Kósa Károly A SZOLNOKI SZABADTÉRI SZÍNPAD vázlatos története 2. rész (1960–1973) |
||||||
Az 1956-ban elkészült szolnoki szabadtéri színpadon – a helyi lap beharangozója szerint – 1960. július 6-án tartották az első nemzetközi hangversenyt az Országos Rendező Iroda szervezésében: »A világhírű Jan Walasek dixieland zenekar ad műsort a spanyol Carmen Moreno és a francia René Glaneau táncdalénekesek közreműködésével. A hangszeres szólisták lengyelek. Az előadást a szolnokiak által ismert, külföldi útjáról hazaérkezett Csengery Judit konferálja. Az együttes első magyarországi előadását, amely Budapesten ma este lesz, óriási érdeklődés előzte meg. A jegyeket a szeszélyes időjárás ellenére elővételben vásárolta meg a közönség.« (A rendezvény szórólapját lásd itt!) [Az előző részben említett szovjet művészcsoport fellépéséről nem tudtak, vagy a Szovjetúniót nem tekintették külföldnek?] »Tavaly nyáron valahogy így kezdődött egy
előadás – idézzük teljes terjedelmében a Szolnok Megyei Néplap
1961. július 15-én megjelent írását -ht-, azaz Hernádi Tibor tollából – a szolnoki szabadtéri színpadon: a két
reflektor-toronyba felmászott egy-egy kezelő és várta, mikor oltja el a
harmadik világosító az úgynevezett fényfüggönyt, amely viszont a
színpad oldalán egy vasládában volt található. Ha minden jól ment,
sikerült nagyobb zavar nélkül összedolgozniuk.
Ez a „kisipari” módszer már a múlté. — Többhetes megfeszített munkával oldotta meg a korszerű kapcsolós világítási berendezés problémáját Wahl Ferenc villamosmérnök. Szorgalmas és ügyes beosztottjaival olyan világítási, berendezést teremtett, amelyet egy ember a színpad háta mögött elhelyezett kapcsolófülkéből néhány kézikapcsoló segítségével irányíthat. Az egész berendezés lelke, a kezelőasztal még akkora sincs, mint egy kisebbfajta íróasztal. A kis kapcsolók és ellenőrzőlámpák megfigyelése és kezelése olyan egyszerű, hogy öröm velük dolgozni. Hozzátehetjük még, hogy körülbelül 35 ezer forintos költséggel létesült „házilag”. Megtakarítottak ezzel mintegy 200 ezer forintot. Most a park rendbehozatalával foglalkoznak, hogy a június 17-i megnyitásra megújhódott színpad és nézőtér várja a látogatókat. A Ságvári Endre Művelődési Ház vezetősége gazdag programmot állított össze erre a nyárra. Most szombaton az Állami Népi Együttes mutatja be műsorát. 21-én a Román Néphadsereg világjáró művészegyüttese mutatkozik be Szolnokon. Július 8-án a „Furfangosok bajnokságá”-ban Feleky Kamill, Fónai Márta és többek felléptével Pálos Miklós játékvezető irányításával dől majd el, ki lesz az a szolnoki szerencsés. aki kétszemélyes lipcsei utazást nyer majd. Július 15–16-án ismét országos esemény színhelye lesz majd a szabadtéri színpad. A vasutasok és a közlekedési dolgozók szakszervezetének kórusai tartanak bemutatót. Július 29-én a Duna Együttes lép színpadra, augusztus 9-én Kálmán–Lehár estnek örvendhetnek az operettek kedvelői, 19-én esztrád-együttes lép fel moszkvai útja előtt Szolnokon. A tervek nagyon biztatóak, mindössze csak a Meteorológiai Intézet hozzájárulását kell most már megszerezniük a műsorok szervezőinek...« (A tervek megvalósulását nem áll módunkban ellenőrizni.)
1962. augusztus 15-én
Baróti Géza és Garai Tamás zenés vígjátéka, az Álomkastély előadását
láthatták a szolnokiak. Domján Edit, ifj. Latabár Kálmán és például
Kaló Flórián kiváló játéka ellenére elégedetlen volt a helyi lap
tudósítója: »Mindent
összevetve, csalódtunk ebben a nyári műsorban. Reméljük, hogy a
vasárnap este bemutatásra kerülő Divatos divatok című összeállítás
végre meghozza az igazi, színvonalas nyári szórakozást.« Ám ez az előadás még keményebb kritikát kapott. (Lásd: Divatos Divatok és az ORI.)
