|
|||
Minél nagyobb híresség valaki, annál kevesebb
híres dolgot szükséges róla mondani. Az utcaseprő csak akkor kerül bele
az újságba, ha megüti a főnyereményt, vagy ha beleugrik a Dunába.
Gandhiról elég annyi is, hogy mindennap kecsketejet iszik s a fogsorát
ügyesen a szájába illeszti, ha rágni akar. Sőt elkövetkezik az az idő,
amikor a közönség nem is akar egyebet hallani a nagy emberről, mint
élete apró különcségeit: mikor kel föl? mennyit fon naponta? ügyesen
sirül-e fonala? igaz-e, hogy a dereka köré csavart háziszőttes redőiben
láncon óriási zsebórát tart? barátságosan fogadja-e vendégeit? s ehhez
hasonló világrengető körülményeket. Pedig lehet, hogy Gandhiról
nem is lenne jogom másképpen beszélni. Hiszen mindössze három napig
tartózkodtam az ő Satyagraha Asrámjában, 1928 júniusában s ennyi idő
még egy lelkiismeretes újságírónak sem elég, hogy cikkéhez az adatokat
összegyűjtse. Szabad nekem az emberről beszélnem, aki Indiának új
lelket adott s akinek életcélja az igazság fáradhatatlan keresése? A
benyomásaim fölületesek és igazságtalanok lehetnek. A három nap alatt
mindössze párszor találkozhattam vele. A nagy ebédlőteremben
közvetlenül mellette kaptam helyet. Ott kuporodtunk mindnyájan a
földön, nagy körben, a falak tövében. India minden részéből volt ott
valaki, aki hosszabb, vagy rövidebb időre az ő befolyása alá akart
kerülni. Az étkezések alatt kedvemre beszélgethettem volna vele, ha nem
kellett volna neki minduntalan még a szakácsok dolgába is beleszólnia.
De hogyne lett volna tárgyalni valója a főzőasszonyokkal, hiszen az
ebéd elkészítésében is részt szokott venni igen gyakran. Csak elvétve
intézhettem hozzá egy-egy kérdést. A reggeli ájtatosság alatt
láthattam őt, de nem beszélhettem vele. Még napfölkelte előtt kiültünk
a folyó partjára. Ott egy Brahmin szent énekeket zengett. Gandhi azzal
volt elfoglalva, hogy két gyermeket akik nem tudták megérteni, hogy
miért nem játszodhatnak a porondban, rendre intsen anélkül, hogy hangot
kelljen adnia. A nézésében azonban volt valami, ami nagyon messze
szólott. Egyik sétájára is elvitt s én ott lépkedtem mellette,
magam is indiai bőrre vetkőzve, csupasz mellel, meztelen lábakkal;
fejemen a parafasisakkal, amit európai ember Indiában le nem tehet. De
ekkor meg a leányok miatt nem férhettem hozzá közel, akik úgy vették őt
körül, mint testőrök a hadvezért, azzal a különbséggel, hogy a hadvezér
bizonyára nem fonja a karjait a testőrei nyaka köré. Megpróbáltam itt
is, hogy vele beszédbe ereszkedjem, de a leányok olyan rosszindulatúlag
néztek reám, hogy nem mertem a dolgot erőltetni. Úgy látszott, hogy
Gandhi rendesen föl volt osztva s a napi séta alatt a leányok tartottak
reá igényt. Gandhinak azonban volt rá gondja, hogy európai
vendégeinek is juttasson magából. Kétszer is elbeszélgethettem vele a
lakásán. Ő kis íróasztala előtt ült s a charkát, a fonókereket
pergette. Szép, finom fonál került ki a keze alól. Abból szőtte ő az
új, független Indiát. Szőtte s szövi, mint a legszebb álmot. A
csúnya kicsi emberkének volt bátorsága azt ígérni, hogy egy év
