|
Kósa Károly SZERZETESRENDEK ÉS HÁZAIK JÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK MEGYE TERÜLETÉN 1920 és 1950 KÖZÖTT (Magyar egyháztörténeti vázlatok 3. 1991. Szerk. Horváth Tibor. Bp. 1992. Magyar Egyháztörténeti Enciklopédia Munkaközössége, p. 149-159.) |
||||||||||||||||||||||||||||
1. AZ ELŐZMÉNYEK A magyarországi
szerzetesség történetében három jelentősebb korszakot különböztethetünk
meg.1 A nyugati típusú szerzetesség első virágkora a XII-XV. században
volt. Ekkor Jász-Nagykun-Szolnok megye mai területén2 is számos
monostor állt. Ezek azonban a tatárjárás, vagy a török háborúk
áldozataivá váltak.3 A századunkban is fennálló szerzetes-közösségek
közül csak a jánoshidai premontrei prépostság vezethető vissza az
Árpád-korba. Alapításáról nincsenek biztos adataink, de annyit tudunk,
hogy 1186-ban már létezett.4 Még az első virágkor idején, de jóval
később, 1472-ben kapták meg a pápai engedélyt újonnan felépült
jászberényi kolostoruk átvételére a jászokat térítő ferencesek.5 A
török megszállás alatt mindkét rendházat el kellett hagyniuk lakóiknak.6 A
XVII-XVIII. században következett a második virágkor. Ennek idején
létesült a ferencesek szolnoki kolostora. 1685-ben telepedett le
Szolnokon az első szerzetes.7 E második virágkornak II. József
szerzetesrendeket feloszlató rendeletei vetettek véget, de ez a
megyében csak a jánoshidai rendházat érintette 1786-ban.
Visszaállításakor, 1802-ben a csornai prépostsághoz csatolták.8 A
jozefinizmus és a racionalizmus egészen az első világháborúig éreztette
a szerzetesség terjedését gátló hatását. A
női rendek sokáig nem telepedtek le vidékünkön. Beginák jászberényi
jelenlétéről vannak adataink a XVI. századból.9 A későbbiekben is csak
egyszerű fogadalmas szerzetek működtek a megyében. Az Irgalmas Nővérek
1880-ban jöttek Törökszentmiklósra,10 a Szatmári Irgalmas Nővérek
1886-ban Jászberénybe.11 Századunk
első évtizedeiben nemcsak a szerzetesek, hanem a világi lelkipásztorok
száma is nagyon alacsony volt a megyében.12 Arra, hogy ez nem kizárólag
erre a megyére, hanem az egész Alföldre jellemző, talán Révész István,
kecskeméti plébános világított rá legélesebben, 1913. november 11-én,
az Országos Katolikus Nagygyűlés záróülésén: „...ott lenn a Magyar
Alföldön százezrek vannak gátolva abban, hogy a keresztény hit
igazságát megismerjék, hogy Egyházunknak bűn alatt kötelező parancsait
teljesítsék, mert az óriási távolság miatt a hívő képtelen felkeresni
papjait, templomát és viszont, a pap híveit." Példaként saját
egyházközségét mutatta be: „Van 52 ezer hívem... Ebből az 52 ezer
hívőből csak 24 ezer lakik a városban, 28 ezer pedig künn a tanyákon,
105 ezer hold területen. Ezen az óriási külső területen egyetlen
katolikus pap sincs... Híveim egy csoportja 25-30 km-re van a
plébániámtól..."13 Így kezdődött
tehát a magyar szerzetesség harmadik virágkora, amikor
Jász-Nagykun-Szolnok megye mai területén 3 férfi és 2 női zárda állt. 2. A FÉRFIRENDEK A
premontreiek csornai prépostságának alárendelt jánoshidai rendházban
élő szerzetesek látták el a lelkipásztori feladatokat az 1948-ban 4487
lakosú, csaknem teljesen katolikus községben.14 A hitoktatás mellett az
1921-ben alapított Iskolánkívüli Népművelési Bizottság vezetésében, és
az előadók között is fontos szerepük volt.15 Az általuk irányított
birtok jövedelméből tartották fenn a rend keszthelyi és szombathelyi
gimnáziumát.16 A község egyik malma is a rend tulajdonában volt.17 A Kapisztrán Szent Jánosról nevezett Ferences Rendtartománynak Jászberényben és Szolnokon működött kolostora. Jászberényben
a helyi és a tanyai lakosság lelkipásztori ellátása volt a barátok
