|
|||
I. Bejárom a kerek világot |
|||
|
|||
A
Balázsok a XVI. századig, az udvarhelyszéki Csehétfalvára vezetik
vissza családfájukat. Ferenc azonban már Kolozsváron születik 1901.
október 24-én, ahol apja — szintén Ferenc — postamesterként keresi a
család kenyerét. Emellett unitárius presbiter, s valódi székely
ezermester. Anyja, Derzsi Mária székelyudvarhelyi vendéglős család
sarja.
Ifjabb Balázs Ferenc az unitárius kollégiumban végzi
tanulmányait. Közben két évig a Kolozsvárhoz közeli színromán
kisközségben, Nádasszentmihályon kúrálja tüdőbetegségét. Kisdiák
korától zenél, fest és írogat, mégis itt jegyzi el magát örökre az
irodalommal. Nyarait korábban is a falusi rokonság körében töltötte, de
csak ekkor terelődik figyelme a falu felé. Ekkor kezdődnek az immár
tudatos, szülőföldjének megismerését célzó kirándulásai. Ezért
iratkozik az eddig gépészmérnöknek készülő fiatalember a kolozsvári
unitárius teológiára.
Tanulmányai mellett szervezi Erdély
irodalmi életét — már gimnazista korában lapot szerkesztett —, és
verseket, meséket ír. 1923-ban Tamási Áronnal, Kemény Jánossal, Kacsó Sándorral és
másokkal kiadja a "Tizenegyek" antológiáját, melyben az erdélyiségről
és a székely mitológiáról írott tanulmánya a csoport, s egyben az új
nemzedék eszmei és művészi hitvallása. [3]
A teológia elvégzése
után 2–2 évet Oxfordban és az Egyesült Államok nyugati partján fekvő
Berkeleyben tölt ösztöndíjjal, majd Japánba hajózik, s Kínán, Indián,
Délnyugat-Ázsián, Egyiptomon és a Balkánon keresztül érkezik haza
Erdélybe. Élményeit, tapasztalatait később megírja Bejárom a kerek
világot (1923–1928) című könyvében [4].
Innen tudjuk, hogy — teológiai
stúdiumai mellett — fő célja az emberi léptékű, szerves társadalom
kialakítását célzó törekvések megfigyelése volt.
Angliában
tanulmányozza a fogyasztási szővetkezetek ezreit magába foglaló
Cooperativ Wholsale Society–t, s megjegyzi, hogy az országnak "a
tájképet a barázdákkal egy kicsit el kell csúfítania. A városokból az
embereket vissza kell telepítenie a falvakra. Szakszerű, belterjes
földműveléshez kell fognia szővetkezeti alapon." [5]
Amerikát
összeveti Angliával: "az angolok a termelt árucikkeiket külföldön adják
el, tehát nekik nem fontos, hogy a munkásaiknak fölösleges pénzt
juttassanak az angol ipari termékek megvásárlására... Minél kevesebbet
fizetnek ki bérekben, annál nagyobb a hasznuk... Nem így Amerikában.
Ott az iparcikkeket az amerikai nép tömegei számára gyártják, akik a
fizetésüket ugyanazoktól a vállalatoktól kapják mint munkások,
amelyeknek termékeit vásárolják. A társaságoknak tehát, ha eladni
akarnak, saját érdekükben áll, hogy a munkásaikat jól fizessék, hogy
azoknak legyen elég pénzfölöslegük a vásárlásra." [6]
Csendes-óceáni hajóútján a szövetkezetekről és a népfőiskolákról faggatja dán útitársát. [7]
Úgy
látja, hogy ami Japánban tért hódít, "nem más, mint az, ami Nyugat
országait is fölemésztéssel fenyegeti; a közös ellenség: a gyári
civilizáció. A gép. A nagyban való termelés, az egyformásítás. A munka
elszemélytelenítése. A pénz hatalma." [8]
Ellátogat Kagawa Toyohikóhoz,
a japáni szövetkezeti mozgalom prófétájához, sőt, előadást tart japán
nyelven az erdélyi földmíves nép gondjairól, no meg a bajok
orvoslásának módjáról: a lélek ébredéséről, az önkéntes alapon
szerveződő szövetkezetekről. [9]
Indiában megismerkedik
Gandhival és Tagoreval. A Mahatma mozgalmával nem tud megbarátkozni,
mert elhanyagolja a gazdasági és szellemi fejlesztést, s mindent a
politikai harcra alapoz. Rabindranath Tagoret jobban tiszteli, mert nem
a kormány ellen szónokol, hanem falumunkát végez, kórházat állít fel,
szövőtanfolyamot indít, baromfitenyésztéssel, konyhakertészettel,
gyümölcstermesztéssel foglalkozik, s szakembereket alkalmaz a gazdaság
irányítására. Majd hozzáteszi: "a világnak nem olyan prófétára van
szüksége, aki nincs ellene a jónak, hanem olyanra, aki hozza a jót."
[10]
Kőrösi Csoma Sándor sírjához elzarándokolva ezt gondolja: "Ő az eredetet kutatta; én a jövőt építem." [11]
Szülőföldjére
visszatérve, nem késlekedik. Először bennlakási felügyelő lesz a
székelykeresztúri unitárius gimnáziumban, ahol — előírt feladatai
mellett — többnapos közismereti tanfolyamot szervez két-kétszáz
keresztúrvidéki, majd homoródvidéki fiatalnak, utána pedig egynapos
vasárnapi találkozókat rendez három faluban Ifjúsági Napok címmel.
