Ha visszatekintünk a’ múlt
századok’ történeteire, Európa’ majd
minden szabadság-harczait a’ bérczek közt látjuk kitörni és leküzdetni,
miből sokaknál azon hit és vélemény támadott, hogy a’ bérczek és ormok
a’ szabadság’ hazája. Hazánk történeteiben ellenkezőt tapasztalunk, itt
azon állítás, hogy a’ hegyi lakos leginkább kedveli a’ szabadságot,
megfordítva áll, mert a’ mi bérczlakóink mindig nyugodtabban tűrték a’
nyomatást, ‘s őseink’ majd minden szabadság-harczai az alföld’ síkjain
támadtak, folytattattak ‘s végeztettek be. ‘S e’ szellem, a’ szabadság’
ezen szelleme, maiglan is él az alföld’ síkjain, mert tekintsük bár a’
megyei gyűléseket, vagy az országos tanácskozásokat, mindenhol az
alföld’ térein fekvő megyék azok, mellyek legbuzgóbban küzdenek az
alkotmányos szabadság és szabadelműség’ elveiért.
Ám de ezen
historiai nézeten kívül még más tekintetek is vannak, mellyek fontossá
teszik az alföldet, ‘s ezek az ott lakó nép’ aránylagos jólléte, ‘s a’
mívelhető föld’ téres volta. Honunk’ jelen körülményeit tekintve, három
tárgy mindenek előtt főfontosságú: az örök kiváltás, a’ nemzeti nyelv
‘s mezei ipar. Mind a’ [369] hármat tekintve szembeszökő az alföld’
fontossága.
Ha minden conjecturák nem csalnak, az örök kiváltás
az, mi idővel megvetendi a’ magyar nemzet’ alkotmányos szabadságának
alapját, mert az ez által szabaddá lett téreken fog felvirulni amaz új
nép-osztály, melly a’ szabadság’ legbiztosabb őre, ‘s az ipar és
nemzeti jóllét’ erődús képviselője leend. ‘S kérdem, honunk’ jelen
helyzetét tekintve, hol lehet előbb várni az örök kiváltásokat, a’
bérczek közt-e, hol a’ sovány föld alig nyújt a’ mívelőnek annyit, hogy
éltét és családját táplálhassa, vagy ott, hol a’ csekély ipar és
szorgalom mellett is bő termést adó föld módot nyújt a’ földmívelőnek,
évenkénti szükségei’ pótlása mellett, még az örök kiváltásra is
szerezhetni valamit.
‘S a’ nemzeti nyelv, ezen óriási erejű
kapocs kifejlődésünk, önállásunk, ‘s európai nevezetességünk’ ezen
lényeges föltétele, nem az alföldön honos-e leginkább? nem itt zeng-e
az édes bájú anyai nyelv, míg a bérczek’ aljában idegen hangok sértik
füleinket.
‘S a’ mi az ipart illeti: hazánk a’ többi Európától
anyagi és szellemi tekintetben elmaradván, műgyárak és kézművek által
még egy század múlva is alig vetélkedhetünk Európa’ egyéb előre haladt
országaival, ám de szerencsés helyzetünk ‘s földünk’ termékenységénél
[370] fogva, nevezetes termesztő országgá lehetünk, gabonánk, gyapjunk
és dohányunk nagyobb ipar, ‘s a’ törvényhozás’ czélszerű rendelkezése
mellett, évenként milliókat hozhat be. ‘S hova fognak ezek folyni? a’
kopár bérczek közé-e, vagy a’ termékeny alföldre, hol még olly tág mező
nyílik a szorgalomnak, hol a’ terjedelmes térekben, ‘s bűzhödt
posványokban annyi nemzeti kincs rejtezik?
‘S ha a’ nem nemes is
bírhat tulajdont, ha felvirul az ipar és belkereskedés, nem fognak-e
külföldi települők is bevándorolni a’ hon’ pusztáira, ‘s nem fogják-e
ők szorgalom, ebből eredő vagyonosság és népszám által emelni a’
nemzet’ jóllétét? ‘S nem az alföld-e azon hely, hova illy vándorlások
történhetnek? Nem itt fog, nem itt kell-e kifejlődnie ama’ dolgozó, de
mégis szabad néposztálynak, melly nélkül nemzet erős, nagy ‘s önállású
nem lehet.
Igen, az alföld, tekintsük azt bármilly szempontból, főfontosságú, ‘s
így nem lehet érdeketlen a’ nemzet előtt annak ismerése.
