Az úti tervemet megváltoztattam, amikor megtudtam,
hogy Rabindranath Tagore, a világszerte ismert indiai költő a Hibbert
előadás megtartására Angliába készül. Ahelyett, hogy előbb Ceylonban
kiszállva, Dél-Indiát végig utazgattam volna, Singapore-ból egyenesen
északra, Kalkuttába hajóztam, ahonnan Santiniketan, a költő otthona és
iskolája mindössze százhatvan kilométer.
Kalkuttában a Brahmo
Samajjal léptem érintkezésbe. A Brahmo Samaj egyike modern India
legjellegzetesebb vallásos mozgalmainak. Alapítói között ott szerepel a
költő atyjának, Devendranath Tagorenak is a neve. Ezt a körülményt nem
hallgathatom el. Indiában, ahol a vallás által követelt szertartások,
szokások, tisztálkodási eljárások olyan szembetűnően fontos szerepet
játszanak a család életében, a gyermekek lelki kialakulására nem lehet
lényegtelen a szülők vallása. Hogy Rabindranath Tagore mély
vallásossága mellett fölvilágosodott fővel gondolkozik s egy
mitologikus vallás hagyományai nem rontják meg tiszta ítélőképességét,
az nagy mértékben köszönhető a Brahmo Samaj szabadelvű, fölvilágosodott
elveinek, amelyek legközelebbi rokonságban az angol és amerikai
unitárizmussal állanak.
E vallásos mozgalom csak kevéssel több,
mint száz éves. Kialakulásában az a körülmény játszotta a döntő
szerepet, hogy Indiában a világ legerőteljesebb három vallása, a hindu,
mohamedán és keresztény vallás egyenlő erőkkel találkozott. Ezek közül
legelterjedtebb természetesen az indiaiak ősi vallása, a hinduizmus
volt, de annak következtében, hogy Indiát politikailag előbb a
mohamedán mogulok, később pedig a keresztény angolok hódították meg, a
másik kettő is nagy súllyal számított. A költő olyan légkörben nőtt
fel, amelyik e három vallás legfőbb igazságait megértéssel és
türelemmel egyeztette. Később életcélja, hogy Keletnek és Nyugatnak
műveltségét egyetemesen emberi műveltséggé szintetizálja, így családi
örökség számba mehet.
Tagore-ral legelőször kalkuttai lakásán
találkoztam. Teljes ellentéte Gandhinak. India varázslója — ahogy az
angolok Gandhit félig tisztelettel, félig csúfolódva elnevezték —
kicsi, összeaszott, fogatlan, csúnya emberke. Tagore talán a legszebb
ember, akit valaha is láttam. De ez a szépség nem a formák üres
összhangja, hanem a bölcsességnek, misztikus vallásosságnak és
művészetnek kisugárzása. Indiában vált előttem nyilvánvalóvá legelőször
az a körülmény, hogy az arc szépsége teljes mértékben attól függ, hogy
az ember mennyire tudja magát valamely érzésnek tökéletesen, hátsó
gondolatok, zavaró öntudatosság nélkül átadni. Abból, hogy ki mikor a
legszebb, teljes bizonysággal meg lehet állapítani lelki hajlamát. Aki
szép, ha táncol, de csúnya, kifejezéstelen, merev, amikor a templomi
padban ül, bizonyára egész szívvel tud szeretni, de a vallásossága
erőltetett. A festők által megörökített imádkozó madonnák, akik arcáról
fenséges szépség sugárzik, bizonyára nem a festők kedvéért mutattak
vallásosságot. Tagore szép volt, amint bő redőkben leomló kék
palástjában ott ült előttem, hallgatva, amint neki a kis oxfordi
teológiáról beszéltem, amelyiket ő jól ismert; akkor is fölgyult az
arca, amikor Japán került szóba, s akkor is, amikor megtudta, hogy
magyar vagyok. — A magyarokat nagyon szeretem — biztosított kéretlenül
is. — Egyszerűek, természetesek, emberiek. Egész Európában közöttük
éreztem magam leginkább otthon.