Közben saját vetítőgépével, külföldi útján készült filmjeit vetítve
járja a környező falvakat. [12]
Rég várt lelkészi állását 1930
áprilisában foglalja el Mészkőn. Erről később így vall: "Az én igazi
utazásom akkor kezdődött meg, amikor a világjáró út porát leráztam
magamról, s nekiláttam, hogy megküzdjek a sorsommal, teremtsem meg az
én életemet." [13] Ez még puszta
költői kép is lehetne, ha nem
fogalmazná meg elveit: "Nem adok igazat azoknak, akik szerint az
emberiségen csak egész egyetemességében lehet segíteni. Ellenkezőleg, a
fejlődés mostani szakaszán a zavarok mindaddig meg fognak maradni,
ameddig a világot egy összefüggésben akarjuk kezelni. Az emberiség
túlságosan széles felületen kapcsolódik egymásba: ekkora összefogást
kibírni tisztességgel nem tud. A természetesen összeálló társadalmi
egységek, a falvak, a vidékek hadd roskadjanak vissza önmagukba.
Nyessék le azokat a kiigazodásokat, amelyeken keresztül őket a tőlük
független sodrású világ rángatja. Engedjék érvényesülni azokat az ősi
erőket, amelyek a világtól való leválás kis sebeit behegesztik, s a
maguk szervesen egész testét dús életbe ragadják. Ne
türelmetlenkedjünk. A fejlődés során annak az ideje is eljön, amikor
nagyobb kövekből építhetünk. Ha mellettem minden faluban azok, akik most nagypolitikát akarnak űzni, letelepednének a kicsi feladatokhoz, s azokat elvégeznék becsületesen: többre haladnánk. Ez volna az igazi egyetemesség; a jól megmunkált kis földek összessége a világ. " [14] |
|||
II. A Hurkalyuki Társaság utat mutat |
|||
|
|||
Mészkő
— román neve Cheia — "Erdély keresztmetszete. Itt minden van, ami
Erdély: hegy, síkság, megcsuszamlott dombok, sziklák, hasadék, folyó,
bánya, s közelben a gyárakkal javított (vagy rontott) kisváros: Torda.
Lakosai románok és magyarok: földművesek, iparosok, gyári munkások és
hivatásbeliek" — így festi le választott faluját Balázs Ferenc. [16] A
statisztikai adatok szerint az 1930-as évek elején összlakossága 1006
fő. Ebből unitárius 401, görög katolikus 593, görögkeleti 6, római
katolikus 3, református 3 lélek. Körülbelül háromötöd része román,
kétötöde magyar. [17]
Balázs Ferencet nem foglalkoztatta a múlt.
Mégis, mikor az egyházközség levéltárában rábukkan a Hurkalyuki
Társaság irataira, felkutatja történetét, s épít a másfél évszázada
működő intézmény tanulságaira.
A hurkalyuki veteményes kert a
Hurkalyuknak (újabb, román eredetű nevén Kopta) nevezett barlang szája
alatti terület, melyet délről az Aranyos folyó, nyugatról a szomszéd
település, Sínfalva földje, északról egyéb mészkői részek határolnak.
A
dokumentumok szerint egy Halmágyi László nevű egyháztagnak jutott
először eszébe 1793-ban, hogy az egyházközség tulajdonában levő,
fűzfákkal és vadgyümölcsfákkal benőtt terület egy részét feltörje, s
benne káposztát termesszen. Az egyházközség ezt némi díjazás ellenében
meg is engedte, s rendre azt is tudomásul vette, hogy megfelelő díj
ellenében mások is kihasítsanak, s birtokba vegyenek hasonló
területeket.
A Hurkalyuki Társaság 1881-ben megkezdett
jegyzőkönyve, s a Balázs Ferenc idejében is fennálló rendszabályok
szerint a mintegy 12 holdnyi kert 60–80 négyszögöles földsávokra —
nyilakra — van felosztva. A múlt század végétől a nyilak száma 270.
Ezekből az egyházközség minden családja egyenlően részesül.
1896 előtt minden család 4, azóta 3 földsávot
bír élete végéig. Özvegy férfi a felesége halála után is birtokában
marad mindháromnak. Özvegyasszony, vagy elvált férfi kettőt, elvált
asszony csak egyet tarthat meg. A többi, s elhalálozás esetén minden
nyíl — újbóli elosztás céljából — visszaszáll a közre. Házasságra nem
lépett egyének, bármilyen korúak is legyenek, nem tarthatnak igényt
nyilakra.
Az
egyházközség minden beköltözés, áttérés, vagy családalapítás útján
keletkezett új családja egyaránt bejelentheti igényét 3 koptai
földsávra. Az ilyen jogot
bejelentő családfőket prétendenseknek nevezik. A jogot frissen megszerző családnak ugyanannyi joga van,
mint a legősibb mészkői család leszármazottainak. Gyermekek kérhetik
szüleik nyilait, de az intéző tanács nem köteles nekik azokat juttatni.
A
prétendenseknek meg kell elégedniük a nekik rendesen, tavaszi
határjáráskor kiosztott nyilakkal. Lemondaniuk csak az egészről szabad.
Az intéző tanács mindenkinek egyformán juttat jobb és gyengébb
földsávokat.
Minden családfő, akinek nyilai vannak, köteles
prestálni, tehát az egyházi, s különösen a Kopta-kerti közmunkákban egy
ember erejével részt venni. Ez utóbbi magában foglalja a kert
gyepüjének, kerítésének, az odavezető útnak fönntartását, valamint az
árvízvédelmi munkálatokat is.
