkült az egyházak működési területe. 1950-től
a templomokba szorultak, a vallásos embereket is hátrányos
megkülönböztetés súlytotta. Ez csak a rendszerváltozás után szűnt meg.
Azóta az egyházak ismét szabadon működhetnek, helyreállt a
vallásszabadság, de az évtizedek nem múltak el nyomtalanul.
|
Kezdőlap | Vissza az 1. részhez! | Irományok |