Ez a találkozás azonban csak
ízelítőül szolgált. Természetesen meg kellett látogatnom őt az ő
iskolájában — Shantiniketanban — is, amelynek neve magyarra fordítva
azt jelenti, hogy a békesség hajléka. Pár óra alatt vitt oda a
vonat. Szokásom szerint harmadosztályon utaztam. Zajos, a tisztaságra
túlontúl nem vigyázó útitársaim sehogy sem tudták megérteni, hogy a sahib,
ahogy ők a fehér embert nevezik, miért vegyült közéjük. De engem ezek
az utazások hoztak szószerint és jelképesen is közelebb az indiai
néphez. Mekkora különbség van közöttük és a mi magyar népünk között! A
miénk nyugodt, méltóságos, büszke; az indiai beszédes, izgékony, csupa
fesztelenség, csupa érzelem. Be lelkükből megveszekedtek minden
veszekedésre méltó alkalmat! Egyik-másik ott verte meg a féleségét
előttem, s ha bőgött, még jobban. De telve voltak jóindulatú
érdeklődéssel. Ami angolt tudtak, elhullatott pár szót, azt mind
kipróbálták rajtam. Én meg a kis hindi tudományommal hozakodtam elő.
Amikor Bolpour állomáson leszálltam s elhaladva a minden kasztnak és
minden vallásnak külön kitett ivóvíz alkalmatosságok előtt,
fölkapaszkodtam a kis autóbuszra s negyedóra múlva megérkeztem a
Békesség Hajlékába, igazat adtam a költőnek: a kis mangó fák erdejébe
elbujtatott telep valóban a békességé volt.
A Békesség Hajlékát
még a költő atyja, az ősz Devendranath Tagore alapította. Mikor költő
fia, Rabindranath, ott iskolát kívánt fölállítani, csak két föltétele
volt. Az egyik arra vonatkozott, hogy azon a területen mást, mint az
egy Istent, ne imádjanak. Ott bálványtemplomokat fölállítani s a népies
indiai vallás szertartása szerint áldozatokat bemutatni nem szabad. A
másik eltiltotta az állatoknak étkezés céljaira szolgáló leölését. E
két föltételben, melyeket a költő egészen magáéivá tett, már benne
rejlik a későbbi iskola két jellemző sajátossága: Egyetemes,
megtisztult, fölvilágosodott vallásosság és a szeretetnek, a világot
egybefoglaló hatalomnak akkora teljessége, hogy az még az állatokra is
kiterjed.
E kettőhöz aztán egy harmadik is járult s ez már
különlegesen a költőé volt. Iskoláját, folyóirat és könyvkiadó
vállalatát közös névvel Visva Bharati-nak nevezte el, aminek a
jelentése: Kelet-Nyugat egyvilága. Ezt tekinthetjük az ő legtágasabb
célkitűzésének. Ő nem elégedett meg azzal, hogy saját indiai
művelődésének szellemét megismerje, előbbre vigye. Még távolabb állott
tőle az, hogy a nyugati művelődés elveit minden további nélkül magáévá
tegye. Amit ő akart, az az egyetemesen emberinek megtalálása
volt, ami nem nyugati, nem keleti, hanem minden külön művelődésnek
szintézise. Ugyanaz a cél, amit egyháza, a Brahmo Samaj a vallás terén
tűzött ki maga elé. Shantiniketanban ennek következtében európai és
indiai tudósok jelesei tanulmányozzák a művelődések alapjait s közös
vonásait. Eredményekről persze még korai volna beszélni.
Távol a
feltörekvő városok zajától, kis falvak közelében, ahol barnatestű
emberek szántanak napfényben s táncolnak holdfény mellett, egyszerű
házak csoportja húzódik meg. Ez itt a vendégház, az ott a könyvtár,
egyemeletes, oszlopos épület. Azok ott a leánydiákok hálótermei. Ebben
a hosszú épületben a fiúk laknak. Amott távolabb a költő magánlakása;
magas, palotaszerű épület. Még az elhelyeződése is szimbolikus. Nincs a
többi épület között, de feléjük néz. Mert ez Tagore az ő tanítványai
számára. Nem erőszakolja rájuk magát, Nem neveli őket a maga képére és
hasonlatosságára. Ő itt mindenben szabadságot enged. De ott van
kézügyben s az ifjak fölihatják lelkének kincseit.