1963. augusztus 7-re finn vendégeket vártak: »Először
szerepel hazánkban a városunkba érkező Riihimäki Népi Táncegyüttes. A
ma este vendégszereplő finn együttes Helsinki mellett egy kis faluban
alakult, Riihimäkiben M. Sarnama pedagógusnő vezetésével. Az ezer tó
országának lírai, számunkra idilli hangulata érződik műsorukban... A Tisza táncegyüttesnek
nagyjelentőségű a finnországi együttes szolnoki vendégjátéka. Ugyanis
első, igazán nagy külföldi sikerüket Finnországban, Riihimäkiben
aratták. Ma este ismerősként, barátként üdvözölhetik a finn együttes
tagjait.« A beharangozót Várhelyi Lajos (becenevén: Kuka) írta, aki több
éven át volt az Tisza Táncegyüttes együttes művészeti vezetője. Egyébként innen
ered a két település között 1969-ben létrejött testvérvárosi kapcsolat.
Egy 1964-es Néplap-cikk részlete: »Szolnokon
van egy szemet gyönyörködtető környezetben épült, másfélezer ember
elhelyezésére alkalmas szabadtéri színpad, ahol ezen a nyáron a
kultúrát egyedül egy ORI-rendezvény, a Nevető vendégszolgálat
jelentette. A művelődési ház vezetője
annakidején látta ezt a műsort és színvonaltalannak tartotta (mint
ahogy mi is annak tartjuk), ezért nem is kötötte le, ugyanakkor
azonban ahhoz hozzájárult, hogy az ORI saját költségén lehozza
Szolnokra. A következmény: a műsor bemutatásával semmit sem nyert a kultúra...«
1965-ben már alapos felújításra szorult a szórakozóhely. A Néplapból tudjuk: »Százezer
forintos költségvetéssel megkezdődött a szabadtéri színpad felújítása,
és a május 23-i szabadtéri idény-nyitó előadáson remélhetően a
szabadtéri színpad már felfrissített külsővel fogadja a közönséget.«
»Idefigyeljenek nyaralók! címmel vidám, zenés, műsoros est lesz [1965.]
augusztus 8-án este 8 órakor a szolnoki Szabadtéri Színpadon. Az esten
a közismert Metró tánczenekar játszik. Fellépnek: Alfonzó, Sárosi
Katalin, Majláth Jenő. Koós János, Szántó Erzsi és még sokan mások.«
A hír után beszámolót is közölt a megyei lap. Ebből egy mondatot érdemes idézni: »Zorán Sztevanovity zenekara jó volt a maga nemében, azoknak, akik ezt a zenét élvezni tudják.« 1965 őszén (S. B.) [Simon Béla?] írását közölte a lap: »... Ismételten felvetődött ez a gondolat [egy szolnoki ifjúsági park szükségessége]
a városi tanács vb legutóbbi ülésén. Csak egyet lehet érteni Sípos
Károly elvtárssal, a városi pártbizottság első titkárával, aki
javasolta: már most munkálkodjanak azért, hogy a kellően ki nem
használt szabadtéri színpad területén a nyárra ifjúsági parkot hozzanak
létre. Közismert, hogy Szolnokon a fiataloknak kevés a szórakozási
lehetőségük. A városnak alig-alig van kerthelyisége. Mindenképpen
hasznos volna tehát, ha az ifjúsági park megnyitná kapuit. Igen
kellemes környezetben, kultúrált szórakozási lehetőségeket lehetne
ezáltal biztosítani, s ezzel nem zárnák ki a különböző előadások,
rendezvények lehetőségét sem, sőt, a törzsközönség kialakulásával
könnyebb volna telt házat biztosítani. Mindehhez szükséges: pontosan
meghatározni, milyen legyen az ifjúsági park, ki legyen a kialakítási
munka gazdája, honnan vegyék az anyagi fedezetet ehhez. A tervezés
időszaka most következik, nem érünk rá a jövő tavaszig!« (A megvalósulásig mégis eltelt csaknem egy évtized.)
Időnként politikai rendezvényeket is tartottak itt. 1966. április 24-én – írta a Néplap – »...