elsőrendű feladata. 1927-ben 2880 gyermek hitoktatását végezték.18
1944-től plébániát is vezettek. Híveik száma 1948-ban 3527, a három
hitbuzgalmi egyesület tagjainak száma 810 volt.19 A berényi zárda adott
helyet a rendtartomány kisszemináriumának, a Szeráfi Kollégiumnak, ahol
1945-1948-ban 38 középiskolás ferencesjelölt lakott, onnan látogatva a
város gimnáziumának 7. és 8. osztályát.20 A ferencesek életéről,
különösen a herényiekéről, és a jász búcsúkról — melyekben fontos
szerepet játszottak a barátok — érzékletes képet fest Kovács Kamill
testvér, nemrég megjelent önéletrajzában.21 A ferencrendiek
sokoldalúságára, a város életében betöltött szerepükre jellemző, hogy
kultúrház és filmszínház („Kultur" mozgó) is működött vezetésük alatt.22 A
szolnoki franciskánusok látták el rendtartományuk legnagyobb lélekszámú
plébániáját, ahová 1927-ben 30400 katolikus tartozott, és 5369 gyermek
illetve fiatal hitoktatását végezték.23 Később, 1948-ban, amikor már 4
plébánia volt a városban, akkor a barátok 6 hitbuzgalmi egyesülete 1290
taggal működött.24 1924-től két évtizeden keresztül szerkesztették és
kiadták, részben írták a Katolikus Élet című hitbuzgalmi és társadalmi
lapot.25 A szerkesztők között híres ferencesek voltak: Majsai Mór, Unyi
Bernardin és Szabó Polikárp. Az utolsó házfőnök Szabó Polikárp, a
nemzetközileg is elismert zeneszerző, egyházzenei doktor volt. Minden
bizonnyal neki is köszönhető, hogy 1948-ban egy nemzetközi versenyen
első díjat nyert a szolnoki Ferences Énekkar.26 A
leírtak mellett mindkét szerzetes-közösség szervezte és vezette a
világi harmadik rendet,27 missziókat tartottak,28 szentbeszédeket
mondtak és gyóntattak búcsúkon és más alkalmakon, szerte az Alföldön,29
de volt köztük olyan is, aki irodalmi és tudományos tevékenységet
folytatott.30 A szegény gyermekek
ingyenes tanítására és keresztény nevelésére létrehozott Keresztény
Iskolatestvérek Társasága 1923-ban kezdte meg szolgálatát
Tiszaföldvár-Homokon. A laikus testvérek a Beniczky Fiúotthont
vezették, ahol 200-300 árva élt és nevelkedett oltalmuk alatt.31 A fiúk
— 6-tól 18-20 éves korukig — elemi-, polgári- és tanonciskolában
tanultak. Szabó- és cipészműhely, 1928-tól nyomda és könyvkötészet,
bádogos-, asztalos- és lakatosműhely segítette az oktató munkát, de az
ezekben végzett termelő tevékenységgel intézetük fenntartásához is
hozzájárultak.32 A szakoktatók egy része is a testvérek közül került
ki.33 Ipari tevékenységük méreteire jellemző, hogy kiváltotta az
Ipartestület tiltakozását is.34 Az intézet kertészettel, ártézi vizű
kúttal, fürdőmedencével is rendelkezett. A sokoldalú személyiség
kialakítását és a szabadidő hasznos eltöltését — többek között — fúvószenakar,
majd az énekkar próbái és hangversenyei, valamint a labdarúgó csapat
edzései és bajnoki mérkőzései szolgálták.35 Homokon volt a Társaság
újoncháza 18 hallgatóval.36 (A Beniczky Fiúotthon tevékenységét bemutató füzet képeit lásd: itt!) A letelepedés sorrendjében a kunszentmártoni kármeliták következnek.37 (A kötetben külön tanulmány foglalkozik e rendház történetével, ezért itt nem foglalkozunk vele.) A
szerviták 1948. május 2-án költöztek be törökszentmiklósi otthonukba.38
A rend célkitűzéseinek megfelelően itt is a 3200-as lélekszámú plébánia
és a várossal összefüggő kiterjedt tanyavilág katolikus lakosságának
pasztorálása mellett a Kálvária-kápolna búcsúival kapcsolatos teendőket
végezték.39 A plébániatemplomként is szolgáló kápolnát a Szentszék
kegyhellyé nyilvánította, s a mai napig kedvelt búcsújáróhely.40 Szűz
Mária Szolgái azonnal hozzáláttak a harmadik rend megszervezéséhez, P.