Azokat a nyilakat, melyekről
valaki lemondott, egy esztendeig nem adják ki prétendenseknek, hanem
csak haszonbérbe, nyílt árverésen. Ha az illető egy év múlva
visszavonja a lemondását, akkor visszakapja nyilait.
Egy 1925.
évi szabályzat szerint nem kaphatnak nyilakat az egyház és az erkőlcs
ellen vétők, s a pénzbeli tartozással hátralékosok. Egyház ellen vétők
azok, akik a templomot egyáltalán nem látogatják, akik az egyházi
rendeleteknek nem engedelmeskednek, akik az egyház ellen izgatnak, s az
egyház békéjét földúlják. Erkölcs ellen vétenek a vadházasságban élők,
s azok, akiket más okból minősítenek erkölcstelennek. Ezek azonban már
nem a hosszú gyakorlat folyamán kialakult szokások, s nagyrészt ott is
maradtak a papiroson.
A jogszabályok megengedték volna, hogy
az egyházközség — saját legnagyobb hasznát keresve — a legtöbbet
ígérőnek adja haszonbérbe a kertet. Ehelyett 1819-ben még a földterület
kezelését is teljesen átadta a Hurkalyuki Társaságnak, melynek megvolt
a maga külön szervezete és vezetősége, amely a nyilak kiadását és a
díjak beszedését intézte, s abban a pap, vagy a mester csak a
legritkább esetben vett részt. A díjakat a Társaság dékánja egy
összegben szolgáltatta be az egyházközség pénztárába.
Később
azonban a Társaság elvitatta az egyházközség tulajdonjogát, s a díjakat
sem fizették be szabályosan. Ezért azok összegyüjtésének feladatát
kivették a Társaság kezéből, s az egyházközség számadó gondnokára
bízták. 1925-ben feloszlott a Hurkalyuki Társaság, s a kert kezelése, a
felette való teljes rendelkezés joga visszaszállt az egyházközségre. A
fentebb leírt elvek azonban változatlanok maradtak.
Az
egyházközség sohasem kívánt többet ellenértékül, mint amennyit a
területért adóban ki kellett fizetnie, s amennyire saját magának —
intézményeinek és tisztviselőinek fenntartására —, a legszűkebb
számítások szerint szüksége volt. Régebben azt sem csak a hurkalyuki
kertek hasznából fizették, mert volt az egyházközségnek egy négykövű,
hátulcsapós malma is. Ennek kezelésére alakult a Malmos Társaság, mely
az egyházközségnek rendes bért fizetett. Amikor a malmot eladták, s az
egyházközség jövedelem nélkül maradt, akkor emelték föl a kertek díját
annyira, hogy az az 1920–30-as években már a haszonbér összegének
felelt meg. [18]
A mészkői példa "azon az elven alapszik, hogy a
föld tulajdonjoga nem az egyéneké, hanem a közé. Kétségtelen, hogy
egyetemes szempontokból más fölfogás helytállónak, igazságosnak nem
fogadható el..." — írja Balázs Ferenc, [19]
s hozzáteszi, hogy hasonló
falu-közbirtokosságok eredményesen és igazságosan működnek
Erdélyszerte. A hurkalyuki kert egyedülálló jelentősége mégis az, hogy
ott nem legelő-, vagy erdőrészen, hanem művelés alatt álló területen
érvényesül. [20]
A levéltárt és a gyakorlatot vallató Balázs
Ferenccel együtt mi is elmondhatjuk: teljesen kizárt annak a
lehetősége, hogy "az egyik család a másik rovására nagyobb
birtokrészhez jusson. A mostani korlátlan magángazdálkodás rendszere
annyira magától értetődővé tette azt a tételt, hogy aki törekvő, az
méltó a többre, hogy a Kopta-rendszernek ez az oldala első gondolatra
igazságtalannak tetszik." De miért lenne igazságtalan a kevesebb
gazdasági érzékkel rendelkezők védelme? Hiszen "az ember legértékesebb
tulajdonsága nem szükségképpen a gazdasági, vagy üzleti érzék. Valaki
több ember lehet, mint művész, tudós, vagy társadalmi szervező a
gazdasági tehetségeivel bűvészkedő üzletembernél; a jelenlegi rendszer
mégis az utóbbi kezébe juttat minden hatalmat nemcsak dolgok és
gazdasági javak, hanem ezeken keresztül a többi, esetleg nála
értékesebb [tulajdonságokkal bíró] emberek felett is. A Kopta-rendszer
a gyengék elvagyontalanodását megakadályozza. Az ügyesnek pedig azáltal
adja meg az ösztönzést az eredményesebb gazdálkodásra, hogy magától
függ, ki milyen eredményt tud fölmutatni a neki juttatott
birtokrészen." [21] |
|||
III. A mészkői négyéves terv |
|||
|
|||
Balázs
Ferencet hiába óvják barátai: várjon egy évet, ismerje meg a falut, s
csak utána kezdjen falufejlesztő munkába. Mészkőre érkezése első
heteiben négy évre szóló tervet készít, s — bár nem tekinti
kötelezőnek, még feleségének sem mutatja meg — azonnal hozzálát
megvalósításához.
A terv lényegét így foglalja össze:
"megállapítani először, hogy melyik ember milyen viszonylatban,
mennyire képes a maga érdekét a máséval együtt szolgálni. Helyzetrajzát
adni a szeretet szövevényes útjának. Azután pedig meghagyni az egyént
magának ott, ahol mást nem szívelhet. ... Talán messze nem lehet még
vinni őt ott, ahol a föld tulajdonjogáról van szó. Talán szívesebben
lép közösségbe egyes munkaeszközök, gépek vásárlásánál. Műveltség
szerzésénél talán elmegy a közös eljárás legvégsőbb határáig. Talán
búzát és kukoricát nem termel együtt mással. De esetleg egybeáll száz
társával, hogy vajat gyárthassanak. Minden ember más és más mértékben.