Alig vártam,
hogy megjárjam magam a telepen. Hát jártam én annál szebb kertben is. A
terület nem volt túlságosan nagy, s határain túl siváran sárgállott,
izzott a síkság. De a fák között fehér dhotiban, indiai ruhában
sétáló ifjak tűntek föl, s egy fa alatt körben ült egy egész csoport;
ott éppen órát tartott valamelyik tanár. Itt a tanulás nem tantermekben
folyik. Itt a gyermekeket nem helyezik falak és padok mesterséges
környezetébe. Az életről és a természetről ők ott tanulnak, ahova az
élet és a természet maga is ellátogathat. Ha egy kis diák fölkiált: ni,
be szép tollú madár! — nem történt semmi baj. A madár illően
megbámulódik, valameddig megrezegteti a gyermekek szívét az eleven
szépség, aztán a tanulás folyik tovább.
Az iskola jelentőségéről
és természetéről maguktól az ifjaktól akartam fölvilágosítást nyerni. A
főiskola tanulói mind tudtak angolul; velük töltöttem el minden szabad
időmet. India minden részéből, Madrasból, Bombayból, Gujeratból,
Bengalból összesereglett ifjakkal néhányszor ültem a mangófák alatt
kiterített színes szőnyegen, vagy az étekház pitvarán, ahol ők a dal-t,
magam pedig valami gyümölcsöt eszegettem. A mangófák alatt daloltunk és
meséket mondottunk. Ők előhozták különleges indiai hangszereiket —
egyik-másik mandolinnak hatalmas éneklő hólyag volt a nyakán, mint a
békának — s pengetve a szelíd hangszert, vagy lefelé fordított
tenyérrel zengetvén a dobot, olyan sírós kedvességgel énekeltek, mint a
bárányok. Nagy meglepetéssel hallottam, hogy azoknak az áhítatos,
Istent kereső zsoltároknak s forró szerelmi énekeknek — amelyekből
annyi tűz, erő és férfiasság áradt ki, hogy azokra még az én magyar
vérem is fölpezsgett — nagy részét szintén a költő szerezte, aki egyike
Bengal neves zeneszerzőinek. Európa nem is tudja, hogy Tagore nemcsak
költő, filozófus, társadalomtudós és nevelő, de egyben kiváló zeneköltő
is.
Az étekház pitvarában aztán, meg a könyvtár teraszán vagy
vendégházbeli szobámban komoly problémákról társalogtunk. Azt próbáltam
fölfedezni, érdemes volt-e az ifjaknak ebbe az iskolába eljönniök?
Adott-e a költő valamit életük egyenlegéhez? Mit jelentett számukra a
Tagore nevelése? Egy gujerat-i ifjú mindig Gandhi sapkában
járt. Annak idején részt vett a Gandhi non-cooperacio mozgalmában. A
bombay-i munkástanuló itt is a Marx könyveit olvasta. A bengáliaiak a
politikusaik tirádái felett komolykodtak. Semmi kétség, e komoly,
értékes diákok India minden osztályát és pártját képviselték. A
Békesség Hajlékába ellenállhatatlanul bevonult az élő India minden
problémájával. De hol volt — Tagore?
A költővel több ízben
hosszasan elbeszélgettem. Micsoda egyetemes tudás! (Vajon őt az ifjak
ebben követik?) Milyen éleslátással és biztossággal épít arra, amit
tud! (Vajon az ifjak ezt tanulták el tőle?) Vallásossága mély gyökerű.
Verseiben zeng az Isten-keresés. Azon a reggelen, amikor a márvánnyal
padlózott színes üvegfalú templomocskában az istentiszteletet vezette,
valami bennem is mélyebbé, erősebbé vált. (Vajon az ifjakra való hatása
ebben nyilvánult volna meg?)