leforgása alatt szabaddá teszi Indiát. S a charkát most is pörgeti, az
álmot most is szövi. Pedig az első nagy kísérletnek elmúlt tizenegy
esztendeje! De Gandhi nem az az ember, aki egyhamar elcsüggedjen. India
nem követte őt hibátlanul; ezzel magyarázza a sikertelenségét. Sem a
hódító angollal való együtt-nem-működés, sem pedig az erőszakmentesség
nem volt tökéletes. Az angolt pedig nem lehet kijátszani. Az angol
Indiában fog maradni mindaddig, amíg India gyengesége arra a legkisebb
erkölcsi alapot nyújthatja. A szabadulás útja azonban még mindig nyitva
áll India előtt. Erőszakkal semmire sem lehet menni. De eszméljen rá az
egész nép arra, hogy az angol uralom, mert nem igazságos, voltaképpen
nem is létezik, s viselkedjék ennek megfelelően! Anglia egy-kettőre
kénytelen lesz az országot magára hagyni. Mert ha angol uralom nincsen,
akkor az indiai hazafi természetesen saját házi vagy gyári iparának
termékeit fogja használni. ' Ha hivatalok nincsenek, akkor senkiből
katona, csendőr, adóbiztos, törvényszéki vagy közigazgatási tisztviselő
nem válhat. Angol bíróságok elé járulni, angol iskolákat látogatni, sőt
az adóhivatalokban adót fizetni szintén senki sem fog, mert ezek az
intézmények sem léteznek. India élni fogja a maga életét, — mintha az
angol ott sem volna. Ha kényszerítik, bántalmazzák, csúfolják,
megalázzák: tűri panaszkodás nélkül. Föl nem jajdul, vissza nem üt.
Szeretné Gandhi látni azt a katonai hatalmat, amelyik ilyen körülmények
között az országot kormányozni tudja! Sokan állítják, hogy ez az
eljárás, amit Gandhi satyagrahanak nevez s amit én értelme szerint
igazsághoz való bátor hűségnek fordítok, voltaképen nem más, mint a
Jézus tanítása: ne állj ellent a gonosznak. Fölöslegesnek tartom ezt a
kérdést itt vitatni. Valószínűnek látszik, hogy Gandhi ezt az elvet,
amint azt önéletrajzában is állítja, saját életéből öntudatosította.
Amikor mint fiatal ügyvéd Durbánból Pretoriába utazott, a kocsivezető,
aki őt, mint ázsiait előzőleg még a postakocsi belsejébe sem engedte
be, most azt követelte, hogy üljön le egy zsákdarabra, a lábaihoz.
Gandhi remegett a félelemtől, de jogaiból nem engedett. Az elvakult
ember ütlegeit szó nélkül tűrte. Belekapaszkodott a kocsi oldalába s
ott őt megölhették volna, de a helyét, ami őt méltán megillette, föl
nem adta. A különbség a jézusi szeretet és Gandhi igazsághoz való
bátor hűsége között nyilvánvaló. Jézus odaült volna a kocsivezető
lábaihoz; ő nem habozott volna a megaláztatást elszenvedni. Ő a maga
igazságához nem ragaszkodott volna. A Gandhi satyagrahája bizonyos,
hogy erőszakmentes, s ez nagy szó, de teljes mértékben azon az alapon
áll, hogy amit az ember a maga részére igazságosnak tart, azt föl ne
adja, azt követelje. Távol van tőlem, hogy valakit csak azért,
mert eljárása különbözik a jézusi szeretet szinte emberfeletti erőt
követelő útjától, kicsibe vegyek. De ez a kis összehasonlítás is
mutatja, hogy Jézus és Gandhi között a különbség lényeges. Jézus
telve volt szeretettel. Ő nem okoskodott, neki elvei nem voltak: az ő
nagy lelke egyebet tenni nem tudott, mint boldog szeretettel átadni