Ezeket szem előtt tartva, kereteket kell nyújtani, hogy azokon belül a
ténylegesen kifejlődött társadalmi készség érvényesülhessen. Mindent
nem szabad egy kaptafára húzni. Nem fogjuk alapjává tenni
'rendszerünknek' sem a magángazdálkodást, sem a szövetkezeti mozgalmat,
sem a kommunizmust. Mindent ott és annyiban, ahol és amennyiben a
szeretet fejlődése jogossá teszi. Azt papíron kitervezni sem igen
lehet: azt az élet fogja megmutatni..." [23]
Most pedig tekintsük át, hogyan teljesültek a négy évre beütemezett feladatok!
Az
első évben néhány gazda vállalkozik a jégbiztosítás kötésére. A
következő évben csökken a jelentkezők száma, majd — mint írja — "a pénz
megbolondult; a váltók hitelüket vesztették, s a gazdák maradtak az ősi
félelemnél." (Később látni fogjuk, milyen elképzelései vannak a külső
hatások kényszerének csökkentésére.)
A cséplő- és vetőgép
vásárlása sikerül, de közös használatuk sok nehézséget okoz. A
műtrágyázás nem jár eredménnyel, de egy másik helyen beszámol arról,
hogy "bizonyos földek rendbehozása szántógéppel és trágyázással" tűrhetően sikerült. A kőmáli
hegyoldal gyümölcsfásítása részben megvalósul. A téli tanfolyam a
paplakban történő összejövetelek formájában teljesül. A nőszövetség
azonban néhány összejövetel után "felrobban": "hírek szállingóznak,
hogy a víz az olajjal nem vegyül. Ki legyen az elnöknő?"
A
tejszövetkezet megalakítása, a falu közepén "éktelenkedő" nagy, üres,
dombos térség rendezése, valamint a falu vízvezetékkel való ellátása
elmarad. Helyettük négy másik feladatot ütemez be. Ezek közül a
nemesített vetőmagvak használata, és az állatbiztosítás kis sikerrel,
rövid ideig megy. A körhelyiség és a dalárda tervének teljesüléséről nem szól.
A
második év, 1931 előírásai és teljesítésük: a hurkalyuki földek
öntözése és a villamosítás — a vízvezeték építésével együtt — a csekély
érdeklődés miatt elmarad. A napközi otthon egy hétig működik. A templom
átépítése viták és nehézségek árán, de szépen sikerül — Debreczeni
László tervei alapján. Az új lelkészlakás építése elmarad, de a réginek
egy megüresedett szobájából kialakítják a körhelyiséget, s hetenként
3–4 este ott gyűlnek össze a legények és a fiatal házas férfiak.
A
beütemezett gyümölcsfeldolgozásról, a faluszépítésről és a játszótérről
nem szól, de terven felül vásárolnak egy magasnyomású permetezőgépet,
és lerakják — a múlt évben elmaradt — tejszövetkezet alapjait. Az előző
évben még tanfolyamnak feltüntetett népfőiskola lendületbe jön.
A
harmadik évben megnagyobbítják az iskolát, s orgonát vásárolnak a
templomba. A volt román bíróval együtt terjesztik a vörös izlandi és a
fehér leghorn tyúkok tenyésztését, de csak a vörös fajtával érnek el
sikereket. Nagyrészt a gazdasági világválság "begyűrűzése" — 1932-t
írunk — vet gátat az alábbi, pénzigényesebb terveknek: nyerscukor
gyártása, fogyasztási-, értékesítési- és hitelszövetkezet létrehozása,
traktor és más mezőgazdasági gépek vásárlása, kenderfeldolgozás és
-fonás, gazdaköri sertéstenyésztés, falu-város szövetkezeti kapcsolatok
alakítása.
A negyedik esztendő előirányzata rövid, de annál
nagyobb igényű. Gazdasági tanácsadót már 1932-ben szerződtettek, bár
ekkor még nem nagy sikerrel. Orvost egy év múlva, 1934-ben
tudnak majd alkalmazni. A vágyott műhelyek közül csak az
asztalosműhelyt szerelik fel. A kultúrház és a téli fürdő álom marad.
[24]
"Talán sem előbb, sem hátrább nem állanánk ma, ha össze
nem szerkesztem hat évvel ezelőtt" — írja tervéről Balázs Ferenc
1936-ban, s így folytatja: "Az valósult meg, amire az idők teljessége
elérkezett: a többi csak addig élt, ha meg is született, ameddig
gondomban tartottam, leheletemmel melengettem. Örömöm azért van, mert
valami megindult, s az álmaim vele nőttek. Nyomokra kaptam, ösvénnyé
tapostuk: út lesz belőle, már látszik. A népfőiskola az egyik ösvény. A
tejszövetkezetből, s a vidéki gazdasági tanácsadó alkalmazásából indult
ki a másik. A hurkalyuki kertek alól szalad neki a harmadik, aki a
földbirtoklás igazságát viszi. A jövőt is tisztábban látom. Vajjon
Isten völgyévé válhatik Aranyosszék?" [25] |
|||
IV. A Vidékfejlesztő Szövetkezet |
|||
|
|||
"1930
őszén vettem Jancsi nevű lovamat, s 1931 februárjában fogadtam Mihály
nevű szolgámat. Jancsi meg a Mihály az együtt összesen annyi, mint
tejszövetkezet" — idéztük ismét a faluapostolt, természetesen még a
mészkői kezdetekről. [27]
1931 őszén indul az első négy és fél
liternyi szállítmány Tordára, a kisváros üveggyárában készült,
kartonpapírral lefedett üvegekben. Márciusra napi 20 literre,
áprilisban 35, májusban 52 literre szaporodik a napi átlag. A
csúcsteljesítményt, 87 litert egy nyári napon érik el. A befektetést, a
szervezést és a kockázatot a lelkész, a mosogatást a tiszteletes
asszony vállalja.