Kováts M. János Angelus házfőnök és plébános vezetésével, aki egyben a
III. rend tartományi igazgatója, korrektora volt.41 3. NŐI SZERZETESRENDEK Páli
Szent Vince Szeretetleányai, ismertebb néven Irgalmas Nővérek
Törökszentmiklóson, a Pánthy leánynevelő intézet népiskolájában
tanítottak. A IV-VI. osztályokba 1936-ban 274 rendes és 217
továbbképzős tanuló járt.42 A nővérek az iskolán kívül is a kultúra
terjesztői voltak: társulatokat és köröket vezettek, 1939-ben
leánynapot rendeztek a város és környékének leányai részvételével.43 A
Páli Szent Vincéről nevezett Szatmári Irgalmas Nővérek, a már említett
kongregáció másik magyar ága Jászberényben végzett oktató és nevelő
munkát. Az érseki polgári leányiskolába 230, az elemi iskolába 220, az
óvodába 95 növendéket írattak be, az internátust 28-an vették igénybe
1933-ban. Önképzőkört,„sportkört, kongregációkat és Szívgárdát vezettek
a nővérek.44 A legtöbb szerzetesnőt az Isteni Megváltó Leányainak Kongregációja küldte Jász-Nagykun-Szolnok megye mai területére.45 Először,
1920-ban Szolnokra jöttek, ahol a Vármegyei Közkórházban ápolták a
betegeket.46 1926-ban „14 szerzetbeli és 9 privát ápolónő"47 látta el a
272 ágyas kórház betegeit.48 A nővérek nemcsak a testi, hanem a lelki
gondozást is szívügyüknek tekintették.49 A város lakói és vezetői
annyira elégedettek voltak munkájukkal, hogy a Városi Szegényházba is a
szerzettől kértek ápolónőket.50 1925-től hét éven át végezték ezt a
feladatot is.51 Kenderesen az elemi
iskolában tanítottak 1929-től.52 1936-ban 328 leányt neveltek.53 A
község asszonyait és leányait a kézimunka minden nemének
elsajátításában segítették.54 Tiszafüreden
1934-től, szintén elemi iskolában tanítottak.55 1936-ban 230 mindennapi
és 40 továbbképzős hallgatójuk volt.56 Nagyon sok volt a szegény
gyermek, nehéz körülmények között végezték munkájukat a nővérek.57 A
zárda és az iskola életének ünnepi eseményeként Szent László zárdakutat
avattak.58 Újszászon 1935-től a Mater Redemptoris rendi lelkigyakorlatos- és üdülőházat vezették.59 Szajolba
1937-ben jöttek a nővérek.60 Elemi iskolájukba 1941-ben 285 tanuló
járt.61 Az általuk szervezett egyesületeknek köszönhetően rövid idő
alatt szoros kapcsolat alakult ki a zárda és a falu lakói között. A
világháború után óvodát is nyitottak.62 Az
Isteni Megváltó Leányainak hatodik zárdája Jászárokszálláson volt, ahol
a Szatmári Irgalmas Nővérektől vették át a zárdát és az iskolát
1939-ben.63 A polgári leányiskolába 176, az elemi iskolába 122
növendéket írattak be 1941-ben.64 Az internátusban 20-25-en laktak.65
Tanfolyamokat, egyesületeket,66 óvodát is vezettek a nővérek.67 A
szerzetesek alföldi tevékenysége szempontjából külön figyelmet érdemel
a Krisztus Királyról nevezett Népművelő Testvérek Társasága, amely
1928-ban alakult, s anyaházát Pusztamonostoron szentelték.68 A Társaság
a nép vallásos nevelésével és kulturális gondozásával foglalkozott, s
fő munkaterének a falut tekintette. A pusztamonostori zárdához
kapcsolódott a rendi utánpótlásról gondoskodó novíciátus, de volt itt
óvoda, napközi, bölcsőde és gyermeküdülő is.69 Pusztamonostoron nyílt
meg 1936-ban az Egri Főegyházmegye A.C. Iskolánkívüli Nőszemináriuma
azzal a célkitűzéssel, hogy a katolikus iskolánkívüli nőnevelés,
családgondozás, egyházközségi napköziotthon és leányegyesületek
vezetésére hozzáértő munkatársakat képezzen.70 A testvérek emellett már
az első tanévben 22 nőnevelés-háziipari tanfolyamot indítottak a
környező megyékben kialakított körzetek központjaiban. Az 1938-ban
megrendezett Eucharisztikus Kongresszus eseményeire való tekintettel