Ama’
reményben, hogy többen is fognak találkozni az alföld’ áldott térein,
kik példámat követendik, itt közlöm, a’ tiszai síkság’ egyik vidékének
ismertetését.
* * *
Az alföld’ nagy részét a’ szőke Tisza
hasítja keresztül, mellyen a’ tiszaháti nép nevezetes fa- és
gyümölcs-kereskedést űz, az alföldi térekkel. E’ kereskedésnek Szolnok
középpontja.
Szolnok Pesttől 11 mérföldnyire fekszik, ott hol a’
Tisza a’ Zagyvával egyesül, most romjaiban is alig látható vára I.
Ferdinánd alatt építtetett, ‘s a’ török hadakban nevezetes erősség
vala. Szolnok mintegy 11-12.000 lakost számlál, kik kizárólag
catholicusok ‘s magyarok. Van itt gymnasium, só és szálfa-raktár,
casino stb, miről egyenként lesz szó.
Szolnoknak földesura a’
kir. kincstár, mellyel azonban az urbariumnál kedvezőbb szerződésben
áll, ‘s a’ kir. kisebb haszonvételeket is bírja. Ezek a’ tiszai hídból,
vásári, mészárszéki, malom ‘s bormérési jogból állanak. Ez utóbbi
három, az 1832/6 törv. kihirdetése után, a’ nép élénken kijelentett
kívánatára egyeseknek adattak ki álhaszonbérbe, de múlt évi november
óta ismét, mint előbb, az elöljáróság által kezeltetnek. E’ jogokért a’
volt bérlők [371] 3.500 ft p. p. fizettek, ‘s a’ város az úrbéri
szerződés’ értelmében a’ k. kincstárnak, mindössze 6.000 p. f. ad.
Az
elöljáróság egy, évenként változtatható bel- ‘s kül-tanácsból áll,
mellynek jegyzőkönyveit egy fő- és két al-jegyző viszi. Úriszék az
uraság által rendesen tartatik, az összesítés még meg nem kezdetett, ‘s
így a’ telki járandóságok öt, sőt hat helyen is szétszórvák.
Szolnok’
határa, a’ népességhez mérve, igen csekély (20.000 hold), ‘s ennek is
nagy része az ácsi Szög és Tenke víz’ áradásának van kitéve, az úrbéri
földek igen szép tiszta búzát teremnek. A’ csekély határ nem lévén
elegendő a’ szolnokiaknak, ők a’ szomszéd földesuraktól több pusztát
bérlenek, mint a’ Tisza’ túl partján fekvő Szandát a gr.
Keglevicsektől, ‘s Szögöt a’ szathmári káptalantól; mindkettő vízáradás
által sokat szenved, bár az első parttöltéssel könnyen megóvható lenne.
Azelőtt Varsány ‘s Palla pusztákat is bírták a’ szolnokiak bérben báró
Malonyaytól, mellyek ennek magtalan kihalta után, a’ törvényes
örökösödés’ útján, a’ sz. koronára esvén vissza, a’ legközelebb múlt
sz. György nap óta magányosoknak adattak ki haszonbérbe. E’ földeken
nagyrészt csak a’ szükséges gabona’ s széna termesztetik, ez utolsó
czikk néha, ha t. i. a’ Tisza’ árja hamar leszalad, felette bőven
terem. Szandán szőlők is vannak, silány, csak a’ szolnoki kocsmákban
kelő bort termők. Ugyanott, valamint előbb Varsányon, dohány is
termesztetik. A’ juh-tenyésztés igen csekély, valamint a’ barom-nevelés
is.
A’ gyapjú’ eladására nézve Szolnokban sajátságos mód
divatozik, a’ gazdák egyenként csak kevés, alig 10-20 font gyapjút
nyírván, azt a’ város-házához viszik, hol az megméretésre átvétetik. Az
elöljáróság az egész, összesen körülbelül 200 mázsára rúgó gyapjúra
nézve valamelly zsidóval megalkuszik, ‘s a’ pénzt a’ gazdák közt
aránylag szétosztja.
E’ módnak több káros oldala van, például az
elöljárói kezeléseknél rendesen történni szokott visszaélések, ‘s azon
körülmény, hogy a’ szomszéd falusi gazdák csak többnyire úgy adják át
a’ zsidónak gyapjokat, hogy annyit fizessen majd nekik is, mint a’
szolnokiaknak. ‘S így a’ zsidó, ki e’ rovásra nevezetes gyapjútömeget
kapott össze, használja az elöljárói kezelést, ‘s mindent elkövet, hogy
a’ szolnoki [372] gyapjút minél olcsóbban kapja meg, ‘s a’ vidéken
tetemesen nyerhessen.
