| ||
Szolnok megye déli csúcsánál, ott
ahol a Körös befolyik a Tiszába, van egy félszigetszerű zug. Ebből a
zugból és annak két falujából, Nagyrévről és Tiszakürtről az utóbbi
időkben olyan iszonyatos hírek érkeztek, hogy azokra fel kell figyelnie
az egész nemzetnek, de különösen azoknak, akik a magyar nemzet
fejlődéséért elsősorban felelősek. Az anya a termékenység szimbóluma, a
magyar anyák adják a hazának a jövő nemzedéket, — de a nagyrévi és a
tiszakürti asszonyok nem akarnak anyák lenni, nem akarnak a hazának
gyermeket szülni, s itt még nem is állnak meg, hanem meggyilkolják a
férjeket, akik őket anyává tehetnék. Iszonyatos! Az asszony, akinek
hivatása, hogy életet adjon, nem vállalja az anyaság fájdalmát és
gondját, megöli a férjet, élet helyett halált oszt. Az, akinek hivatása
lenne, hogy az élet nemtője legyen, a halál elesett angyalává züllik. A
harmincéves háború során 1664 nyarán Conndé herceg megrohanta Freyburg
várát. Visszaverték és 6000 halottat vesztett. Mazarin francia
miniszter sírva fakadt, mikor a francia vérnek ilyen bőséges omlásáról
értesült. Maga Condé, a kemény katona nem fogta fel ilyen
szentimentálisan a helyzetet: »Egyetlen párizsi éj — mondotta Condé —
több embernek ad életet, mint amennyi emberéletbe ez az ütközet kerül.« Én
alföldi barátaimnak mindig azt mondottam: ne eresszétek át az egykét a
Tiszán, és most megdöbbenve látjuk, hogy a tiszaparti éjszakák is
meddővé válnak. Ha ez így megy tovább, akkor mi magyarok nem élhetünk
Condé vigasztalásával, nem remélhetjük, hogy a világháború szörnyű
vérveszteségeit a magyar éjszakák pótolhatják. Pedig arra is állandóan
gondolnunk kell, hogy a szerbek és románok természetes szaporodása
rendkívül kedvező, ami a számbeli erőviszonyoknak a mi rovásunkra való eltolódásához vezet. Ilyenféle kínos
tapasztalatokat még a háború folyamán, tettem. Akkor gróf Tisza István
a rokkantügyi hivatal élére hívott meg, amelyhez a hadivakok intézete
is tartozott. Gróf Dessewffy Emilné vezetése alatt működött ez a
gyönyörű intézmény, ahol a vak katonákat ápolták és különféle
foglalkozásokra tanították. Egyik ilyen rokkant katona alig várta, hogy
feleségét viszontláthassa és mégis arra kért bennünket, hogy előbb
csináltassuk meg üvegszemét és műlábát, mert nem akarná feleségére
emberroncs visszataszító benyomását tenni. Mikor megvolt az üvegszem,
megvolt az új cipővel borított műláb, akkor pénzt küldtünk az
asszonynak, hogy fel tudjon jönni Budapestre férje látogatására. A
feleség érkezésének a híre új életkedvet öntött a szerencsétlen
emberbe, megtakarított pénzéből még kis meglepetést, ajándékot is vett
feleségének. Képzeletében előre is átélte a viszontlátás örömeit. Az
asszony megérkezik, a vak katona tétova léptekkel közeledik hozzá,
feszülten várjuk, mit mond a hitves neki vigasztalásul. Megdermed
bennünk a vér, mert bántó éles hangon elsikítja magát: »Neked is jobb
lett volna — mondja —, ha a gránát egészen széttép. Mit kezdjek egy
ilyen nyomorék emberrel?« Olyan mélyen vésődött emlékezetembe ez
a kivételesen kínos jelenet, hogy mihelyt a »jóljárt« hadivak
megmérgezéséről olvastam, mindjárt eszembe jutott ez a másfél évtizedes
történet. Mindnyájan olvastuk, hogy Nagyréven és Tiszakürtön is
kibontották a »jóljárt« hadivaknak a koporsóját; koponyáján még rajta
volt a fekete szemüvege s mellette ott feküdt a botja. A botja — s
hullájában a gyomor és a has körül az arzénméreg félre nem ismerhető
maradványai. Nyilván az ő felesége is úgy okoskodott, mint az a másik
asszony a hadivakok intézetében, hogy jobb, ha egészen elpusztul. Nem
is egy, hanem két eset. Iszonyatos ez a refrén! A magyar leány a
magyar feleség, a nagyasszony olyan gyönyörű típusok, hogyha
történelmünket szemléljük, sokszor az a benyomásunk, hogy a magyar
asszony talán a nemzet értékesebb felét alkotja. És most egyszerre
megjelennek ezek a bestiák, akik nem akarnak gyermeket és ölik a
férjet! Kétségtelenül elszigetelt szörnyűséges csoporteset ez a
tiszazugi, de mégis, különösen az egyke terjedése, aminek a lényege
mégis csak az, hogy az asszonyok egy része nem vállalja az anyaság
felelősségét, kell, hogy gondolkodóba ejtsen, és ellenintézkedésekre
indítson.