A tejszállítást novemberben leállítják —
kedvet kaptak a Tordához közelebb fekvő falvak —, de 1932 tavaszán
vajkészítéshez szükséges eszközöket vásárol Balázs Ferenc, s ekkor már
vajat szállítanak, közvetlenül a tordai vásárlóknak. A még mindig nem
hivatalosan működő szövetkezet az előző évi szállítókkal indul, de a
negyedik naptól bekapcsolódnak a felsőszentmihályi, s hamarosan a
kövendi gazdák is. Amit a vásárlók nem vesznek meg, azt átveszi a
Hangya Szövetkezet. A központ később átkerül Mészkőről Kövendre, de a
négy falu 600 liter tejéből készült vajat már a "bodegásnak" adják át.
A szövetkezet még meg is "fiadzik": Bágyonban új társulás alakul,
Aranyosrákoson és Harasztoson magánkezek hoznak létre tejcsarnokokat.
[28]
1933 nyarán új tanácsadót szerződtetnek a szászsebesi
gazdasági doktor, Baiersdorf Terus személyében. Segítségével kezdik
ismét házhoz hordani a Bágyonban készült vajat. Szeptember második
felében valóban és "véglegesen" elkezdődik a szövetkezeti vaj
szövetkezeti szétosztása. A hetente beszállított vaj a tordai Hangya
Szövetkezet jégszekrényéből vándorol naponta a széthordó ifjú kosarába.
Felmerül
az állandó, saját vaj- és tejárusító bolt létesítésének gondolata, s
Terus részletes terveket dolgoz ki a tejszín- és tojásellátásról is.
Eszerint a tojásokat lámpáztatni fogják, s a beszolgáltató számával
jegyezni. A gyüjtőkocsik meghatározott időben megjelennek, s
különleges, szállításra készült ládákban jut majd az áru Tordára. Össze
kell írni, hogy melyik falu mit termel nagyobb mértékben. Ehhez azonban
már új, az egész vidéket magába foglaló szövetkezeti keretet kell
teremteni, mert egy ilyen vállalkozás nem vihető végbe a kövendi, vagy
a bágyoni szövetkezet cégére alatt. Így születik meg 1933
novemberében az Aranyosszéki Vidékfejlesztő Szövetkezet. Két hónap
múlva megnyílik a tordai lerakat. A bolt egyik kirakatát a
szövetkezettel kapcsolatban álló terület domborzati agyagtérképével
díszítik, jelölve, hogy melyik faluból mit szállítanak. [29]
"A
bolt él, a forgalma kielégítő, a vidék tejgazdaságának központja és
fejlesztő tényezője. De a Vidékfejlesztő egyéb céljaiból még semmit sem
valósított meg." [30] Ezt már a
kiújult tüdőbetegsége következtében
ágyba kényszerült író tudatja velünk, aki eddig tudta követni szervező
munkájának eredményét. Emlékirata is az Aranyosszéki Vidékfejlesztő
kiadásában jelent meg először 1936-ban, [31]
kevéssel szerzőjének
halála előtt. [32]
Balázs Ferenc Erdélyben nem állt egyedül
szövetkezeti elképzeléseivel. Voltak már szövetkezetek a Romániához
való csatolás előtt is: részben az országos központi hitelszövetkezet,
részben a Hangya kötelékében. [33]
(Bözödi György több sikeres és
sikertelen vállalkozásról számol be a Székely bánja című
szociográfiájában. [34]) Ezekhez
csatlakozott az a mozgalom, amely a
Benedek Elek idejében fölmerült kaláka-gondolatot népszövetkezetek
formájában kívánta felújítani. Ebbe kapcsolódott be az Erdélyi Fiatalok
című folyóirat — melynek egyik alapítója és főmunkatársa Balázs Ferenc
— és köre, amely a falukutatás és a szociográfiai felmérések mellett —
az előző nemzedékkel szemben — a szövetkezeti eszme felkarolását is
rendkívül fontosnak tartotta. [35]
A lapban Vita Sándor a fogyasztási,
Oberding József a hitelszövetkezeteket ismertette, de bemutatták —
többek között — a marosvásárhelyi Concordia, és a kolozsvári Méhkas
tevékenységét is. [36] Külön
fejezetet jelentenek azok a törekvések,
melyekben írók kísérelték meg — rengeteg időt és energiát befektetve —,
kisebb közösségük gazdasági, társadalmi és közművelődési fejlesztését,
s ezzel a közösségi szellem erősítését. Ennek a szolgálatnak egyik
példája a Balázs Ferencé, míg a másik a barátjáé, Kacsó Sándoré, aki az
Általános Gazdasági és Ipari Szövetkezetet szervezte Brassóban és
környékén. Az 1933-tól 1940-ig működő ÁGISZ elősegítette a falvak
árutermelésének szervezését, a székely népművészet és háziipar
termékeinek értékesítését. Közművelődési szakosztálya országos
könyvkiadói vállalkozást indított, melynek termékeit szintén
szövetkezeti módszerrel terjesztették. [37]
Másik barátja, Lőrinczi
László Kadácsban szervezte a társulásos baromfitenyésztést, méhészetet
és gyümölcstermesztést az Avikultúra Baromfitenyésztő Szövetkezet
keretei között. [38] |
|||
V. Isten völgye |
|||
|
|||
Ha
a Vidékfejlesztő tevékenységének kiteljesedését megálmodója és bábája