Szolnokban van egy hat iskolás gymnasium;
négy elemi iskola, mellyek közöl a’ zárda mellettiben, ‘s a’
gymnasiumban sz. Ferencz’ rendén levő szerzetesek, egyébhol pedig
világiak az oktatók. Van még rajziskola is.
Mint ezekből
látható, a’ népnevelésre leginkább a’ sz. Ferencz szerzetbeli atyák
ügyelnek. Nem akarom ezen tisztelt rend’ érdemeit kétségbe vonni. Nem
tagadni, hogy ők akkor, midőn a’ török iga alatt nyögő, ‘s minden
világi jólléttől megfosztott nép csak a’ lelki javakban, ‘s más világi
reményekben talált erőt és vigasztalást, jótékony hatással voltak a’
haza’ földnépére, de azt őszintén kimondom, hogy ők — véleményem
szerint — az ifjúság nevelésére, még mostani hiányos rendszerünk
mellett sem alkalmatosak. — E’ vád súlyos levén, illő, hogy okokkal
támogattassék.
A’ tanítóban, hogy az csak némiképp is alkalmatos
legyen, hasznos világ-polgárok’ nevelésére, mindenek előtt két tulajdon
szükséges, ‘s ezek gyakorlati világ-isméret, ‘s éles ítélőtehetségen
alapuló tudás. Nem akarom sérteni a’ tisztelt rendet, de azt ki kell
mondanom, hogy e’ két tulajdont, olly szerkezetű szerzet’ tagjainál,
millyen a’ sz. Ferenczé, rendesen keresni és kívánni nem lehet.
Ugyanis
a’ rend’ szegénysége, ‘s szabályainak inthesi szigorú volta miatt,
rendesen csak olly ifjak lépnek a’ zárdába, kiknek a’ napjaikat
környező szükség okozta foglalatosságok miatt nem volt alkalmok
világ-isméretet, ‘s az iskolai schlendriánnál több tudományt szerezni.
— A’ rend’ nevelési rendszere vak engedelmességen, minden világi öröm’
elölésén, theologiai tudományok’ memorialis betanulásán alapulván, a’
növendék csak olly setét fejjel térdel az őt felszentelő főpap elébe,
minővel a’ zárdába lépett. Most már ő atya (pater), több az életben nem
lehet, sorsa tetőpontját elérte, ‘s így nincs ingere ‘s ösztöne további
mívelődésre. A’ szerzet tőle több tudományt nem kíván, hisz a’
grammaticát tudja, több neki nem kell. Láttunk ugyan mind e’ mellett
is, itt-ott, egyes férfiakat, kik tudva, hogy örökös haladás az ember’
feladata, követik keblök’ nemesebb sugalltát, ‘s tudományra és
mívelődésre fordítják a’ zárda’ csendes nyugalmát, ‘s hogy
taníthassanak, előbb magok tanulnak. Ám de az illy jelenetek [373]
felette ritkák, a’ tömeg ollyan, minőnek előbb festém.
Ezen
előrebocsátottakból könnyen képzelhető, milly karban állhat Szolnokban
a’ népnevelés. — Örökös mentség az a’ mostani rendszert pártolók’
ajkain, hogy nálunk, hol olly nyomorultan fizettetik a’ nevelő, a’
népnevelés nem állhat olly jó karban, mint egyébhol. Ez a’ szegényül
fizetett világi nevelőkre vonatkozólag állhat csak, ‘s nem a’ papi
nevelőknél, kik a’ közállomány által a’ kényelem’ minden nemeivel el
levén látva, kissé több gondot fordíthatnának tanítványaik’ nevelésére.