A Tagore iskolájának egyedülálló
jelentőségét abban látom, hogy a nacionalista, meg a szocialista, a
forradalmár és a világtól elvonuló költő a mangófák alatt együtt tudja
a bonyolult élet tanulságait békésen egyeztetni. Itt az emberek bíznak
egymásban. Szóval ököllel, karddal, fegyverrel egymás ellen nem
tusáznak. A költő álma, hogy fajok és osztályok külön művelődésén túl
az egyetemes ember hangja megszólaljon, itt ebben az iskolában elindult
a megvalósulás felé.
S még nagyobb csodálattal tekintettem
Tagore-ra, amikor az egyetemes emberit nem úgy fogtam föl, mint ami
nemzeti különbségeken túl van, hanem mint ami az emberi élet minden
vonatkozását érinti. E tekintetben Tagore talán még egyetemesebb. Már
az első nap megtudtam, hogy Tagore nemcsak költő, zeneszerző,
filozófus, nevelő és tudós, hanem a társadalom gyakorlati, gazdasági
szükségletei iránt is kiváló érzékkel bíró szervező tehetség, aki az
indiai szövetkezeti mozgalom egyik vezető egyénisége, s iskolájától pár
mérföldnyire egy másik telepet tart fenn Shriniketant, ahol az ifjakat
szakszerű vezetéssel fonásra, szövésre, kertészetre, mezőgazdaságra,
tejtermelésre, baromfitenyésztésre és tímárságra tanítja. S ez még mind
nem minden! Arra a legigazabb, legszükségesebb gondolatra is rátalált,
hogy az iskola ne elégedjék meg csupán az ifjak kiképzésével. Tagore a
telepe környékén fekvő több falunak tényleges és gyakorlati
fölsegítését, megszervezését a maga kötelességének ismerte el. Orvost
alkalmaz, gyógyszertárt tart fenn. A tanulók a falvakba szétjárnak,
irtják a betegségek csíráit termelő nádasokat, a szúnyogok fészkelő
helyeit, a víztartó medencéket kitisztítják s maguk mellé e munkában
odaveszik a falvak ifjúságát is, hogy e mindennél fontosabb
egészségügyi eljárásokra őket reászoktassák.
Ez az ember — mert
most már nem nevezhetem egyszerűen költőnek, szavak játékosának őt, aki
a legegészségesebben egész ember Indiában — ez a nagy ember nem veszíti
el magát abban a szinte meddőnek nevezhető küzdelemben, hogy az
angolokat az indiai néppel szemben fönnálló kötelességeikre
figyelmeztesse. Gandhi, amikor tőle megkérdeztem, hogy miért nem
állítja neki híveit kutak ásásának, betűvetésre, fejlettebb
gazdálkodásra való tanításnak, azt felelte teljes meggyőződéssel, hogy
ez a felelős indiai kormány feladata. Nem tartozik reá. S ha
tagadhatatlanul Gandhi mindent el is követ, hogy ezt a jelenben tőle
független társadalmi tényezőt, az államhatalmat, tulajdonképpeni
munkája elvégzésére szorítsa, a tény mégis az marad, hogy ebben a
mindennél szükségesebb munkában sem ő, sem a követői részt nem vesznek.
A helyzet olyan, mint amikor két gazda a kertjében árkot akar ásni. Az
egyik hitvány ásójával is nekifog, s dolgozik, izzad, lassan halad; a
másik egyre-másra küldözgeti a leveleket egy ismeretlen címen létező
gyárba, hogy azt a gépet megszerezze, amelyik az árkot egy-kettőre
kikotorná. A gép azonban egyre késik, a gazda tétlenül vesztegel, s még
azt sem veszi észre, hogy közben a társa a gyenge ásóval is már szinte
a munka végére jutott.
