Lavotta
János a felvidéki Pusztafedémesen született 1760-ban, ősi nemes család
gyermekeként. Egy kortársa, Szemere Pál vázolta fel indulását:
"Hajlandósága a muzsika iránt 10 esztendős korában ütött ki, lángot
kapván atyjától, ki maga is egyike vala az ügyesebb violinistáknak.
Titokban tanula egy-két nótát, s atyja megsejdítvén azt, őtet Batthyány
hercegprímás egyik híres muzsikusának keze alá eresztette". Ekkor
Pozsonyban járt iskolába Lavotta, s hangszertanulása oly sikeres volt,
hogy környezete — mesteréről — az ifjabb Zistlernek nevezte.
Legelső
szerzeményét a "Rhetoricá"-t már a nagyszombati konviktusban vetette
papírra. Tizenhat esztendős korában Bécsbe ment, ahol a családi
hagyomány szerint zeneelméletet és zeneszerzést is tanult, s ahol
"bámulva bámulták az ő szapora ujjakkal ruházott virtuosa kezeit,
úgyhogy első látásra akármely nehéz, mesterséges és új darabokat úgy
játszott kótákból hegedűjén, mintha azon munkákat már régen látta s
gyakorlotta volna azelőtt".
Pesti joghallgató korában így
méltatták hegedűjátékát: "különféle rangú és nagy számú uraságok
gyülekezete között mély figyelemmel hallgatják az ujjak mesterséges
vetélkedéséből eredt andalító hangokat". Nem csoda, hogy mégsem a jogi
pályát választotta.
1792-ben a
Nemzeti Játszó Társaság színlapjára a következő sorokat nyomtatták: "a
muzsika igazgatását már régen különös talentomairól esméretes Lavotta
úr vállalván magára, oly állapotban teszi a muzsikát, hogy nemcsak
válogatott szimfóniákkal, hanem nemzeti magyar táncnótákkal is
gyönyörködtesse az érdemes nézőket".
E tisztet csak néhány
hónapig töltötte be, mert rapszodikus természete, szólójátékra termett
művészete alkalmatlan volt a fegyelmezettséget kívánó karmesteri
szerepre. A következő évtizedekben mégis kapcsolatban állt a
színházakkal: Pest-Budán, Kolozsvárott, Marosvásárhelyen, Miskolcon,
Losoncon, hol karmesterként, hol szólistaként szolgálta a magyar
színjátszás és a verbunkos zene ügyét.
A zeneszerzés és az
előadóművészet ötvöződött életművében. Kései kutatók 185 szerzeményét
regisztrálták. Elsőként komponált ciklikus műveket a verbunkos zene
anyagából. Ha többet tanul, folyamatosan tökéletesíti tudását, akkor
Európa legnagyobbjai közé sorolhatnánk. Ám ő — miként két pályatársa,
Bihari János és Csermák Antal — hamar elindult a virtuozitás útján, s
tehetsége nem juthatott a teljes kibontakozásig. Ennek ellenére a
Vasárnapi Újság Lavotta sírjánál álló cikkírójával mondhatjuk: "Ne
nézzetek kicsinylőleg ez igénytelen alakra, mivel nevét az európai
művészeti lexikonok hasábjain talán nem találjátok. Akit itt láttok, az
a műveltebb magyar zene teremtője, a legelső magyar színtársulat
karnagya volt. Kiérezte a magyar zene becsét, hatását, s azért nemcsak
felkarolta az egész lelkével, hanem hogy kortársai és a késő nemzedék
által is mívelhető legyen: művészeti, irodalmi térre emelte. Ő
szólaltatá meg elsőként a magyar zenét különféle és változatos művész
formák alatt".
|
Lavotta
János vidéki kúriákon, házitanítóskodva élte hányatott élete utolsó
harmadát. Gyakori vendég volt Tisza-menti településeinken is.
A
tiszafüredi Bernát Mihály így vall egyik találkozásukról: "Átkocsizván
1812. esztendei július 25. napján Tisza-Füredről látogatásképpen a
szomszéd Tisza-Szőlős helységbe, Pazonyi Elek István úrhoz s hites
társához, Veresmarty Mária asszonyhoz: ott találtam, még pedig számos
úri vendég jelenlétébe a magán kívül való elragadtatás között
hegedüléssel magát mutató Lavotta Jánost. Én gyakor ízbe hallgatója
valék már ezen különös fejű, talentomú és gondolkozású magyar hazafinak
úgy Pesten, mint más helyeken".
A "bájoló hegedűs" nem volt
ritka vendég Elek István főszolgabíró házánál, aki egyszer horgászatot
rendezett vendégei tiszteletére. Lavotta át akart evezni a túlsó
partra, amikor fejjel beleesett az örvénylő Tisza vizébe. Üggyel-bajjal
kivergődött s nem lett veszedelem a dologból. A parton egy-két jó pohár
borral helyreállították gyomrának egyensúlyát. A körülötte
aggodalmaskodókat pedig — akik már orvosért küldtek — így nyugtatta meg:
—
Ha a Tiszában bor folyna, belefulladtam volna, de a víz engem nem
szenvedhet, aminthogy én sem a vizet. Ne féljetek, a víz engem mindig
ki fog vetni magából!
Ezután elterjedt a halálhíre. Amikor ez a fülébe jutott, mosolygott
rajta, s a felelet egy zenedarab volt: saját rekvieme.
Tiszaigaron
Pap-Szász József gyermekeit, Máriát és Ignácot tanította muzsikálni, s
itt komponálta "A vadászat" című fantáziáját. Összes tanítványa közül
az ifjú Pap-Szász Ignác bizonyult legkiválóbbnak. Hegedűjátéka mellett
a zeneszerzésben is otthonos lett, s kapcsolatban állt kora jeles
muzsikusaival.
Tiszaszőlősön
először Elek Istvánék két lányát, Johannát és Teréziát tanította
Lavotta a "klavírozás tökéletesebb fogásaira", majd fiaikat,
Menyhártot
és Mihályt a "hegedülésnek kóta szerént való princípiumaira". A szünidő
végeztével elkísérte a két fiút a debreceni református kollégiumba, s
maga is ott maradt a Hajdúság fővárosában. Ott is leckék adását,
valamint kottaüzlet nyitását tervezte, ám a sikertelenség és betegség a
város elhagyására késztette. Ekkor ismét Elekék gondoskodtak róla.
Átmeneti
felerősödése után Tiszafüredre ment, ahol Nánásy András táblabíró
feleségét, Veresmarty Eleonóra asszonyt tanította a zongorázás és
hegedülés tudományára. 1818-as füredi tartózkodásáról az "Égi Háború"
címet viselő zeneművének keltezése is tanúskodik.
A Szabolcsi
Bence által "hajszolt garabonciáséletet élő, homokba fúló tehetség"-nek
nevezett Lavotta János vándorútja 1820-ban, a zempléni Tállyán ért
véget.
|