‘S teszik-e ők ezt? Éppen nem. A’ nevelés miben áll? A’ latin versek és
prosa’ szajkói betanulásában, mielőtt az a’ gyermeknek
megmagyaráztatnék, ‘s a’ buzgóság élesztésében, ‘s örökös
imádkoztatásban, melly két dolog felette szükséges ugyan a’ serdülő
kereszténynél, de nem olly móddal, mint jelenleg űzetik. Ez által csak
külső színeskedést ‘s vallásos tettetést tanul az ifjú a’ nélkül, hogy
magába szívná a’ vallásos szeretet ‘s keresztényi erkölcs szent elveit,
mellyeknek példák, szorgalmas oktatás és erkölcstanítás általi
élesztését rendesen el szokták felejteni a’ jó tanító urak, pedig nekik
tudniok kell, hogy a’ pór atya nem azért küldé az iskolába gyermekét,
hogy ott diákul tanuljon, hanem hogy legalább annyi ragadjon rá, mennyi
jövő életében szükséges, t. i. írás, olvasás, számolás, ‘s a’ hit’
szellemi ismerése, erkölcs, ‘s valódi keresztényi buzgalom. ‘S uraim,
ha felfognátok hivatástokat, nem lehetne-e négy év alatt mindezt
becsepegtetni az ifjú’ keblébe, nem lehetne-e abba behinteni az erény
‘s vallás’ magvait, melly egyszer föléledve, ott, hol a’ szülő nem
végkép rossz (‘s hála az égnek Szolnokban nem az!), megóvná a’
gyermeket élte’ egész ösvényén a’ bűn és elaljasulás’ szennyétől.
Még
egy más védoka is van a’ mostani rendszer’ pártolóinak, ‘s ez az, hogy
a’ gyermekek nyárban az iskolából szülőik által elvonatván, őket
tanítani nem lehet. — Ezen majd mindenütt létező ok, Szolnokban nem
állhat meg, mert itt a’ csekély határ kevés kezet kívánván meg, a’
rendes kereset-módok csak izmos férfikarok által levén űzhetők, a’
gyermekek nem vonatnak el az iskoláktól, sőt oda örömest küldetnek.
Mindezek
után méltán csodálható, hogy csak olly erkölcsös is a’ szolnoki nép,
minőnek [374] azt valóban látjuk. Ők bárdolatlanok és míveletlenek
ugyan, de nagyobb bűnt ‘s vétséget ritkán hallani, minek okát én — a’
nép jó lelkületén kívül — azon örvendetes körülményben keresem, hogy
Szolnokban a’ pálinkávali visszaélés még lábra nem kapott. [375]
* * *
Mi
Szolnok’ vagyonbeli, és kereskedési állapotját illeti, ez inkább
szegénynek, mint vagyonosnak mondható, noha alig van az alföldön város,
mellyet szerencsésebb kereskedési fekvéssel áldott volna meg a’
természet, mint épen Szolnokot, hol csekély tőkével nevezetes vagyont
szerezni éppen nem mesterség, ‘s mind e’ mellett sem virágzik ott a’
kereskedés! Én ennek okát a’ lakosság’ lelkületében ‘s körülményeiben
találom.
A’ magyar (értem a’ nemtelen földmívelő magyart) eddig
nemigen kedvelte a’ kereskedést, talán azért, mert hiányzott a’
tulajdonjog, ama mindenható ösztön a’ vagyonszerzésre, ‘s hiányzott a’
hely, hova szerzett pénzét bizton letehesse. ‘S e’ kettő nélkül lehet-e
inger a’ vagyonszerzésre? Nem leverő-e a’ gondolat, hogy a’ föld,
mellyet önpénzünkön szereztünk, egy részben másnak is jövedelmez? Nem
leverő-e annak tudata, hogy a’ nehezen ‘s véres veríték közt gyűjtött
pénz, az adósok’ ezerszövevényű cseleinek, hosszas pörnek, vagy
végelveszésnek lesz kitéve?
E’ nézet mellett, melly talán
általánosan az egész honra illik, több helybeli körülmények is gátolják
Szolnok’ kereskedése” felvirulását. A’ [385] határ csekély ‘s a’
bérlett földek egyetemben sem teremnek többet, mint a’ mennyi a’
lakosságnak elég, a’ szűk termésből hát alaptőkét gyűjteni nem lehet,
hitel nem volt, a’ földre pénzt nem adtak, hogyan lehetett volna
kereskedést kezdeni? — Pénz nem volt, ‘s így a’ többség nem
használhatván a’ kedvező alkalmat, az egész kereskedés csak néhány
egyed’ kezei közt maradt.
E’ mellett a’ szolnoki, mint minden
magyar, inkább csak a’ jelennek él, ‘s ha annak szükségei fedvék,
inkább henyél, mint hogy kétes, messzefekvő sikerű vállalatokba
kezdene. ‘S az illy mindennapi szükség’ fedezésére, sőt a’ mellett némi
kis pénz-szerzésre is, Szolnokban sok alkalom nyílik, hol a’ dolgozni
akaró az év minden szakában talál munkát.