továbbképző tanfolyamot indítottak egyházközségi titkárnők képzésére.71
A fogadalmas testvéreket világi testvérek és úgynevezett faluönkéntesek
támogatták.72 A Társasággal, különösen a Nőszemináriummal kapcsolatban
jelentős ismertető tevékenységet folytatott a katolikus sajtóban Kurics
Adalberta, alapító főnöknő.73 Sajnálatos, hogy napjainkban, amikor a
Jász-Nagykun-Szolnok megyében jelenvolt szerzetek már mind felújították
működésüket, ez a Társaság nem éledt újjá.74 Az
Isteni Üdvözítő (Salvator) Nővérek 1930-ban kezdték meg a tanítást
Karcagon.75 1937-ben 342 leányt írattak be az elemi iskolába.76
Gazdasági továbbképző iskolát indítottak, egyesületeket vezettek,
adományokból és színdarabok előadásának bevételéből szegényeket
segélyeztek. Emellett a zárda fenntartásához pl. selyemhernyó
tenyésztésével járultak hozzá.77 A
Szegénygondozó Nővérek Társulatának az az Egerben kidolgozott
szegénygondozási módszer az előzménye, amely „Egri Norma", később
„Magyar Norma" néven országosan, majd külföldön is ismertté vált. Az
akcióban dolgozó katolikus női munkatársak közül kerültek ki a Társulat
első tagjai. A nővérek mindenhol a koldulást kívánták megszüntetni.
Ennek érdekében a következő tevékenységet végezték: társadalmi
gyűjtések lebonyolítása és elosztása, szegények kihelyezése,
felügyelete, árvaszéki és hasonló kivizsgálások, környezettanulmányok
készítése, egyházközségi segélyek elosztása.78 Már
egy évvel az alapítás után, 1931-ben megkezdték szolgálatukat
Szolnokon,79 külső gondozást végezve, majd 1932-től — az Isteni
Megváltó Leányait felváltva — 30 nő és 30 férfi belső gondozását is
vállalták a Városi Szeretetházban.80 Jászberényben
1936-tól külső,81 1948-tól — a Hatvani úti Városi Szeretetotthonban —
40 személy belső gondozását végezték a nővérek.82 „A
magyar jövő munkásai"-nak83 váci egyházmegyei szerzetét, Szent Benedek
Leányainak Társaságát 1927-ben alapította Berecz Skolasztika84 — aki
ezt megelőzően öt éven át végzett apostoli munkát a Tiszazugban —,
valamint Steer Ferenc tiszaugi földbirtokos és felesége, Fechtig Adél
bárónő.85 Anyaházuk — ugyanúgy, mint házaik többsége — tanyán,
Tiszaújfalu határában létesült. Csépára
1934-ben települtek.86 Az általuk vezetett óvodába 1940-ben 51 fiú és
54 kislány járt.87 Elemi iskolai tanítás, családlátogatás,
lelkigyakorlatok, egyesületek vezetése volt még a testvérek munkája.88
Megkülönböztetett figyelmet fordítottak a leányok nevelésére.89 Tiszaugon
1947-ben szentelték a zárdát.90 Az első tanévben elemi iskolában
tanítottak. A második tanévben már csak a hitoktatást engedélyezték
számukra. Szabás-varrás tanfolyamot vezettek, betegeket látogattak és
gyógyítottak, Szívgárdát vezettek, missziót is szerveztek a testvérek.91 A
megye — alapítása szerint — utolsó zárdáját 1948. szeptember 12-én szentelték
fel Mezőtúr-Csugaron,92 ahol hitoktatást végeztek több tanyasi
iskolában. Családlátogatás, ifjúsági foglalkozások vezetése volt a
rövid életű zárda lakóinak egyéb tevékenysége.93 A
Szervita Nővérek Magyar Kongregációja 1947-ben kezdte meg jászdózsai
szolgálatát.94 Az óvodában 100 gyermeket gondoztak, akik közül kb. 70
napközi otthonos volt. Szűz Mária Szolgálói főztek a gyermekeknek akkor
is, amikor már világi óvónő vette át az óvoda vezetését.95 4. ÖSSZEGZÉS A
Jász-Nagykun-Szolnok megyei rendházak és tevékenységük ismertetésének
végére érve megállapíthatjuk, hogy a magyar szerzetesség harmadik
virágkorának csekély három évtizede alatt96 a megyében is hatalmas
fejlődés ment végbe. A szerzetesházak száma 5-ről 22-re emelkedett.