este nyolc órára megtelt a szolnoki szabadtéri színpad nézőtere
fiatalokkal. A hangulat emelkedett volt. A több mint kétezer főnyi
fiatalság soraiból hol itt, hol ott hangzott fel egy-egy mozgalmi dal,
Vietnamot éltető és imperializmus-ellenes jelszavak kórusa...«
1966. július 20-án ismét külföldi vendége volt a színpadnak. »Tegnap
este eszményi időben, élvezetes és kellemes órákat töltött a több mint
ezer főből álló közönség a szabadtéri színpadon, természetesen főleg
fiatalok – a magyar teeneagerek – de szép számmal foglaltak helyet a
nézőtéren a kíváncsiskodva érdeklődő idősebbek is. Nos, a gálaest
egyiküknek sem okozhatott csalódást; a gazdag, változatos, tartalmában
és megformálásában egyaránt igen színes és ízléses programban ki-ki
megtalálhatta a magánakvalót. Az
est sikere elsősorban a beatlesek nyomában haladó rendkívül
rokonszenves Checkmates-együttes érdeme. A ködös Albion fiaiból alakult
társaság kiegészülve az indiai származású Ford-testvérekkel olyan zenei
és színészi kvalitásokkal rendelkezik, amelynek ma egyetlenegy közönség
sem tud ellenállni. Vezetőjük,
a nyurga, vöröshajú Alan Hawkshaw nem csak az orgona varázsos
megszólaltatója, de az előadott számok finom, teljes harmóniájú
hangszerelője is. Egyénisége szinte rányomja bélyegét az egész
együttesre. Fanyar, groteszk humora át meg átszövi muzsikálásukat... – a részleteket V. M. [valószínűleg Valkó Mihály] kritikájából idézzük – Az
est igen kellemes meglepetése a Hamlet szülőhazájából, Dániából
érkezett Aranylányok műsora. Szereplésük valóban aranyat ért,
csillogása nem volt talmi, minden egyes számuk fényesre csiszolt
remekmű. De közülük is különösen magával ragadó volt a dán nyelven
előadott népdaluk, mert benne a kis északi nép különös érzelmi
világának legfinomabb rezdülései jutottak el hozzánk.«
1969. nyarán ismét nyugati vendég szerepléséről számolt be a Néplapban -ti- [Tiszai Lajos]: »Rokonszenves angol beat együttes – a Unit four plus two – adott műsort [...]
a szolnoki Szabadtéri Színpadon. Világjáró körútjuk során jöttek
hazánkba. Hangversenyeztek már Amerikában, Ausztráliában és Európa
számos országában, annak ellenére, hogy elég fiatalok. Russ Ballard
(szóló gitár) még 17 éves sincs, maga az együttes is mindössze három
éve alakult. Még nem jegyzik őket a nemzetközi „beat tőzsde” legnagyobb
tétjei között, egyéni, nagyon sajátos stílusuk most van kiforróban.
Érdekes, néha-néha felemásnak tűnő, de összességében igen frappáns
irányzatot képviselnek...«
1970. július 5-én, »Vasárnap
este ismét megteltek a Tisza-parti nézőtér széksorai, illetve padjai.
Zsúfolt nézőtér várta a nyitányt, amely stílusosan az évszakhoz
igazodva könnyűzenei csemegét ígért: az Illés-együttes és a rangos
énekes, Koncz Zsuzsa közös estjét. Az idő azonban nem alkalmazkodott a
kellemesnek ígérkező eseményhez: a szokásosnál is jóval hűvösebb
maradt. S talán ez is magyarázza, hogy a többnyire fiatalokból álló
nézősereg is nehezen oldódott ezen az estén. Pedig bemelegítésként az
Illés-rádió műsorát is hallhatták. Az est mégis dermedt hangulatban
kezdődött. Maga az együttes is kissé enerváltan, rutinnal muzsikált az
első részben. Jól ismert dalaik nem váltottak ki ujjongó örvendezést.
Koncz Zsuzsának köszönhető, hogy az első rész valamelyest mégis élettel
telt meg: rossz kifejezéssel, ő „dobta fel” a műsort. Nagy kedvvel,
szépen és egyéniségének legjobb erejéről is híres Illés-együttes
kezdetben nem tudta igazán megragadni közönségét, abban Bródy János
feltűnő indiszponáltsága is közrejátszhatott: műsorközlő szerepében
csak botladozott. Kisebb technikai hibák – erősítő – is rontották a
muzsika hatását. A második részben azután az együttes is magára talált,
s a kritikusan rajongó közönség dicséretét tükrözi, hogy csak ekkor
jutalmazta a zenekar teljesítményét kitörő tapssal.« A Néplap
kritikusával szemben a mai krónikásnak szebb emlékei vannak: a Szörényi
Levente hajrázását értékelő lányok vísítása, az Illés együttes
tagjainak egyenkénti „eltűnését”, az egyedül maradt dobos szólóját,
majd a többiek egyenkénti visszatérését díjazó vastaps... Vagy ez egy
másik koncerten történt?
1971. augusztus 21-én »Impozáns
operaelőadásra került sor ... a szabadtéri színpadon. A debreceni
színház operatársulata Puccini Toscájával mutatkozott be a szolnoki
közönségnek. Igényes, jó előadás élvezői lehettünk...