Gandhi megrendelte a felelős indiai
kormány gépezetét s most várja. Időnként sürgeti az elküldését. Szétjár
a falvakba, s az embereket buzdítja — nem a helyesebb gazdálkodásra,
hanem a politikai ellenállásra, hogy annak erejével kiküzdjék a felelős
kormányt, amely majd jó fizetésért hivatalnokokat küldjön ki a
falvakba, hogy azok az előadásokat megtartsák a helyesebb
gazdálkodásról, amelyeket Gandhi s a hívei már most is megtarthatnának,
ha ők Tagorera hallgatnának. Mert Tagore gyenge ásójával is beállott a
munkába. Egy picinyke helyet művelés alá fogott, s Gandhi még csinálni
fogja a nemzeti ellenállás mozgalmát, amikor Tagore falvai már talpra
állottak, kiegyenesedtek, virulnak. S a Gandhi tábora hiába kicsinyli
le az elért eredményeket. Ők, igaz, hogy egész Indiát akarják talpra
állítani, de módszereikkel eredményre jutni nem tudnak, míg Tagore
munkája nem csupán elhatározás, jóakaratú reménykedés, hanem
megvalósulás, tett.
S a Tagore példáját, ha minden vidéken csak egy ember követi, egyszer mégis csak egész India bele kerül a jótékony munka körébe.
Elszomorító,
hogy a nyugati országok politikai elveit milyen kritika nélkül veszik
át Ázsia fölszabadulást váró népei. Pedig a nyugati művelődést sem az
államhatalom vitte előbbre. Abban a korszakban, amelyben a tudomány,
ipar, általános művelődés a legóriásibb lépésekkel haladott előre, a
politika elve a laissez faire volt. Nem az állam fizetett tisztviselői
voltak a tudósok, a föltalálók, a nagy nevelők, a börtönügy
reformátorai, a munkás és szövetkezeti mozgalmak vezetői, a híres
orvosok, s a gyárak sem államiak voltak, amelyek az embereket ellátták
az iparcikkek bőséges tömegével. A társadalom kitermelte a maga
vezetőit, s haladott azok nyomában. Az állam feladata arra
szorítkozott, hogy a rendet, az élet- és vagyonbiztonságot fenntartsa,
hogy az így teremtett kedvező feltételek között a társadalom fejlesztő
erői szabadon megnyilatkozhassanak. A huszadik század ezzel szemben a
társadalom fejlesztését állami feladatnak tekinti, mi azt jelenti, hogy
ki népén segíteni akar, az tegnap még nekiállott és segített; ma
azonban előbb föllép képviselőnek, vagy hivatalt vállal, hogy az elveit
— amelyek lehetnek jók is, rosszak is — az államhatalom, a
csendőrszurony erejével kényszerítse rá az emberekre.
Gandhi
vallásos alapon csinál politikát, de politikát csinál. Tagore is
vallásos alapon áll — sőt egyetemesebb, érvényesebb vallási alapon,
mint Indiában ma bárki —, de ő nem vesztegeti az erejét a hatalom
megszerzéséért. — Én hatalom nélkül is tudok segíteni, ha akarok —
vallja ő, s aszerint cselekszik.
A Gandhi tábora azzal vádolja
Tagoret, hogy a nyugati műveltségnek teljesen behódolt, mivel a
politikai ellentállás küzdelmében részt nem vesz, holott Tagorenál
tökéletesebben kevés ember függetlenítette magát a nyugati művelődés
mai irányzatától, a politikától. Gandhi, aki még arra is ügyel, hogy az
angol király elé indiai dhotiban vigyék, szolgaibban behódolt a
Nyugatnak, mert ő Indiát csak az állam gépezetén keresztül hajlandó
segíteni.
A Gandhi hívei szolgalelkűséggel, árulással vádolják
Tagore-t, mivel ő hivatalosan is barátkozik az angollal, elnyomó
politikájukat nem teszi szóvá, szemethuny a kiáltó igazságtalanságok
felett, holott Tagore, mint nevelő, mint a falu-munka szervezője, az
egészségügy fejlesztője s a szövetkezeti mozgalom egyik irányítója a
valóságban többet tesz az indiaiak érdekében, mint a politikus Gandhi.
