Kósa Károly Három templom van minálunk... Szolnoki vallástörténeti mozaik 1. rész |
||||||||||
A város korai vallási életéről
kevés ismerettel rendelkezünk. A várispánsági központokban már a XI.
század első felében keresztelő egyház épült. Bizonyára így volt ez
Szolnokon is. Ezt támasztja alá az az 1270-es évekből származó adat is,
hogy akkor — de bizonyára már régtől fogva — a váci egyházmegye egyik
főesperességének adott (és ad ma is) nevet a város. Temploma a várban,
a mai Vártemplom közelében állhatott. A Tisza Szálló
alapjainak ásásakor XIII. századi körmeneti keresztet, továbbá díszes,
erős koporsóvasalást találtak. (Ekkor még a temetők a templomok mellett
voltak.) A török kori metszetek itt is templomot ábrázolnak, így
valószínűsíthetjük, hogy a tatárjárás évszázadában már állt a város
második temploma, mely a török megszállás idején pusztult el. A várbéli
templomot a törökök mecsetté alakították át, minaretet építettek mellé,
így a mohamedán vallásgyakorlat színteréül szolgált. 1561-től
1563-ig a vár börtönében sínylődött más magyar rabtársaival együtt
Szegedi Kis István, a neves kálvinista prédikátor. Amikor a szolnoki
magyarok hírét vették, hogy milyen nagy tudású foglya van a várnak,
addig könyörögtek a bégnél, amíg Mahmud megengedte, hogy — nehéz
bilincsekkel a lábán — kijárjon a városba hitrokonaihoz. Korió Péter
révész még azt is elérte, hogy Szegedi az ő házában prédikálhasson, az
egész napot nála tölthesse, és csak estétől reggelig kelljen a
börtönben lennie. A katolikusokat — állandó lelkipásztor híján — a
Szeged és Gyöngyös ferences kolostorában élő szerzetesek gondozták. 1686-ban,
a törököket kiverő sereggel érkezett Leiterer Bernardin ferences tábori
lelkész, aki a városban maradt. A következő évben rendelték ide Somodi
Bernardint vezető lelkésznek, valamint Preitschopf Jeromost a
német katonák lelkészéül. A törökök épen hagyták itt a vártemplomot, de
a felszabadulásért való hálaadó szentmisét rögtönzött oltáron kellett
bemutatnia Leiterer Bernardin atyának. A nyugodt fejlődést a
Rákóczi-szabadságharc eseményei szakították meg. 1703-ban a kurucok
foglalták el a várat, elrabolva, vagy megsemmisítve a templom és a
szerzetház berendezését. Rákóczi — tudomást szerezve erről — elrendelte
az elvitt javak visszaadását, s kárpótlásul egy ezüst kelyhet adott a
barátoknak. (Ez utóbbit — a Historia Domus feljegyzése szerint —
Kámánházi László váci püspök az 1810. évi bérmálás alkalmával elkérte a
váci egyházmegyei gyűjtemény számára.) A ferencesek híveik között
maradtak, s vezették az anyakönyveket is. Érdekesség, hogy a
katolikus vallású fejedelem idejében nyílott alkalom a református
közösség kialakulására. Csiszár István és Seres György, Rákóczi két
vámtisztje hozott lelkészt a várba Tunyogi József személyében. Számára
kijelöltetett “lakásra való alkalmatosságul az várban az víz-kapun alól
levő sorházak közül a második ház, holott is alkalmas ideig az
isteni-cultus celebráltatott” — jegyezte fel Seres György harmincados.