már nem is érhette meg, később utópiának nevezett távolabbi terveit
azonban még papírra vethette [40]:
Ott a hegyen ülő sínfalvi katolikus
templomon túl, "ott van a vidék szíve. Három falu találkozik, s
mindegyik falu mögött még egy falu. Oda telepet képzelek, tíz-húsz
holdas tagon, köröskörül magas fákkal, hogy már távolról látszodjék,
itt a hasznoson túl is történik valami. A telep egy végében állanak a
vidéki alkalmazott szakemberek lakásai. Kis közös ligetre nyílik
valamennyi; napos, magas fedelű, Debreczeni vagy Kós Károly tervezte
házak... Ezek a szakemberek a fizetésüket Felső-Aranyosszék tíz
falujának ezerötszáz gazdájától kapják. Öt lejbe kerül mindegyikük
minden gazdának. A havonta szükséges 40–50 lejt egy értékesítő
szövetkezet vonja le minden gazdától a neki tejért, tojásért, búzáért,
hagymáért, kenderszőttesért járó összegből. Senki meg nem érzi. De
mekkora könnyebbség, hogy ha maga, ha állatja beteg, a segítés minden
további díj fizetése nélkül rendelkezésre áll! A felesége szőtteseit,
fia számára házat, magának sok apróságot megtervez az iparművész.
Perektől megóvja a jogász. A mérnök pedig vezeti azokat a telep másik
végén elhelyezett szövetkezeti ipari üzemeket, ... (amelyekben
feldolgoztathatja nyersanyagait, s) amelyekben a vidék föld nélküli
Jánosai teremtik meg maguknak és családjuknak a kenyeret. ...
Vannak
... olyan eljárások, amelyek meghaladják egy családi háztartás
berendezését, s amelyekre ha valaki mégis fölkészül, nemcsak a maga, de
sok más család hasonló szükségletét el tudja látni. Szükségképp alakult
ki a társadalomban az iparos csoport. Ha azonban egy adott vidék ipari
szükségletét túl sok egyén kívánja ellátni, — ami igen gyakran
megtörténik a mostani rendezetlen körülmények között —, mindjárt
zavarok keletkeznek. Mennyivel okosabban járt el az a falu, amelynek
berendezett kovácsműhelye van, s abba oda szerez egy, vagy két mestert.
Éppen annyit, sem többet, sem kevesebbet, mint amennyi a falu összes
lovát meg tudja patkolni, szekereit, ekéit megigazítja!
Miért
ne lehetne ezt a rendszert bevezetni minden iparágnál? S ha most már
vannak olyan mesterségek, amelyek űzéséhez nagyobb berendezés
szükséges, olyannyira, hogy azzal az egész vidék szükségletét el lehet
látni — fonógyár, tímárság, tejüzem és a többi —, akkor azt az üzemet
természetszerűleg már nem a család, nem is a község, hanem az egész
vidék szövetkezetbe tömörült lakossága fogja fölállítani.
Mi
történjék azonban a nyersanyagokkal — vas, fa, só, petróleum —, amelyek
a vidéken ki nem termelhetők, vagy azon ipari termékekkel — finomított
cukor, papír gipsz, cement —, melyeknek elkészítéséhez olyan berendezés
szükséges,hogy azt egy vidék sem meg nem birja, sem meg nem kívánja?
Azokért
a család, a falu, vagy a vidék olyan termékeket ajánl és ad cserébe — a
csere közvetítője az illető ország pénzegysége —, amilyenekből ő
fölösleget tud termelni, amelyekre más vidékeknek szüksége van. Az
árucsere tehát el nem kerülhető. A teljes önellátás megvalósíthatatlan.
De itt is a vidék lehetőleg egységesen jár el értékesítő szövetkezetei
útján. Az egyes család mindent meg tud kapni a fogyasztási
szövetkezetekben, amire csak szüksége van, s a bevásárláshoz a pénzt az
értékesítő szövetkezetekből kapja, amelyekbe árufölöslegét beadta.
Esetleg pénzt a kezébe sem fog, mert a beadott mázsa hagymáért,
búzáért, almáért folyószámlája terhére rendre hord haza petróleumot,
sót, vaseszközöket, s még az adóját is a szövetkezet fizeti ki. A
fölösleget pénzben kapja kezéhez. Azzal utazhatik, láthat világot...
Ma
minden szövetkezet egy célt szolgál: az összefogás eszközeivel pénzt
juttatni, minél több pénzt az egyes emberek kezébe. Új Aranyosszék
szakít ezzel a rendszerrel. Most a családoknak sok pénzre van
szükségük, mert még a finom lisztet is pénzért vásárolják. Új
Aranyosszék szövetkezeti műhelyeket állít föl, a gazdák saját maguk
által termelt nyersanyagaikból ruhákat, cipőket készíttethetnek
maguknak. Gyapjú, len, kender és selyem megfelel minden ruha- és
fehérneműszükségletnek; bőr is kikerül minden háztartásból; mézet és
nyerscukrot nem nehéz előállítani. Az orvost meg a többi szakembert
aránylag kevés megerőltetéssel tartja el az ezerötszáz család. A
varázslatos dolog megtörtént: az embereknek kevesebb pénzre van
szükségük. Ezt a kevesebb pénzt kell a vidék értékesítő
szövetkezeteinek előteremteni.