A
lényegesebb különbség a két nagy ember között abban áll, hogy míg
Gandhi az igazságot akarja megvalósítani, s így kénytelen-kelletlen
küzdenie kell az igazságtalanságok ellen, sőt minél tovább él, annál
inkább az a helyzet, hogy egyébre ideje s ereje nem igen marad; addig
Tagore nem az igazságot, hanem az életet akarja megvalósítani,
az életet a maga egészében. Ő tehát nem bonyolódik bele a kisebb és
nagyobb gazságok ellen való küzdelem hálóiba, hanem sugározza a
szépséget; minden megnyilatkozása tudás, jóság, segítés, boldog
szeretet, s az igazságtalanságok is csak annyiban érdeklik, amennyiben
azok egy embert, nem az elnyomottat, hanem magát az elnyomót, a boldog,
tiszta élettől megfosztják. Tagore tisztában van azzal, hogy az
igazságtalanság, a társadalmi és faji önzés az emberek lelki
fejletlenségének a következménye. Amikor a gyengelábú emberek a
tánchelyen botorkálnak, egymás lábára lépnek, egymást taszigálják,
hiábavaló feladat mindegyikhez odaszaladni, nekik magyarázni, a
lábaikat illesztgetni. Ha már táncolni vezettük őket, egyéb nem segít
rajtuk, minthogy mi is álljunk oda a középre, s kezdjük ropni dús,
egészséges táncunkat, hogy a többiek azt látva, lássák, eltanulhassák.
Gandhi kétségbeesetten futkos ide-oda, egyik gyenge lépést a másik után
próbálja visszacsináltatni. Küzd a délafrikai letelepedési adó, a
szabályrendeletek tömege ellen, amelyek az indiait állati sorba
alacsonyították le, hazatérve küzd a só monopólium, a választójog meg
nem adása ellen. Tagore talán meg sem látja ezeket az
igazságtalanságokat. Ő odaáll a középre s élete boldog tánca
egészséges, dús életre indítja a körülötte állókat.
Gandhi
pedáns, aki senki hibáját — a magáét sem véve ki — elhallgatni nem
tudja, sőt büszke arra, hogy kertelés, félelem nélkül a bűnt mindenki
szemébe mondja. Tagore élete a kinyílt virág mosolya, amelyre a féreg
is rámászhat, de a mezőt vidámmá teszi. Gandhi az operáló kés, mindig a
beteg testrészt keresi; Tagore a gyümölcs, a meleg napfény, amely az
egészséget mindenhova elviszi. Gandhit most körülrajongja nemzete, mert
tetszik nekik, amint a pöttöm emberke bátran szemébe mondja a
fölfegyverkezett óriásnak az igazságot; de amikor majd az angol a
látóhatárról elvonul s Gandhi — az igazsághoz való bátor hűséggel —
majd saját népének bűneit fogja elkiáltani, egyszerre ellene fog
fordulni. A jelenben arra, amit Gandhi a saját népe hibáiról mond, nem
ügyel senki. Pedig Gandhi nemcsak az angolt fektette fel az operáló
asztalra. A hindu-mohamedán villongásokat, a kasztrendszer
igazságtalanságait s az általános tisztátlanságot ő éppen olyan
határozottan elítéli, mint az angol kizsákmányoló politikáját. De népe
most annyira örvend annak, hogy Gandhi az angollal a küzdelmet
fölvette, hogy kegyesen nem akarja meghallani az ellene ejtett szavakat
— pedig Gandhi igazi vádja nem is más ellen hangzik el, mint saját népe
ellen, hiszen Gandhi szerint az angol nem volna Indiában, ha az
indiaiak nem tartanák őt ottan.
Tagore ezzel szemben nem
túlságosan népszerű Indiában. Sokan még költészete egyedülállóságát is
tagadják, bizonyos büszkeséggel állítván, hogy Tagore csak egyike s
talán nem is legelseje a kiváló bengáliai versfaragóknak s hogy az
angol, ha jobban utána nézne, legalább féltucat hasonló nagyságot
fedezhetne föl soraikban. Talán ezután sem lesz Tagore az indiaiak
kedvence. Viszont sárba sem fogják tiporni, s aki az ő egészségét
elkapja, az biztosabban fog ügyesen táncolni a saját lábán, mint azok,
akiknek lábát most Gandhi illesztgeti.