Később a várkapun kívül, a városban adtak helyet “parochialis
residenciának”, míg “az istentiszteletnek naponként leendő
véghezvitelére ugyanazon háznak szomszédságában levő házat”. 1706-ban,
a császári seregek közeledtekor kiürült a város, ahová csak 1710-től
kezdtek hazaszállingózni lakói. Dirrer Althen Ferenc várparancsnok
akkor még nem engedte vissza a szerzeteseket a várba, így a város
szélén telepedtek le, ahol vesszőfonadékból, sárból, nádból
templomocskát, deszkákból cellákat építettek. Később “a’ Község a’
régen óhajtott békességnek el-nyeréséért az 1717-ben újra be-fedetett
várbéli templomba járt hálálkodni, és ájtatoskodni, a’ mit azonban ott
nem sokáig gyakorolhatott, mert a’ hívek száma naponként szaporodván az
erősségben lévő hajdani Török Moschea (Metset) kicsinysége mellett a
Tisza parton alá felé terülő új-várostól félre is esvén az Előljáróknak
egy másik, a’ régi körül bástyázott városon kívül fel-emelendő
egy-házról kelle gondoskodni, mellynek talp kövét nem sokára
megvetette, a’ helybéli Só-háznál pénzszedői hivatalt viselő Besditzky
Ignátz, a’ ki a’ Tisza parton Nagy Asszonyunk tiszteletére egy kápolnát
úgy állított fel, hogy azt idővel egy nagyobb templomnak derekához
lehetne foglalni” — írta Gorove László a Tudományos Gyűjtemény
1821. évi egyik füzetében. A szerzetesek a kápolna mellett telepedtek
meg faházakban. “Azon közben mind inkább-inkább többülvén a’
lakosok, kik már az új Kápolnába se férnek vala, az Isten házának
megtágítását megént szükségessé tették, a’ mi nem sokára végbe ment,
mert már 1736-ik esztendőben a’ mostani templomnak dereka Vörös Ilona
magtalan özvegy Sós tisztné segedelmező nagy lelkűségéből emelkedni
kezdett, mellyhez hozzá adatott 1754-ben a Sanctuárium a’ mái nap is
felette álló toronnyal együtt, mert szűk léte miatt a’ Kápolnát szent
hellyé változtatni nem vala képes.” 1729-ben elkezdték a kolostor
építését, mely 1752-ben fejeződött be, de egy részébe már 1933-ban
beköltöztek a barátok. 1753-tól a templom a Szentháromság oltalma alatt
áll. Szentháromság templom (és plébánia) a hivatalos neve, de nevezik
ferences-, belvárosi- vagy nagytemplomnak is. A város határában
Sarlós Boldogasszony kápolnát építtetett egy Kilian nevű “kegyes német”
Leslie Vilmos váci püspök 1717. október 12-én kelt engedélyével. Az
egykori puskapormalom dombján álló kápolnát 1799-ben újjáépítették a
város közköltségén. Sokáig ezt az évet tartották az építés idejének.
Ekkor öntötték harangját is, melyet csak 1814-ben szenteltek fel.
Oltárképét egy gyöngyösi festővel készíttette el Lendvay Mátyás
szolnoki főbíró. (Jelenleg az 1955-ben, Hubay Gyula által festett
másolat áll az oltáron, míg az eredeti kép helye ismeretlen.) Ma már a
róla elnevezett Partoskápolna nevű városrész veszi körül.
1733-ban, a “dög-halálnak
meg-szűnése utánn, az attól való megszabadulás emlékezetére építtetett
távul a’ külső várostól az Elűljáróság által Xavérius Szent Ferentznek,
mint a’ Pestis ellen való különös Pártfogónak tiszteletére egy mai
napig is meg-lévő Kápolna”. Korunkban természetesen lakóházak
között, az Ady Endre és a Kápolna utcák kereszteződésénél áll a
templomocska. Azt, hogy mily nagy veszélyt jelentett akkor ez a
járványos betegség, bizonyítja, hogy a Versegi János — Verseghy Ferenc
édesapja — által tizenhat évvel később, a városháza közelében
emeltetett kápolna oltalmazójául Szent Rókust, a pestises betegek másik
gyámolítóját választották. A kápolna “olyan kicsiny, hogy alig tudja befogadni a papot és a ministránsokat”
— olvasható az 1777. évi Canonica Visitatio (egyházlátogatási
jegyzőkönyv) lapjain. 1776-ban Tresser Lipót, a Fehérló fogadó bérlője
renováltatta, majd II. József, a kicsinyessége miatt sekrestyésnek
gúnyolt császár által 1789. május 6-án kiküldött bizottság lebontásra
ítélte. Egy városrész névadójává vált a Szent János kápolna is,
melyet 1773-ban építettek, s a mai dohánybeváltó és a vágóhíd között, a
Tisza partján állt. Lehnhardt Sámuel 1820-as években készült
rézmetszetéről a kápolna helyét és formáját is ismerjük. A Tisza árja
1860-ban mosta alá, s 1861-ben bontották le maradványait. 1885-ben még
utalt rá az egykor mellette állott "téglaházi kereszt”. Az
ismét fellendülő hitélet tárgyi jelei mellett egyebekről is szólhatunk.
