|
|||
A kiváló
természettudós 1889-ben Tiszagyendán járt, s a környék előkelőségeivel
majálisozott. Ebből az alkalomból vetette papírra az alábbi sorokat: "Májusban
még nem lehet »majális«, mert a hónap időjárása — fagyos szentek, Orbán
napja — még bizonytalan. Júniustól minden zöldben rendezett mulatság
majális a szüretig. Mindegy, ha augusztusba esik is. A kellék: zöld,
árnyas hely, társaság, étel, muzsika. Járulékok, melyek az ünnep
emlékét állandósítják: a kocsi felfordulása, vagy egy jó, sebes eső,
mely éppen bőrig áztat, egy melltű, egy karperec elvesztése, a cipőtalp
leválása. Ezek a majálisok időrend szerint való megkülönböztetését is
előmozdítják: akkor volt, amikor felfordultunk, vagy akkor, amikor
megáztunk stb. stb. De már a majálisi élvezetek alapfogalmai az egyéni
felfogásnak vannak alávetve. Az egyiknek csak akkor majális a majális,
ha absolut kényelemben juthat az élvezethez, másnak csak, ha ott is
civakodhat, némely fáradni is akar, s boldog, ha cipelhet, főzhet,
ismét más félrejáró, elbolyong s csak evés idejére kerül vissza."
Az
1889. évi gyendai majális eseményeinek leírásából sok érdekességet
megtudunk. Herman
Ottó például akkor tartja igazinak a majálist, ha
nyársat faraghat, s ő süti a spékelt csirkét. Vendéglátói közül Vastagh
György boldogtalan, ha nem ő főzi a paprikást. Ha pedig főzi, akkor
senki ne közelítsen a bográcshoz. Hellebronth
Gézáné számára a
lebbencsleves készítése jelenti az igazi majálist, mégpedig szépen
kikubikolt tűzhelybe illesztett üstben. Végess
Sándor a dugók
húzásához ragaszkodik. Ő viszi a hozzá szükséges alkalmatosságot is.
A
továbbiakban ismét Herman Ottó kalauzol bennünket: "Mindenre
ráborul a mosolygó, tiszta ég, s az egész kép csupa fönséges nyugalom.
No ezt a nyugalmat ezegyszer felvertük. A társaság a hely fölött
tanácskozik. Választanak egyet, s mikor javában telepednénk,
jelentkezik a különvélemény, s kezdődhet a cihelődés, míg végtére is
megállapodnak, hol árnyék és kilátás is van. És most kezdődik a java:
tűzgyújtás, nyársfaragás, a gajmók beverése, melyeken a nyársak
forognak, krumplitisztítás, hagymaaprítás, sonka, kalács, pogácsa, s a
jó ég tudja, még minek az elrendezése. A nyárfa sugár sarja pompás
nyársat szolgáltat, amelyre csirke, liba hamar föl van kötve, peckelve.
A mi fürge, piros ruhás asszonyaink spékelnek, tördelik a lebbencset. A
bográcsban megsistereg a paprikáshoz tartozó szalonna, s amikor a
hagymát is belévetik, az egész berek levegőjén átvonul az a finom szag,
mely a magyar embert oly ellenállhatatlanul vonzza. Hát még a sütés!
Eltalálni a parázs távolságát, az időpontot, mikor kell a szalonnát
rácsurgatni a pecsenyére. Tudni kell azt! érteni kell ahhoz!
Nos,
aztán kezdődik az evés. Ilyenkor kell látni az igazi magyar asszonyt.
Kipirult arccal osztogat, kínál, hogy aszongya: Istenem, hát egyenek,
hiszen minden megmarad! Pedig elkel az, de mind. Véghess Sándor
valóságos ihlettel húzogatja a dugókat. Terjed is a rózsaszínű kedv. A
doktor sem állhatja tovább: kiveszi a prímás kezéből a hegedűt, s
valóságos bravúrral húzza a talpalávalót. Ezzel aztán meggyűlik a gyep
baja, s kisül, hogy a gyendai kettős túljár még a Kállai-kettősön is.
Az
ember teste-lelke fölenged. A városi élet minden nyűge lerázva. A tüdő
mohón szívja az igazán szabad levegőt. Fölséges egy élvezet.
Alkonyat
közeledtével szedelőzködünk. Kosár, láda, pokróc, bogrács, üst, lábas,
kendő, felöltő, legyezők, parazolók és paruplik sokasága keresi a
helyét. Sebes járású fogatok sorakoznak, indulunk a rétség puha
ösvényén, még lábon álló búzás dűlők hosszában.
Amikor
visszatekintek, a leáldozó Nap elérte a föld gőzkörét, tányérja kigyúl,
éppen a már feketedő berek fölött áll. A búzából kikel a pacsirta, hogy
elzengje esti dalát. Dél felől varjúsereg sietve száll tanyája felé..."
|
Kezdőlap |
Lásd még: Herman Ottó Tiszagyendán Herman Ottó Szolnokon |
Irományok |