De ez mind abból a
szempontból való vizsgálás, hogy a két nagy ember milyen hatást
gyakorol az embertársadalomra. Tagore azonban ezen túlmenőleg is nagy
ember. Az ő lelki fejlettsége olyan mértékű, hogy az ő életének
összhangja már nem mesterséges beavatkozás eredménye, hanem szerves,
természetes állapot.
Az, akiben az emberi fejlődés eleddig
legutolsó szakasza, az értelmes logikus gondolkozás, még csak éppen
megkezdődött, sajátságos módon bomlasztja meg élete természetes
összhangját. Az ösztönös ember még a szervezetébe írt egészséges
törvények szerint él. Mihelyt az ember egy csepp gondolkozásra képes,
már többet akar tudni mindennél s a maga nyers, fejletlen gondolkozása
szerint megszabályozza az életét. A belátása szerint kezd élni. Ebben
még nem volna baj, hiszen úgy látszik, hogy a fejlődés iránya erre
vezet; a baj abban van, hogy a fejletlen értelem még nem képes
fölfedezni a valóban helyes életmódot, s a maga hibás fölfogásával
eltorzítja az életet. Gondoljunk csak a gondolkozás legkezdetibb
eredményeire, a legősibb „tudományokra". A legelemibb jelenségeket
félreismerték, félremagyarázták az emberek. Lélektani tudás éppen csak
újabban kezd bizonyos haladást mutatni. S amire az ösztön egészséges
bizonyossággal vezetett, azt a kezdetleges tudás a legtöbbször elvéti.
A tudománya szerint néha mindent megenged magának — mint a
táplálkozásnál —, néha pedig eltiltja magát a legelemibb működésektől
is, az önmegtartóztatás gondolata alapján. A legszokásosabb
következménye azonban a fejletlen gondolkozásnak az, hogy csak magát
tartja valamire, s minden egyebet lenéz. Megveti a testet s a test
vágyait, kicsibe veszi a puszta képzettársítási gondolkozást, amilyen a
költészet s általában minden művészet, s elborzad a vallás
misztikumától, mint amelyik bántóan ellenkezik az ő értelmének egyelőre
főleg kételkedésre való hajlandóságával.
A fejlődés során
azonban az értelem is a maga természete szerint tökéletessé válik. A
fejlett értelem pedig, amilyen a Tagore-é is, már újra tudja látni az
élet legelemibb tényeinek jelentőségét. Már nem szégyelli a testet, a
test vágyait, a költészetet, a hitet. Fölfedezi, hogy ugyanaz a
szellemiség, ugyanaz az isteni lélek hatja át az egész életet, s ez
megadja annak egységét is. Így lehet ugyanaz az ember testi és lelki —
amint a közszájon forgó elnevezések azt kifejezik — s lelkileg is így
lehet valaki költő, tudós, hívő lélek és társadalmi szervező egy
személyben.
Nem véletlen, hogy Tagore az arya fajhoz tartozik,
mint amelyik a legelőrehaladottabb az értelmi fejlődöttség terén. De
míg a világ többi okos embere még nem elég okos ahhoz, hogy
szégyenkezés nélkül testi ember is lehessen, a művészetet hiábavalónak,
üresnek, hazugnak tartja s már hite sincsen, mert még nem tudja, hogy
az emberi értelem mindent ésszel fölérni nem bír, s vannak
megállapítások, amelyek bár világosan igazak, tovább nem magyarázhatók;
addig Tagore értelme elérte a fejlődöttségnek azt a fokát, amelyben az
élet összhangja újra helyreáll, a testi és lelki vágyak, mint egy
tökéletes gépezet kerekei, összeillenek s az ember újra élni tudja a
benne rejlő isteni lélek gazdag, dús életét.
|