Még ha nem is sikerül minden
család megélhetését teljes mértékben biztossá tenni, kétségtelen, hogy
nagy mértékben könnyebbül a ruházati, élelmezési cikkek közvetlen
ellőállítása, és a szükséges szakértő vezetők alkalmazása
következtében.
Minden falu központja lesz a szövetkezeti ház.
Benne a vidék fogyasztási-, hitel- és értékesítő szövetkezeteinek
fiókjai, s azok a termelő műhelyek, amelyekből minden faluba kell
jutnia egynek. Körhelyiségek, könyvtár, olvasószobák és egy nagy terem
előadások számára — egészítik ki az épületet. A vidék központi
telepén... nyernek elhelyezést az egy fokkal tágasabb hatáskörű ipari
és mezőgazdasági üzemek. És ott lesz a Népfőiskola. Külön alkalmazott
tanárokra nincsen szükség. A nevelés feladatát úgyis százszor jobban
ellátja az az ember, aki ténylegesen részt vesz az életben, vegyül az
emberekkel, mintegy a folyton haladó, változó élet ütőerén tartja a
kezét. Nincs rettenetesebb a tanár típusnál, aki belemerevedett a maga
neveléstudományába, mindent abból a szempontból ítél meg, vagy végez,
hogy azzal milyen nevelői hatást érhet el. Az ilyen tanáros emberek
képesek a legkevésbé befolyásolni az ifjúságot. Ellenben a mérnök, az
orvos, vagy a társadalom akármely más küzdő tagja sugároz magából
valami tényleges értéket; hiszen nyilvánvaló, hogy a példa a legjobb
tanítómester. Ezek az emberek magukba rétegezték és raktározták a
sokféle élettel való szembenállás eseteit. Aki velük tölt egy napot,
egy telet, átömleszti magába hősiességüket, kezdeményezési
tehetségüket, a lemondás, újrakezdés művészetét, a kis dolgokban való
elmerülés tudományát. A vidék többre vágyó ifjúságát ezek a férfiak és
asszonyok fogják fölébreszteni, élettel, lélekkel eltölteni.
Nem
tudás nyujtását tartják első kötelességüknek, hanem a tudás és a
haladás vágyának fölébresztését, s az önművelés, a nyújtott alkalmak
kihasználása módszerének elsajátítását. Azok az ifjak, akik e
Népfőiskolában egy, vagy két telet eltöltenek, mások lesznek minden
tekintetben, mint a többiek: rajtuk fog nyugodni a falu vezetésének
terhe.
Még más előnye is van e megoldásnak, amely a vidék
alkalmazott szakértőit teszi a Népfőiskola tanítóivá. Az ifjak
ugyanazokkal a vezetőkkel maradnak érintkezésben későbbi életükben is,
mint akik az igazi élet szikráját lelkükben fölgyújtották. Tőlük
átvettek elképzeléseket, álmokat, s íme, az ifjak hazamennek falvaikba,
s ugyanazok a vezetők jönnek, hogy javasoljanak, terveket keresztül
vigyenek. Mennyivel több reménye van az Isten völgyének! Nő a biztos
alap évről-évre, amire építeni lehet.
A falvakat közelebb hozza
egymáshoz a villamos körvasút, amelynek erőforrását a
megrendszabályozott Aranyos szolgáltatja. (Megvásároljuk a folyóra
épített, s jelenleg tétlen villamosságfejlesztő telepet, s a falvakba a
villamosságot bevezetjük. [41])
Téli estéken összegyűl a vidék a nagy
központi előadóteremben, színi- és mozielőadások élvezésére. Lesznek
ünnepélyek és kirándulások... Látom, amint a felpántlikázott hosszú
szekérsor kiindul Várfalváról, hogy a falvakat hatalmas ünnepi
felvonulásban körüljárja...
Két megoldásra váró kényes kérdése
van ennek az egész elképzelésnek. Az egyik kül-, a másik belpolitikai.
Miképpen biztosítható az árucseréhez szükséges pénz a külvilágtól. Ez
az első kérdés.
Felelem erre: ahogyan ma biztosítja a vidék a
petróleumra, adóra, selyem harisnyára valót. Nem én képzelem el, mert
megvan ez a külső világ, s ennek kell az, amit mi termelünk. Ha
Aranyosszék lázassá válik, s megvalósítja az álmot; a világ többi része
még józan és köznapi, boltokkal, bankokkal és piacról élő
középosztállyal. Onnan megkapjuk könnyen azt a kevesebbet, amire
szükségünk van, ha ma a többet is kicsikarjuk. S ha a mellettünk
elterülő vidékre is átragad a szent boldogság, az is megszervezi magát,
s a rajta túl lévő, és Erdélynek, a világnak minden vidéke? Amit egy
vidék meg nem tehet, az könnyű tiz vidék, vagy száz vidék
szövetségének... Csak már ott tartanánk! Egy ilyen alulról terjedő
ember szervezettség nem papíroson, de a tényleges valóságban fogja
rendre megoldani összes fogas kérdéseit, amelyek ma a legképzettebb
közgazdászt is zavarba hozhatják. És a belpolitikai kérdés: mi lesz a földtulajdonnal? A Hurkalyuki Társaság utat mutat.