magát a testvér lelkeknek. Szeretete nem külső törvények szerint való
volt. Amikor az emberi kicsinyesség, érdekhajhászó számítás őt
fölháborította, mint a templomban a galambárusok és pénzváltók láttán,
korbácsot ragadott, erőszakot használt, s mi mégsem érezzük, hogy ő
most megszegte az elveit, mert neki a szeretet nem elve, nem fogadalma,
hanem élete volt, amelyik éppen olyan, mint a folyó: bizony néha kicsap
a medréből, de azért áldás változatlanul. Ezzel szemben Gandhi
nem a magát szabadon, korlátok nélkül adó szeretetet, hanem a mindent
rendszerbe, törvényekbe foglaló igazságot hordozza. Talán egy ember
sincsen a jelenkor nagyjai között, akit a logikája, gondolkozásának
rendszere és következménye annyira maradék nélkül határozna meg, mint
Gandhit. Az ő élete néhány sarkalatos tételen nyugszik, amelyek minden
cselekedetének, gondolatának és hajlandóságának mozgató rugói. Még
vegetáriánussága sem az állatok iránt érzett rokonszenvéből fakadt
elsősorban; hiszen fiatalkorában titokban a hindu vallás szigorú
parancsai ellenére is húsevő lett, nem másért, mint hogy erős legyen,
mint az angol, akit bizonyára az tett oly hatalmassá, hogy Indiát
leigázhatta. Első londoni tartózkodása alatt is még húsevő meggyőződése
szerint, s csak az tartja vissza, hogy édesanyjának eljövetele előtt
hármas fogadalmat tett. Angol tudományos munkák térítik meg aztán a
vegetárizmushoz. Gandhit tehát — mégha tagadhatatlan is, hogy dolgokkal
és élőlényekkel bizonyos mértékig misztikus együttérzésre képes —, nem
a szeretet mozgatja. Nem is hagy ő semmi kétséget afelől, hogy az
igazságot kereste egész életében — még életrajzának is ezt adta címül:
az igazsággal való kísérletezéseim története. Az pedig nagy
veszedelemmel jár, ha valaki az igazsággal kísérletezik. Nem az
igazságnak történhetik baja, hanem a kísérletezőnek. Mert ha
igazságokat — hisszük, — hogy föl is fedeztünk, de a teljes igazságot
egészen valószínű, hogy még meg nem találtuk. S ha most valaki az
életét, s még jobban neki bátorodva, egy egész nemzet életét azon
igazság paragrafusai szerint rendezi el, amit elfogadott, mégpedig úgy,
hogy jogosultságát semminek el nem ismeri, ami abba bele nem
illeszthető, megtörténhetik, hogy életéből eltávolít, kioperál olyan
vonásokat, amelyek őt ugyan bántják, mert megtalált igazságával
ellenkeznek, amelyeknek azonban fontos szerepük lehet s amelyek nélkül
teljes lelki összhangot elérni sohasem tudhat. Semmi sem
nehezebb, mint az igazsággal bánni. Aki élete bármely szakában valamely
igazságra boldogan rátalált, nehezen állhatja meg, hogy most minden
gondolatát, ítéletét és cselekedetét ne annak mértékére szabja. Pedig
tudhatná, hogy az igazságot ember csak embermódra ismerheti meg, tehát
csak viszonylagos bizonyossággal. Valahogy úgy kellene élnie, hogy a
mái-helyeseknek elfogadott elvek is számítsanak, de ugyanakkor az
ismeretlen, világnézetével vonatkozásba még nem került erőknek is
engedjen szabad érvényesülést. A gazdagon, dúsan elfolyó életet tudja
hajózni, de korlátolt értelmével megteremtett rendszerek gátjaival meg
ne nyomorítsa. Néha az a baj, ha az ember nagyon igazságos akar