Az 1698-ban alakult Kordások Társulatának 1740-ig 336 tagja volt. E
ferences harmadrendben a legegyszerűbb emberekkel együtt tevékenykedett
Király Katalin, a “szolnoki labanc kapitány” özvegye, vagy Mária Anna
Comitissa Dilleriana grófnő, a várparancsnok leánya is. 1730-ban
megalakult a “Szentháromságról nevezett testvérület”, 1730-ban a
Kármelhegyi Boldogasszony Társulat, 1769-ben a Hitelemző Testvérület,
mely a népet különféle csoportokba osztotta, hogy hatásosabb legyen a
hitelemzés. A kor vallásos életének meghatározó és egyben
leglátványosabb elemét jelentik a több ezer főt megmozgató körmenetek.
Az útvonalat a város tanácsa is jegyzőkönyvben rögzítette: “A Nagy
processio a Nagy templombul megindul a Só házak előtt a Vár béli
Kápolnába … onnan visszaindul és folytatódik a Város Háza előtt vivő
Nagy Ország úton a Xavérius Szent Ferentz Kápolnájába, onnand
ismét … a várost körül kerülve a Nagy Tizedi Szérős kertek és Vásár
állás mellett a Tégla háznál lévő Szent János kápolnájába, onnan végre
a Tisza parton a Nagy Templomba visszatér...” Sáros időben a
körmenet útvonalát lerövidítették. Sokat adtak a körmenetek fegyelmére
és áhitatára is. Egy 1827. évi végzés előírta azt is, hogy “a Tanács
tagjai ne szétoszolva a nép között, hanem párban a kántor előtt sorban
és a hivatalba esett beiktatás ideje és a táblánál való ülésük szerint” vegyenek részt a körmeneteken. A
körmenetekben a céhek is részt vettek. 1822-ben az alábbi sorrendet
állapították meg maguk számára: “1. légyen a Bets. Szabó Czéh”, 2. a
“Bets. Kováts Czéh” 3. a Csizmadia Czéh, 4. a Szijjártó és Varga Czéh,
5. a Szüts Czéh, 6. a Takáts Czéh, 7. a “Keőmíves, Áts, Asztalos,
Pintér és Üveges Czéh”, 8. a Molnár, 9. a Halász Czéh. A céhek emlékét
több oltár őrzi a ferences templomban: a legtekintélyesebb céh, a
szabóké által 1752-ben állíttatott Szent Antal oltárának címerében
ollót, tűt, vasalót láthatunk; a csizmadiák által kilencven évvel
később állíttatott Szent István oltár címerpajzsában két oroszlán
csizmát tart.
Francois-Xavier de Feller, belga jezsuita az 1767.
év tavaszán különös nagyheti szertartást látott Szolnokon: a
Pilátus-verést. Férfiak és nők verték, pofozták, ostorozták magukat, a
gyermekek pedig a földet döngették, óriási zajt okozva. Hasonlót írt le
Vörös István gimnáziumi tanár az 1920-as években: “Régi időből
eredhet ama szolnoki szokás, amit nagyhét végén tapasztalhat itt az
idegen. A gyermeksereg kolompot zörget, csengőt ráz és karikás-ostorral
csattog-pattog utcahosszat. Már aszerint, hogy kinek melyik eszköz
akadt a kezébe. Kora reggeltől késő estig tart ez a koncert. Szól pedig
ez a zörgés, csöngés, pattogás a Jézuskának, akit mindenfelé keresnek.