1972. augusztus 8-án »Három
együttes mutatkozott be ... a szolnoki szabadtéri színpad főként
fiatalokból álló, közönségének... természetesen a könnyűzenének is
megvannak a maga konzervatív és úttörő irányzatai. A Syrius együttes, a
Rákfogó s a maga módján a Pop zenekar is ez utóbbihoz tartozik... A
három kitűnő együttes izgalmas, valamennyiünk számára érdekes programot
mutatott be. A pálma kétségkívül a Syriusé, mely Baronits Zsolt
vezetésével rendkívül magas technikai szinten dolgozik. Igen élvezetes
volt a befejezésül bemutatott közös produkció.« (Molnár László cikkének
teljes szövegét lásd: Syrius – Rákfogó – Pop.)
Az 1973. évi tervekről: »Nem
panaszkodhatnak a szolnoki beatkedvelők. A hagyományos „szolnoki nyár”
rendezvénysorozat idén szinte valamennyi hazai könnyűzenei kedvencet
felvonultat. Az öt előadásból álló sorozat az LGT-cirkusz bemutatójával
kezdődik. Halló, itt Balaton! a címe az Express együttes, Kovács Kati
és Koós János műsorának. A Zalatnay-shaw kísérő együttesei a Mini, a
Generál és a Mikrolid. Korda György, Psota Irén, Shöck Ottó és a
Corvina együttes szerepel többek közt a Slágerszínpadon. A legnagyobb
érdeklődésre viszont minden bizonnyal a KITT egylet – Koncz Zsuzsa, az
Illés-együttes, Tolcsvayék és a Trió produkciója tarthat számot. Valamennyi rendezvény színhelye az ifjúsági parkká bővülő szolnoki szabadtéri színpad.« (A KITT egylet estje megvalósult, a Zalatnay-show elmaradt...)
A Tisza Táncegyüttes
gyakori vendég volt a színpadon. Itt az 1973. szeptember 15-én
lezajlott estjük ismertetését idézzük, csaknem teljes terjedelemben
(Néplap, H. D.): »Pattogó ritmusú
csárdások dallamai csábították az érdeklődőket szombaton este
Szolnokon, a Tisza Táncegyüttes szabadtéri műsorára. Szinte hihetetlen,
de a városi szabadtéri színpad beatkoncerteken üresen ásítozó széksorai
szinte zsúfolásig megteltek...
Szolnokon közel egy esztendeje szerepelt önálló műsorral az együttes. Szombat esti, több mint kétórás bemutatójuk a közelmúlt legsikeresebb produkcióit gyűjtötte csokorba. A nyitótánc a „Pántlikázó” volt. Bizonyára a véletlen játéka, hogy az első színpadra lépő táncos az együttes egyik legrégibb szólistája, F. Bede Ferenc volt. Körötte az elmúlt évben megváltoztak, megfiatalodtak az arcok. S hogy az utánpótlás mennyire ígéretes, azt a „Corvinka” együttes, a Tiszának a Mátyás király úti általános iskolából toborzott „óvodája” bizonyította. Draskóczy–Sajti Három magyarországi eszközök tánca [!?] és Grabócz–Várhelyi Jász verbunkja a legfrissebb sikerszámuk közé tartozik. Ezt táncolták a szolnoki néptáncfesztiválon, és Debrecenben a virágkameválon is. Mint ismeretes, szolnoki jutalmuk különdíj, a debreceni pedig harmadik helyezés. Sajti Sándor egyébként maga is régi Tisza táncos. Molnár Lajos, Liszt-díjas társával együtt koreográfiákkal segíti az együttest. Sikert arattak a kamaratáncok, így a bravúros pásztortánc és a derűs „Kimenő”. Nem véletlen viszont, hogy az igazi vastapsot Vujicsics–Várhelyi Kunsági szvitje kapta. A közel tizenöt éve műsoron szereplő tánckompozíció szinte a „Tisza” nyelvén íródott, s az elismerés egy kicsit az elmúlt évek közreműködőinek is szólt... A Kállai János vezette népi együttes újra, már ki tudja hányadszor bizonyított. A debreceni különdíjat nem érdemtelenül kapták. A vendég Bojtor Imre dalénekes kicsit már az együtteshez tartozik... Mindent egybevetve: a „Tisza” bemutatója nagy siker volt. Ez a nagy siker további jó folytatást ígér...« |
||||||
Vissza az 1. részhez! — Tovább a 3. részhez! |
Kezdőlap |
|
Irományok |