lenni. Magának s másoknak ezzel árthat a legtöbbet. Nincs kegyetlenebb
annál, aki az igazság tudatában cselekszik. Gandhi is kialakított
magának egy bizonyos, erőteljes logikájú világnézetet, amelyik
világosan megmondja, hogy mi helyes, mi nem helyes, mit kell tenni s
mit nem kell tenni: aztán ehhez az életrendszerhez most hozzámér
mindent; ami azon belül esik, az kegyelemben tovább létezhetik, a többi
pedig kérlelhetetlenül kipusztítódik. Így rendszabályozva meg
Gandhi először saját magát, azután az emberi együttélés viszonyait. S
ha az élet hatalmas erőinek, a szeretetnek, a haragnak, az önérdeknek,
az önvédelemnek s az ehhez hasonló sodrásoknak megrendszabályozása,
paragrafusokba, elvekbe, fogadalmakba való beszorítása minden esetben
hibáztatható, kétszeres a veszedelem a Gandhi esetében, akinek
világnézete a sokrétű, ezer színben csillogó életet a maga
gazdagságában megfogni nem tudja, hanem amit egy pár végtelenségig
leegyszerűsített elv köré csoportosítani nem képes, azt kihullasztja. Egyéni,
belső életét a hindu vallás tanításai szerint alakította ki. Legfőbb
célja: igazi énjének megvalósítása. Ehhez szükséges a kötelesség
teljesítése, az erőszakmentesség és az érzéki vágyaktól való
megszabadulás. Ami ezen kívül esik, az nem igazi én; az
megsemmisítendő. Ennek alapján Gandhi ugyancsak kurtán bánik el
magával. Amint útikönyvem Gandhiról szóló fejezetének idevonatkozó
részében már kifejtettem, Gandhi "arra túl sok időt nem vesztegetett,
hogy kívánságai és ösztönei esetleges összhangját egymással s egy
magasabb eszménnyel megteremteni próbálja. Nem ismerte el belső
sürgetéseinek jogát a viszonylagosan korlátlan érvényesüléshez.
Bizonyos észszerű rendszert alakított ki magában arról, hogy mi jó és
mi rossz. Legyőzni magában a helytelent, ez volt az ő eljárása.
Gyakorolta magát önmegtartóztatásban, mint a barát a cellájában. Az
érzéki vágyakat, mert alacsonyabb rendűek, halálra ítélte. Annak
megértése, hogy ezek az úgynevezett alantas ösztönök a szellemiségnek,
ha az áthatja és a maga vezető gondolatával egységbe foglalja őket,
szerves részei lehetnek, hogy az igaz szerelmet például a testi
érintkezés nemhogy lealacsonyítaná, sőt teljessé teszi, túlságosan
bonyolulttá tette volna az ő erkölcsi rendszerét, következőleg
számításon kívül kellett, hogy maradjon. Amit pedig ez a merev és
egyszerűségében kegyetlenül szűk fölfogás még szabadon hagyott volna,
arra a fogadalmak bilincseit rakta. Mint gyümölcsevő megfogadta
például, hogy soha sem tehén-, sem bivalytejet nem iszik, később,
amikor a fáradalmak következtében a szervezete legyengült és a doktor
tejivást parancsolt, nagy megkönnyebbüléssel fedezte föl, hogy a
kecsketejet a fogadalmából kifelejtette és most azzal nagy mértékben
táplálkozik. Előadó-körútjai alatt sajnálkozással tapasztalta, hogy
vendéglátó házigazdái rendesen nagy költségbe verik magukat estebédje
elkészítésével. Erre megfogadta, hogy naplemente után sohasem eszik.
Persze kitartó, állhatatos gyakorlásra volt szüksége, hogy halálraítélt
kívánságainak támadásait botlás nélkül mindig képes legyen visszaverni.