Kérdezősködésre a bennszülöttek csak azt felelik, hogy »keresik a
Jézust« a gyerekek.” A nagyböjtöt szigorúan betartották.
Csak halat fogyasztottak, más húsfélét nem. Ennek azonban az volt a
feltétele, hogy legyen elég hal, s azt a szegényebbek is meg tudják
vásárolni. Ezért a “betsületes tanács” 1801. február 25-én az alábbi
rendeletet hozta: “A Publicum javára tekintvén, hogy ezen böjti
napokban hal nélkül ne szűkölködjön, a halászok között oly rendelés
tétetett, hogy minden Compania négy-négy napon possideálja a
hal-piacot. Nagyobb pontyokat, csukát és harcsát 4 kr., az apróbbak
pontyát pedig 3 kr. áron adhatják.” Az erkölcsök
szigorúságára egy 1777. évben kelt, öt ferencrendi atya aláírásával
nyomatékosított döntés vet fényt. Ebből megállapítható, hogy egy Király
Anna nevű özvegy bűnös viszonyt folytatott Szabados Józseffel. Az ifjú
nem akarta feleségül venni az özvegyet, mert meggyőződött, hogy az Zidó
Ferenc juhásszal is vétkezett. Az atyák kötelezték Szabados Józsefet,
hogy a születendő gyermek eltartására tegyen le a bíró kezébe 30 rajnai
forintot, a botrányért pedig a következő vasárnapi istentisztelet után
40 korbácsütést kapjon. Király György és Tóth Ilona, az özvegy bűnét
fél éven keresztül elnéző, sőt pártoló szülei húsz korbácsütést
tűrjenek el ugyanott, ugyanakkor, példaképpen a többi szülőknek, hogy
jobban vigyázzanak gyermekeikre, és elijesztésül a tabániaknak, akik az
ilyen vétkes viszonyokról gyanúsak. A vétkes Király Annát szülés után
nem avathatták, hanem három egymás után következő vasár- és ünnepnapon
a templom előtt kellett állnia a bábával a nagymise idején. 1739. március 12-én tűz támadt Bozsó István kertjében. Leégett a város, vele a Tisza-híd, sőt még a folyón lévő szálfák is. "Ádázabbat a város aligha élt"
— jegyezte fel a korabeli krónikás. Csak a ferencesek rendháza és
temploma, meg a mellette fekvő temető élte túl a pusztítást, mert akkor
még kívül estek a lakott területtől. Ezt a temetőt 1770-ben lezárták,
1850-ben sétateret létesítettek a helyén, majd 1913-ban felépítették a
mai Belvárosi Általános Iskola épületét. 1760-ban már megnyitották a
mai Gábor Áron tér helyén az újabb sírkertet, de 1786-ra ez is megtelt,
a város is terjeszkedett. Ekkor jelöltek ki a jelenlegi temető város
felőli sarkán egy földdarabot. A későbbiekben ezt nagyobbították,
időnként lezárva, majd újra megnyitva egy-egy részét. Mellette kaptak
helyet a később megjelenő más felekezetek is. Történtek kísérletek a
Liget utca környékén, a rékasi határban, Szandaszöllősön, Alcsiban is
temetkezési hely létesítésére, de ezek különféle okokból sikertelennek
bizonyultak. Alcsiban 1951-ben kisajátítási terv, 1959-ben és 1973-ban
teljes tervdokumentáció készült egy köztemető létesítésére, mely mégsem
valósult meg, s ma már csak a többszáz méternyi kerítéspár emlékeztet a
kísérletre. Így alakult ki az a kivételesnek nevezhető állapot, hogy a
városban csak felekezeti temetők vannak — a katolikus temető látja el a
köztemető feladatait —, egy kivételével azok is egymás mellett terülnek
el. Bél Mátyás 1730-ban Szolnokon járt, s ezt írta: “A lakosság magyar, de keveredett németekkel és tótokkal… a katolikuson kívül más vallást nem tűrnek meg.” 1785-ben