A konzervatív egyházpolitikának egyik lényeges eleme
az a felfogás, hogy az állam avégből, hogy erkölcsi egészségben
megtarthassa a nemzetet, nem nélkülözheti az egyházak segítő munkáját.
Ennek az alapfelfogásnak a következése ezután, hogy az állam nagy
összegekkel járul a történeti egyházak papságának és tanítóságának a
fizetéséhez; hogy ezeket az egyházakat mint testületeket különös
jogokkal ruházza fel. De a konzervatív államnak, amely a maga részéről
ekkora áldozatokat hoz, hogy az egyházak a maguk erkölcsápoló
munkájukat kifejthessék, viszont jogában is áll ilyen esetben
megkérdezni, hogy hát hol voltak a papok? Nem látták, hogy a nép
elmarad a templomból, hogy a születések száma ijesztően hanyatlik, a
férjek pedig ijesztő rendszerességgel halnak el aránylag korán? A
temetési szertartások alkalmával a halottasházaknak megfertőzött
erkölcsi atmoszféráját látni, érezni kellett volna. Adtak-e vészjelet?
Ráterelték-e a mutatkozó bajokra a felettes egyházi és állami hatóságok
figyelmét, ha már a lelkészkedés normális eszközeivel, papi szavakkal a
népet az Isten házához, Istenhez, az erkölcsökhöz visszaterelni nem
tudták? Mert mégis csak erős dolog az, ha két faluban ilyen szélesre
terjed és ilyen mélyre hat le az erkölcsi rothadás. A
légypapírról az arzént egy bábaasszony olvasztotta le és ő mérte ki
pénzen a pokoli folyadékot. Egyes bábákkal — különösen egykés
vidékeken, de máshol is — volt már baj. Megint csak elszórt
jelenségekről van ugyan szó és tudjuk, hogy a magyar bábák túlnyomó
többsége becsületesen teljesíti kötelességét. Mégis az eddig tett
tapasztalatok arra indítanak, hogy az alattam álló bábaképző
tantervében erősíteni fogom a valláserkölcsi nevelést. Nem elég, ha a
bábának ahhoz, hogy a szülésnél segédkezni tudjon, egészségügyi
ismerete és kézügyessége van, hanem ennek a hátterében vallásos alapon
nyugvó erkölcsi komolysággal telített tisztes magyar nőszemélynek kell
állnia. Szolnok megyének ez a déli része túlságosan messze is
esik a központtól, és talán jobb lenne a Tiszazugot Csongrád megyéhez
csatolni, melynek fővárosa, Szentes, egészen a közelben van. Mert nem
érhetjük be a bűnösök szigorú megbüntetésével; egészen új viszonyokat,
új atmoszférát kell azon a vidéken teremteni. A hírhedt
hódmezővásárhelyi Jáger Mari visszatérő szellemét végleg vissza kell
hessegetni a sötétség birodalmába. Sok igazság van abban a
nálunk is tanított államtani elméletben, hogy a nemzetek hasonlók az
egyes emberekhez, azok is organizmusok, mint az egyén, van fizikumuk,
erkölcsük és különféle szerveik. Joggal beszélhetünk tehát a nemzet
testéről, testi egészségéről, erkölcséről, értelmességéről. Ezért kell
felvenni a harcot a tömegbetegségek, különösen a tuberkulózis és a
vérbaj ellen. Ezért kell küzdenünk az analfabétizmussal, azért kell
védenünk a nemzet erkölcsét és minden eszközzel megakadályozni olyan
női típus kifejlődését, amely nem akar gyermeket és gyűlöli a férjet.
Bárminő szomorúak is az egyes jelenségek, nem szabad általánosítanunk
és a bajt felfújni, de elég sok már a szimptóma arra, hogy viszont a
felelősek felfigyeljenek, és tétlenségben ne maradjanak. Pár
hónappal ezelőtt elhunyt nemes költőnk, Vargha Gyula atyai jóbarátom
volt. Költői fantáziával olvasta ez a poétastatisztikus a
számoszlopokat. Egy alkalommal egyes vidékek születési arányszámait
vizsgáltuk. Az öregúr, akinél mélyebben kevesen szerették a hazát, és
akiről azonkívül köztudomású, hogy nagy pesszimista volt, felállt és
bús, búgó hangon elszavalta Kölcsey egyik legkomorabb költeményének,
Zrínyi második énekének utolsó strófáját, ahol a megszemélyesített sors
odadörgi a költőnek: »Törvényem él. Hazád őrcsillagzatja szülötti
bűnein leszáll... És máshon áll a négy folyam partjára, más szózat és
más keblű nép«. Mi más ez, mint a Vörösmartytól is említett »nagy
temetkezés«? Én azt tartom, hogy az optimizmus az élet oxigénje, de
amikor azt hallom, hogy áteresztették az egykét a Tiszán, amikor azt
hallottam, hogy kezdenek terméketlenek lenni az.alföldi éjszakák, akkor
egy pillanatra a fülembe búgott a Vargha Gyula vészjós szavalata:
»Máshon áll a négy folyam, partjára, más szózat és máskeblű nép«. |
||
Kezdőlap | A témához kapcsolódó oldalak honlapomon: A tiszazugi arzénügy hírei a szolnoki sajtóban 1929–1933 Márai Sándor: Lidi néni rokonai Kárpáti Aurél: A néma falu és a beszélő temető |
Vendégoldal |