Gyakorolta hát magát hűségesen." Az ilyen fajta élet azonban
gépies, hideg, léleknélküli. Az automata emberek, magukat gépiesen
megrendszabályozó lelkek olyanok, mint az orgonán egy ujjal játszó
kontár, aki gyerekesen örvend, hogy hamis összhangot soha sem üt. Az ők
következetességük a gazdag élet elhullasztott morzsáival való
megelégedés. Be könnyű hibátlanul számolni a kis egyszeregyen! De az
élet mélysége zúg, onnan titokzatos erők törnek a fölszínre — azoktól
nem szabad elborzadni, a barlangjuk szája elé nem szabad követ
hengeríteni, mert onnan Isten új igazságai jelentődhetnek ki. A teljes
élet virágzó pompáját engedni kell teljes kinyílásra. Hadd hibázzunk
néha a billentyűkön, de zúgassuk az orgonát mind a tíz ujjal. Bizony
szegényes az effajta élet. Gandhit a hír sohasem kapta volna a
szárnyára, a maga emberségéért. Önéletírását olvasva sem jutunk egyéb
meggyőződésre, mint hogy Gandhi közepes tehetségekkel megáldott férfi,
akiben csak egy tulajdonság fejlődött nagyméretűvé: kitartása és
akaratereje, hogy aszerint éljen; ami igaz. S ha kétségen kívül ez
éppen elég ahhoz, hogy valakit naggyá tegyen, az is nyilvánvaló, hogy a
világ az ilyenfajta nagyságot csak a szóban forgó nagy ember halála
után fedezi föl. Gandhi pedig még él. Egyedülálló népszerűségének okát
tehát másban kell keresnünk. Gandhit azért fogadta India olyan
példa nélkül a szívébe, mert megcsillogtatta előtte a szabadulás
reménységét. Az indiaiak is emberek s bizony keveset törődnek az egyéni
értékkel. De megbecsülnek, tenyerükön hordoznak mindenkit, aki igéri,
hogy hozza, amit ők kívánnak. Ez néha kenyér, néha játék, néha pedig
szabadság. Gandhi úgy jött meg Dél Afrikából, mint aki egyet szól, s
India bilincsei lehullanak. S mert hisznek benne, a szabadulást talán
el is fogja hozni. "Az angolt ti tartjátok itt! — hangsúlyozza népének.
— Ha nem vennétek meg az áruját, nem volna értelme, hogy itt maradjon.
S ha nem vállalnátok semmiféle hivatalt, zsoldért katonának el nem
szegődnétek, ha akarná sem tudná az uralmát fönntartani. Szüntessétek
meg a vele való együttműködést. Mindezt pedig cselekedjetek
békességgel, harag nélkül, nyugodt méltósággal. Az angol egyebet nem
tehet: önkormányzatot ad nektek." A Gandhi elve
megtámadhatatlan. Egyszerű, észszerű, igaz. A milliók megmozdultak. A
kereskedők angol áruikat elégették, a tanulók az angol iskolákat
odahagyták; a bíróságok épületei kiürültek. A világ fölfigyelt. S ha a
siker el is maradt, s az azóta eltelt egy évtized sem hozta lényegesen
közelebb India szabadságát, Gandhi ezer okot találhatott, amivel a
sikertelenségét megmagyarázhatta. India nem vette be az orvosságot az
előírt módon. Nem volt sem egészen egységes, sem teljesen
erőszakmentes. Nem a Gandhi hibája a hiba. A világ pedig csodálattal és értelmetlenül néz Gandhira, aki az emberiségnek kétségkívül legkülönösebb politikusa. Politikus,
aki tudomásul veszi az angol világbirodalmat, a modern demokratikus
államformát, de arra már nem hajlandó, hogy magát az uralkodó szokásnak
alávesse s politikát csináljon, úgy ahogy politikát szoktak csinálni. A
politika malmában kész őrölni, de oda áll, hogy a legfinomabb olajokkal
hajtott gépeket tiszta vízzel jártassa. Ez adja meg Gandhinak
egyedülálló jelentőséget. Egy próféta, aki politizál. Pártokkal,
államférfiakkal tárgyal, adók, monopóliumok ellen küzd, érvényes
