|
|||
II. rész
Ekkor szerződött Debrecenbe Blaháné, Szabó Róza,
később Erkel Sándorné, Vízváriné Krecsányi Sarolta, Térei Antónia,
Szakál Róza, Odry Lehel, Fektér, Dalnoki, Együd, Vízvári, Mándoki,
Zöldi, Rónai s a vidéki színészet jobbjai. Azidőben e társulattal a
debreceni színház fénykorát élte. A város házilag kezelt színháza
intendánsává Kiss Sándor takarékpénztári igazgatót, Bem honvéd tábornok
egykori adjutánsát választotta meg.
Debrecenben a művészi siker
meghozta a fényes eredményt, abban az időben a debreceni társulat sok
tekintetben a fővárossal versenyezhetett. Nagyvárad volt a nyári
állomása, mely a babérok mellett szép jövedelmet hozott. A társulat
elsőrendű tagjainak dupla gázsit jövedelmezett.
Az 1868. évi
nagyváradi nyári saison*
után Debrecenben újult erővel
kezdetét vette a téli idény. Egy hűvös őszi délután Együd, Odry, Szabó
ott üldögéltünk a színház bejárójánál a Petőfi szobortól balra
elhelyezett padon, amidőn három borotvált arcú, kopott külsejű, az út
porától belepett foszlányos öltözetben, a fáradtságtól kimerült alak
közeledett felénk, már mielőtt köszöntek volna, felismertük, hogy Kont
paródiájának három alakja elevenedett meg előttünk: E kóbor színészek egyikében azonnal Petőfi Zoltánt ismertem fel.Három színész Létára tart — Zoltán! maga az? csakugyan színész lett? — Sorsát senki el nem kerülheti! — válaszolt Petőfi fia drámai páthosszal. Ekkor már Újvárosi vette át a szót, bemutatkozva:
—
Petőfi hősszerelmes és bonviván, Zengi intrikus és apa, csekélységem
Újvárosi karakter és burleszk-komikus. Tagjai voltunk a nyírbátori
társulatnak, de mivel igazgatónk Ripacs úr gázsit nem fizetett, a
proporciót* pedig mindig deficitnek számolta el,
kiléptünk a jövedelmetlenség miatt züllésnek indult társulat
kötelékéből, és mint vándor apostolok, saját lovainkon elindultunk jobb
hazát és magunkhoz méltó igazgatót keresni, mire mint elsőrendű
művészek, bizton számíthatunk. Azonban költségünk útközben elfogyott, a
kollekta* a publikum szűkkezűsége miatt
sehol nem sikerült, Bolond Istók gyanánt betekintettünk tehát
Debrecenbe, hol kollegiális szeretetre és továbbutazásunk költségeinek
fedezésére remélünk számítani.
— Kollega úrék ma még talán nem is ebédeltek? — szólalt meg Együd Pista tréfásan. — Azt el tetszett találni — felelt Zengi, kire e felfedezés kellemesen hatott. — No jöjjenek velem, ide a szomszédba Kállayné asszonysághoz, ott megebédelnek és kollegákra is fognak találni.
Miután
Együd a vándorművészekkel Kállay mamához távozott, elbeszéltem Petőfi
Zoltánnal való esetemet Szarvason, felvetettem a kérdést: mégsem
volna szabad megengedni, hogy Petőfi fia így kóborogva a végleges
elzüllésre jusson, addig is, míg kedvezőbb helyzetbe kerülhet, itt
kellene valamely alkalmazást nyújtani számára.
— Kedves patrónus úr — fordultam Szabóhoz —, csináljon valamit ezzel a Zoltán gyerekkel!
—
No ja! — ez volt a szava járása. — Rajtam nem múlik. Itt most — a
szoborra mutatva — várakozással tekint le reánk, kell tennünk valamit.
Menjen el az intendánshoz, maga legjobban tud tárgyalni vele, beszélje
meg a dolgot! — utasított Szabó. — Egy kórista-fizetést majd csak
kiszoríthatunk a fiúnak.
— Eredj! eredj! a Casinóban majd én is beszélek vele — biztatott Ódry.
Azonnal
indultam is, Kiss Sándort lakásán felkerestem. Élénk színezésben elébe
tártam a helyzetet. Örömmel, a legnagyobb készséggel fogadta tervemet.
Sőt, amikor elbeszéltem, hogy a Petőfi fia minő állapotban került
Debrecenbe, könnyek jöttek a szemébe.
— Szegény Sándor! A táborban
is, amidőn Bem apó körül összegyűltünk, rajongó atyai szeretettel
mindig az ő büszkeségéről, Zoltán fiáról ábrándozott. Menjen,
öltöztesse fel! Szerezzen neki valami jó helyet! Holnap megbeszéljük a
többit.