Ezen belül a férfirendeké 3-ról 6-ra, a női szerzeteké 2-ről 16-ra
nőtt. 1948-ban az 50 férfiszerzetes közül 28 volt felszentelt pap.97
Ugyanabban az évben 111 szerzetesnő végezte szeretetszolgálatát az
alföldi megyében.98 Ha folyamatában
vizsgáljuk a három évtizedet, akkor megállapíthatjuk, hogy az első évek
fejlődését a trianoni békediktátum következtében elcsatolt területekről
kiűzött szerzetesek idetelepedése okozta. Így kerültek 1920-ban
Jászárokszállásra a Felvidékről kiutasított Szatmári Irgalmas Nővérek,
akik 19 évi ittlét után oda is tértek vissza.99 A Keresztény
Iskolatestvérek szintén a trianoni határon túlról, Lorettomból jöttek —
átmeneti budapesti tartózkodás után — Homokra.100 A
magyar szerzetesség életét a két világháború közötti időszakban
mindenekelőtt a már meglévő rendek számbeli erősödése, új rendek
meghonosodása, illetve új magyar kongregációk keletkezése jellemzi.101
A 20-as évek végétől kezdve már ezek a tényezők éreztetik hatásukat az
Alföldön is. Ehhez járul az egyházi vezetés törekvése az eddig
elhanyagolt — helyenként protestáns többségű — területek szerzetesek
segítségével történő misszionálására.102 Meg kell azonban állapítanunk,
hogy ez a törekvés is csak csökkenteni tudta e területek
elmaradottságát az ország — e szempontból — fejlettebb területeihez
képest.103 A szerzetesség
felvirágzásának másik jele a szerzetesi szellem és fegyelem
megszilárdulása, illetve a szerzetesek aktivitásának rendkívüli
fokozódása.104 Ennek számtalan jelét tapasztalhattuk a megye
szerzetházainak ismertetésénél is, annak ellenére, hogy nem tudtuk
minden tevékenységi területüket ismertetni. Munkánk természeténél fogva
egyébként is csak a külvilág számára érzékelhető cselekvéseiket
mutathattuk be. A terjeszkedés a II. világháború után sem állt meg. Még 1948-ban is két rendházat alapítottak a megyében. Ezzel
azonban a harmadik virágkor végéhez értünk. 1948 és 1950 között az
iskolák, kórházak és szociális intézmények államosítása következtében a
szerzetesek nagy része elvesztette működési területét, majd 1950.
szeptember 7-én az Elnöki Tanács törvényerejű rendelettel megvonta a
szerzetesrendek működési engedélyét.105 Az év végéig
Jász-Nagykun-Szolnok megye minden rendházát át kellett adni a
hatóságoknak.106 A szerzeteséletet ezzel hosszú időre kioltották.107 |
||||||||||||||||||||||||||||
Kolostorok Jász-Nagykun-Szolnok megyében a XX. században (a rendek nevének és az alapítás évszámának feltüntetésével): + + a jánoshidai premontrei rendház már működött a XII-XVI. században, majd újjászervezve 1786-ig | ||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||
(A térképet tervezte és rajzolta, a rövidítésjegyzéket összeállította: Barna Gábor.) | ||||||||||||||||||||||||||||
|
Kezdőlap | Az eredeti dokumentum letöltése pdf-ben. | Irományok |