választójogot követel — s mindezt olyan egyszerű jósággal, az emberi
romlatlanságba vetett olyan isteni bizalommal, mintha a falujában a
vének tanácsát akarná rábírni, hogy féljék az Istent. Nyugati
ember szemében nevetségesek az ő politikai eljárásai. Ki hallott
például olyan esetről, mint ez, hogy az indiai parlament szerepet
betöltő Nemzeti Kongresszus képviselőit megválasztani jogot csak azok
szerezhessenek, akik naponta rendesen egy órát fonnak? Ugyancsak nagyot
néznének az emberek, ha valaki Londonban azt javasolná, hogy választói
joggal csak azok bírjanak, kik például a felnőttek részére rendezett
esti tanfolyamokat rendesen látogatják! Pedig a dolog hallatlanul
egyszerű és hallatlanul észszerű: azok kezébe adni a hatalmat, akik
nemcsak szájjal, de a valóságban is az ország előmenetele érdekében
dolgoznak. Vagy mit szóljunk ahhoz az eljáráshoz, hogy a nemzeti
erőszakmentes együtt-nem-működés mozgalmát Gandhi azonnal leállította,
mihelyt a résztvevők egy milliomodrésze is az elvektől eltérve
erőszakhoz folyamodott. Ha Gandhit követné, a munkásságnak is azonnal
abba kellene hagynia a sztrájkot, ha egyetlenegy sztrájkoló követ dobna
a gyár bezárt kapuira. S miért ne? A sztrájknak csak úgy, mint egy
nemzet passzív rezisztenciájának az kölcsönöz erőt, hogy békés,
nyugodt, fegyelmezett és méltóságos. Mihelyt nem az, rögtön erkölcsi
alap adódik az erőszakos beavatkozásra, a mozgalom elfojtására. A
Gandhi politikai eljárásai távolról sem helytelenek, bár szokatlanok,
mint maga Gandhi, aki a királyhoz is a maga egyszerű indiai ruhájában
látogatott el. Ez utóbbi szimbolikus jelentőségű: Gandhi belevegyül a
politikába, alkirályokkal és királyokkal tárgyal, de minden körülmények
között megmarad sajátmagának, akinek egyedüli fegyvere a lélek ereje,
aki csak egyet tart fontosnak: az igazságot, aki tehát az ő keleti,
misztikus vallása alapján csinálja a politikát is. Olyan
futballista Gandhi, aki belemegy a játékba, de magát megtagadni nem
tudja, könyörületességből minden labdát az ellenfélnek ad, s mégis
győzni akar. Gandhi belement a játékba: jó, hát vívjuk ki India
függetlenségét alkotmányos alapon, mint lojális, angol állampolgárok;
de azután, mint aki nincsen tisztában a játék szabályaival, intézkedik,
tesz-vesz a maga módján. MacDonald helyében ő bizonyára böjtöt
parancsolt volna magára a szélső baloldal csínytevései miatt. Végeredményében
nagy tisztesség érte a politikát azzal, hogy Gandhi reá adta fejét.
Mert a hozzá hasonló fajtájú emberek rendesen irtóznak attól, hogy a
hatalomért tülekedjenek. Gandhinak nincs kifogása az ellen, hogy népe
számára a politikai hatalmat megszerezze, amennyiben azt elvei föladása
nélkül megteheti. Az ő szobrának, indiai háziszőttes ruhában, ott
kellene állnia a világ minden képviselőházának előcsarnokában. Mégis
szomorú, hogy példátlan kitartását, isteni tüzét, ez a nagy ember
politikára fecsérelte el. Jézus tudta, mit csinált, amikor korának
politikai küzdelmeibe bele nem avatkozott. Mert a politikának kevés
köze van az emberiség ősi, elemi életéhez. A politika olyan fajta
daganat, amit kis külső fertőzések okoznak, nem komolyak, az ember
nyugodtan élhetne tőlük, ha meg nem ijedne s kapkodni nem kezdene. Amíg
legyek vannak, daganatok is lesznek, de baj nincsen. Annál már
fontosabb, hogy a szervezet vérkeringését figyeljük, hogy az emberiség
természetszerűleg, kényszerítés nélkül előzuhogó sodrásába álljunk.