Úgy is lett.
Újvárosi és Zengi Nándor művész urak,
miután fáradalmaikat kipihenték, fejenként 10 pengő forint kollektával
a zsebükben boldogan útra keltek a bizonytalan jövő felé.
Zoltánt
pedig másnap az általa választott új olajzöld vadászos kosztümbe
felöltöztettem. Sőt az uraságoktól levetett, jó karban levő frakk
öltönyökből Silberstein úrnál beszereztem egy színpadi szalon öltözetet
számára, mely kis termetére igazítva valóságos szalonhőst csinált
belőle. Szállását, pompás jó kosztját egy hóra biztosítva, elláttam
jótanáccsal is. Elmondtam neki: Zoltán, ha komolyan színész akar lenni
itt, tanulnia kell. Tartózkodjék a gyakori éjszakázástól, iparkodjék
hajlama szerint tehetségét érvényesíteni.
Megkérdeztem tőle, milyen szerepekre érez hajlandóságot?
Elmondta,
hősszerelmes szeretett volna lenni, de belátja, hogy arra alakja nem
alkalmas. Így majd szalon hősökre, bonvivánokra és komikusokra fog
vállalkozni.
Azt is kérdeztem, minő szerepeket játszott?
— Mi
többnyire népszínműveket adtunk. Játszottam Csikósban Asztolfot,
Cigányban Petit. Ott nem lehetett válogatni. A Peleskei nótáriusban öt
szerepem is volt.
Többször panaszkodott, hogy nem kap szerepet.
Vigasztaltam. Annak is megjön az ideje. Végre kísérletképpen
eljátszattuk vele Cigányban Petit, az ábrándos cigányfiú szerepét, de
bizony Zoltán nem vált be. Egészségi állapota is már-már hanyatlóban
volt — de miért?
Azért, mert Debrecennek annak idejében nagyon
barátságos és vendégszerető publikuma volt, különösen kedvelt
színészeivel szemben. Ott még ma is sokan rajonganak Petőfiért. Ott
írta egyik legszebb versét, a sok szép között Fiam születésekor címűt.
Midőn
Zoltánt megismerték, és vele az előadás után összejöttek, nem
válogatták módját és mértékét a barátkozásnak. Zoltán belekerült a
mulatságokba, a tivornyákba — amire már gimnazista korában is hajlama
volt —, rászokott a dínomdánom életre, az éjjelezésre, s annyira rabja
lett ez átkos szenvedélynek, hogy magát attól visszatartani sem bírta
többé, míg a betegség leverte lábáról, és elerőtlenedve szállították
fel a fővárosba családjához.
Itt átadom a szót Ruttkay Sándornak, a
Kossuth családdal rokonságban állott nyugalmazott salgótarjáni
lutheránus lelkésznek, az egykori szarvasi diáknak, ki két osztállyal
lejjebb járt Zoltánnál. Ez haláláról a következőket írja:
»Másfél
év alatt az életerőtől duzzadó ifjú roskatag vázzá töpörödött.
Beesett, sápadt arca, kiülő szemei, ziháló melle, tompa, hörgő
köhécselése sejtették küszöbön álló enyészetét. „Ifjú vagyok — mondá
megtörve, halk, fulladozó hangon halálos ágyán —, s mégis, mint vén
ember halok meg, végelgyengülésben...” Birtokomban van meg tőle, s
kegyelettel őrzöm Jókai „Üstökösé”-nek 1867-ik évfolyamú néhány számát
s költeményfüzetének címborítékát, melyen ez áll: „Kísérletek. Írja
Petőfi Zoltán.” A boríték túlsó felén pedig ez a vallomás: „Hiszem,
hogy van Isten, és hogy Krisztus ember volt!” Ha tehát hitt Istent és
ismert Krisztust, felfoghatatlan önkéntes pusztulása!?«
A nagy
költő, amikor 1848 végén Debrecenben Fiam születésére c. gyönyörű
költeményét megírta, sejtelmes elmúlásán merengve sóhajtott fel: »Vajha egykor ekképp szólanának —Majd így fohászkodott: »Oh halál, te nem lesz oly kegyetlen,
A
nagy költő sejtelme az elmúlásról csakhamar megvalósult. Ő, hazánk
ragyogó csillaga Segesvárnál letűnt, Zoltán fia, kis mécses volt,
amelynek hamar kiégett életolaja.
|
|||
Vissza az I. részhez! |
Kezdőlap | Vezéry Ödön: Petőfi és a sasirosok |
Vendégoldal |