5.794 római katolikus mellett 13 görögkeleti és 23 protestáns lakója
volt a városnak. Karácsonyi János, a kiváló egyháztörténész
megállapítása, miszerint “nem volt földesúr, a lakosság katolikus maradt”,
itt is érvényes azzal a különbséggel, hogy Szolnok ura a kamara volt,
mely a katolikusokat részesítette előnyben. Másik tényező a ferencesek
jelenléte. A néppel lelki közelségben élő barátok erdélyi kolostorai
(Csíksomlyó, Mikháza, Esztelnek) környékén kis katolikus szigetek
alakultak ki, melyeket “szentföld”-nek is neveznek. A jászok katolikus
hitben való maradásában is jelentős szerepet játszottak a ferencesek. A
felekezeti arányok nagyon lassan változtak. Csodával határos eseményt
jelentett 1840-ben az első vegyes házasság Szabó Mihály református
vallású debreceni ács és Vincze Rozália római katolikus szolnoki lakos
között. (Hasonló feltűnést keltett 1895-ben az első polgári
házasságkötés, majd 1906-ban az első világi temetés.) Csak a
megyeszékhellyé válással indult el nagyobb arányváltozás. 1930-ban már
32.476 római katolikus, 115 görög katolikus, 13.499 református, 440
evangélikus, 70 görögkeleti, 2.098 izraelita felekezethez tartozó,
valamint 66 egyéb, illetve felekezeten kívüli lakója volt a városnak. A XIX. században kevesebb katolikus templom épült. A várbéli templomot, “a’ valahai Török Moschea”-t, mely “nagy
részébe faragott kövekből volt öszve rakva, a’ Tiszára néző oldalán
több repedéseket szenvedvén a’ folyó felé kidűlni készült, mely miatt
több ízben betsukva állott”, 1821-ben lebontották. 1824. október
31-én szentelték fel Gyertyaszentelő Boldogasszony tiszteletére a mai
templomot. A szép klasszicista épület az 1848-49. évi szabadságharc
során nem szenvedett komoly sérülést, ám 1919-ben súlyos belövéseket
kapott, midőn a román hadsereg a Tisza túloldaláról ostromolta a
várost. A hívek és az ipartelepek adományaiból megújított templomot
1922. szeptember 22-én szentelte újra a váci püspök, immár Szűz Mária,
Magyarok Nagyasszonya tiszteletére.
A Tisza által alámosott
Szent János kápolna közelében, a mai Csáklya és Pálfy János utca sarkán
1881-ben építették fel közadakozásból az új, szintén Nepomuki Szent
János oltalma alá helyezett templomocskát. Az oltáron a védőszent
szobra állt 1925-ig, mikor oltárképet kapott. A szobrot ekkor
átfestették, s a kápolna mellett állították fel. Ernyőt is helyeztek
fölé, mely addig a Mária utcai Mária-szobrot óvta. A romjaiban álló
épületet 1966-ban lebontották. 1854-ben családi mauzolemot
építtetett Szandapusztán lévő birtokán Vodianer Márton és Albert. A
fölé emelt kápolnát Szabó Edmund szolnoki adminisztrátor szentelte fel
a Szent Kereszt tiszteletére. Ezt a kicsiny kegyhelyet 1960 körül
bontották le. A Varga Katalin Gimnázium épülete 1856-ban épült
törvényszék és börtön céljára. Ebben 1859-ben már kápolna volt Szent
Péter apostol tiszteletére. A bíróság és a fogház költözése után 1936.
karácsonyán szentelték fel az új börtönkápolnát, melyet a Legszentebb
Üdvözítő oltalmába ajánlottak. | ||||||||||
Tovább a 2. részhez! |
Kezdőlap | Irományok |