Gandhi esetében is a Széchenyi-Kossuth vitát idézhetjük föl — Széchenyi
szerepét Indiában egy költő: Rabindranath Tagore játssza — s
megkérdezhetjük: mit csináljon az ország a politikai önállósággal,
amikor lábán is alig tud állani? Tegyük föl, Gandhi kivívta a
függetlenséget; mi történik azután? A tény az, hogy sem Gandhi, sem
pedig az ország sok más vezető politikusa semmit, vagy nagyon keveset
tett a tisztán politikai célú szervezésen kívül. Az ország helyzete
nyomorúságos. A falvak népe írástudatlan; gazdasági, egészségügyi
helyzete kétségbeejtő. A valószínűség az, hogy ezt a teljesen magára
hagyott, földesurainak kiszolgáltatott népet egy független India nem
fölemelni, hanem lesújtani fogja. Még azt is joggal fölhozhatjuk, hogy
a politikai cél minél gyorsabb elérése érdekében Gandhi a gazdasági
megerősödés rovására buzdította népét, a családodként való önellátásra,
a házi fonásra. Ma már világosan áll előttünk, hogy a termelő és
értékesítő szövetkezeti mozgalom az egyedüli segítség a földműves nép
számára. Egy indiai középiskolai tanár meglepett azzal a
kijelentéssel, hogy Gandhi a maga passzív rezisztencia mozgalmával a
magyar szabadságharc könyvéből másolt át egy lapot. Ő a Bach korszak
alatt kifejtett békés ellentállásra célzott, amikor magyar hivatalt nem
vállalt, helyenként adót sem fizetett s még a magyar ruha viselésével
is amellett tüntetett, hogy az osztrák uralkodhatik, de azért a magyar
magyar. Távol legyen tőlem, hogy akár a magyar, akár az indiai nép
gyönyörű erőmutatását lekicsinyeljem, s Gandhi szerepét károsnak
tüntessem föl, mégis nem tehetem, hogy meg ne jegyezzem: az önálló
India, a független felelős indiai kormány csak azzal, hogy megszületni
engedik, még nem jótállás amellett, hogy az ország s különösen a falu
talpra fog állani. Sőt ezt a munkát, ha meggondoljuk, politikai
tényezők el sem tudják végezni. Oda az kell, hogy a népet ne politikai,
hanem kulturális és gazdasági cselekvésre ébresszük föl. A
politikára buzdult nép a segítséget kívülről, a kormányzat fizetett
tisztviselőitől várja. Indiának arra van szüksége, hogy a nép belássa:
magán legegyszerűbben saját maga segíthet. Ebben az ébresztő munkában
Gandhi semmi szerepet nem játszott, sőt annak megkezdését a rossz
helyre tett hangsúllyal hátráltatta is. S ha kétségtelen is,
hogy az ő igazsághoz való bátor hűsége méltán világraszóló, hogy egy
óriás, nagy múltú nemzetnek lelket adott, hogy az emberi törvényeken,
erőszakoskodásokon túl az isteni igazsághoz még szenvedések,
megaláztatások árán is ragaszkodjék, az igazi próféta nem ő, hanem a
sokkal kevésbé méltányolt bengali: Rabindranath Tagore, aki életet nem
vesztegette puszta politikai bonyodalmak kiegyenlítésére, hanem az
isteni élet napfényével növelte India s a világ egészségét. Gandhi nem
mutat utat nekünk. Öt elfoglalják a világ nagy igazságtalanságaival
folytatott harcai. Hiába hirdeti, hogy azt, ami igazságtalan, nem kell
tudomásul venni. Ő megpróbálhatja magát túltenni az angol megszálláson,
a hindu-mohamedán villongásokon, a páriák lealázó sorsán, de kettőn áll
a vásár. Az angol nem nyugszik bele abba, hogy az ottlétét tudomásul ne
vegye. Ennek az az eredménye, hogy Gandhi, mert az igazságtalanságot
elnézni nem akarja, kénytelen küzdeni ellene. Így töltik be az ő egész
életét a negatívumok. Ezzel szemben Tagore, a költő, a tanító és a
gazdasági irányító talán szemet huny a politikai igazságtalanságok
előtt, de tudja, hogy ha népe élete dússá, egészségessé, erőssé válik,
az igazságtalan elnyomás beteges daganatai maguktól lelohadnak. |
|||
Tagore és Gandhi |
Kezdőlap | Balázs Ferenc: Tagore Balázs Ferenc aranyosszéki utópiája |
Vendégoldal |