A
Vidékfejlesztő Szövetkezet földet szerez, s azt nem a legtöbbet
ígérőnek, a sokhoz többet szerezni akarónak, hanem a földben
szűkölködőnek adja ki földadóért. Nem vásárol több birtokot, csak
annyit, hogy minden földre igényt tartónak jusson. S az átlagosnál
nagyobb birtokot nem részesíti előnyben. Értékesítő szövetkezetei nem
vesznek át termékeket korlátlanul. Fölösleges földei termékeit a gazda
csak nagy bajjal fogja tudni értékesíteni. Szekereznie kell messze
vidékekre, kitennie magát a vásár kockázatainak. S amit ma minden gazda
természetesnek talál, azt akkor tehernek és veszedelemnek fogja tartani
mindenki. De meg aztán művelőt sem igen fog kapni a nagybirtokos a
földjeire. A szövetkezet által ellenzett telepítések sok nehézséggel
fognak járni. Felesleges földjeitől így mindenki kénytelen lesz
megszabadulni. Azokat a Vidékfejlesztő megvásárolja, s további
földbirtok-egyenlősítésre fogja használni. Álmok szalmája, de csépelem. Az irány ki van jelölve: Isten völgye. Hányan tudják, hogy arra tartunk? Arra tartunk-e?" [42] |
|||
Jegyzetek: 1. Mikó Imre–Kicsi Antal–Horváth Sz. István: Balázs Ferenc. Monográfia. Bukarest, 1983. 132. 2. Uo. 81. 3. Uo. 12–14, 17–20, 25–30, 33, 64–80. — Versek – elbeszélések – tanulmányok tizenegy fiatal erdélyi írótól. Erdélyi művészek rajzaival. Cluj-Kolozsvár, 1923. 4. Bejárom a kerek világot (1923–1928). Cluj-Kolozsvár, 1929. (részleges új kiadása: Bukarest, 1975. — a későbbiekben erre a kiadásra hivatkozunk) 5. Uo. 69–7o. 6. Uo. 138. 7. Uo. 150–151. 8. Uo. l57. 9. Uo. 183–187. — A népi írók közé sorolt B. F. beszélte és tanította az eszperantó, tanulta a spanyol nyelvet. Angol nyelven írt könyve jelent meg Berkeleyben és Bombayban. Japánul verset írt, angolul énekelt. 10. Uo. 240–244, 255–258. 11. Uo. 263. 12. Balázs Ferenc: A rög alatt (1928–1935). Turda, 1936. 13–16. 13. Uo. 5. 14. Uo. 293. 15. Uo. 76. 16. Uo. 84. 17. Mikó–Kicsi–Horváth id. m. 159. 18. Balázs: A rög alatt, 76–92. 19. Balázs Ferenc: A Hurkajuki Társaság utat mutat. Erdélyi Fiatalok, IV. évf. II. negyed, (1933. Nyári szám), 42. 20. Uo. 43. 21. Balázs: A rög alatt, 90. 22. Mikó–Kicsi–Horváth id. m. 233–234. 23. Balázs: A rög alatt, 211–212. 24. Uo. 215–221. 25. Uo. 221. 26. Uo. 206. 27. Uo. 222. 28. Uo. 222–230. 29. Uo. 239–248. 30. Uo. 248. 31. Címe: A rög alatt. Vö. a 12. számú jegyzettel! — A mű további három kiadást ért meg budapesti kiadóknál 1936 és 1943 között. Zöld árvíz című, regénnyé átdolgozott változatát az Erdélyi Szépmíves Céh tette közzé 1936-ban (2. kiadása: Bp, 1937.). 32. Tordán halt meg 1937. május 22-én, s Mészkőn temették el. 33. Ligeti Ernő: Súly alatt a pálma. Kolozsvár, é. n., 149. 34. Bözödi György: Székely bánja. Bp. 1985. 295–304, 340–346, stb. — 1938-ban jelent meg első ízben. 35. Ligeti id. m. 148. 36. Mikó Imre: Akik előttem jártak. Bukarest, 1977. 15–18, 32. 37. Romániai Magyar Irodalmi Lexikon I. (A–F). Főszerk. Balogh Edgár. Bukarest, 1981. 34. — Ligeti id. m. 148. — Kacsó Sándor: Fogy a virág, gyűl az iszap. Bukarest, 1974. 458–477. 38. Lőrinczi László: Találkozásaim Balázs Ferenccel. Keresztény Magvető, 88. évf. (1982.) 1. sz. 21. 39. Balázs: A rög alatt, 249. 40. Uo. 252–257. 41. Balázs Ferenc: Kis társadalmak önellátása. Erdélyi Fiatalok, 3. évf. (1932.) 5. sz. 72. 42. Az Aranyosszéki Vidékfejlesztő Szövetkezetet elsodorta a háború. Lásd: Mikó Imre: Mészkői jelentés. Korunk, XXIV. évf. 10. sz. (1965. ok tóber), 1355. — Néhány éve megalakult Mészkőn a Balázs Ferenc kezdeményezését felújítani, emlékét ápolni kívánó Balázs Ferenc Vidékfejlesztő Társaság. Lásd: EMKE-adattár. Művelődés, XLII. évf. 2. sz. (1993. február), 46. |
|||
Az Örökség Népfőiskola 18. országos találkozóján, Somogysámsonban elhangzott előadás szövege. Megjelent: Jászkunság (Szolnok), XL. évf. 3. sz. (1994. június/július), p. 19–25. |
Kezdőlap | Balázs Ferenc: Gandhi – Tagore | Irományok |