A’ sóhordás a’ tutajokról,
‘s hajókról fel a’ raktárakba, ‘s a’ fenyűvontatás ezreket eresztenek,
a’ kir. kincstárból a’ nép’ körébe, melly nyáron a’ kereset mellett jól
él, ‘s ha gazdálkodni tud, télre valót is szerezhet. Nincs hát szükség,
nincs inger a’ kereskedésre, ‘s így nem lehet csodálni, ha az fel nem
virul.
A’ néhány egyedek által űzött kereskedés fával ‘s
gabonával történik leginkább, a’ népé gyümölccsel és kenyérrel. A’
kirsi szállítók évenként százezer fenyőt hoznak le Szolnokba, hova
szálfa ‘s egyéb építési faszerek’ vétele végett, az [386] egész vidék
központosul, a’ szállító, ki már a’ són is nyert, nemigen hagyja a’
fában heverni pénzét, ‘s ha lehet, azt a’ szolnokiaknak adja el. A’
vidékiek nyáron át, mikor a’ sószállítás történik, nem jöhetvén
Szolnokba, őszfelé érkeznek csak favételre, a’ mikor azután némi
nyereség remélhető, melly azonban csak néhány egyed’ zsebébe szivárog,
az általános jóllét’ emelkedése nélkül, mert a’ lakosság, mint már
elébb is mondám, tőkékkel nem bírván, a’ kereskedés’ ezen nemében igen
kevés részt vesz.
A’ gabona-kereskedés szinte nevezetes
Szolnokban, de itt is csak nemleges szerepet játszanak a’ helybeliek —
az eladók többnyire a’ környékbeli földesurak, kik itt mindenkor jó
árért adják el termékeiket. A’ szolnoki nép annyit, hogy kereskedést
űzhessen, nem termeszt, sőt azt is, mi a’ Pesttel űzött
kenyér-kereskedéshez szükséges, másoktól veszi. — Ezen
kenyér-kereskedés, fő élelemczikke a’ szolnokiaknak, ugyanis a’ mezei
munkákkal el nem foglalt nők a’ bevásárlott gabonából kenyereket
sütnek, ‘s azokat kocsin beszállítják a’ pesti héti vásárokra, ‘s az
ebből befolyó nyereségből nem csak ön családjokat, de a’ fuvarosokat is
táplálják.
Említendő még ama’ kedvező alkalom, melly Szolnokban
a’ zab-kereskedésre nyílik, ‘s mellyből néhány egyed tetemes hasznot
húz. Ugyanis a’ kincstári sóból több százezer mázsa szállíttatván
tengellyel Szolnokról Pestre, e’ végre naponként több száz kocsi jő
Pest, Nógrád, Heves megyékből, úgy a’ Jász-Kun kerületekbül Szolnokba,
melyeknek tulajdonosai a’ messzeség mellett nem igen hozhatván magokkal
zabot, részletes kereskedésre kedvező alkalmat nyújtanak. — Ezen
só-szállításban a’ szolnokiak is résztvesznek; a’ fuvarbérből nem csak
adójokat tisztázzák le, de a’ felett némi csekély összveget is
szereznek.
A’ zsellérek a’ sóhordásból élnek leginkább, melly
szinte nyáron át, történik, midőn a’ Só a’ hajókról, ‘s szálakról a’
mázsára, ‘s innen vagy a’ pajtába vagy a’ kocsikra hordatik. E’
munkánál egy ember naponként 2-8 huszast is megkereshet. A’
szálfavontatást, a’ Tiszáról a’ partra; innen a’ máglyákhoz az
újvárosiak végzik, kik e’ tekintetben szerződésben állnak, a’ kir.
kincstárral.
Mi
a’ mesterséget, bolti kereskedést illeti, ez
utóbbi felette csekély, — mivel a’ vagyonosabbak többnyire Pestről
hozatják meg a’ szükséges czikkeket. A’ vásárok is silányok, ‘s majdnem
[387] néptelenebbek a’ héti vásároknál, mellyekre felette számos
zsidó ‘s vidéki pórnép gyűl össze. A’ mesterségek, az első szükségű
durva kézműveket kivéve, nemigen virágzanak, részint a’ mesterek’
ügyetlensége, részint Pest’ közelléte miatt. Az újvároson a’ kincstár
téglát is égetett ‘s zsindely is készíttetik, a’ várromok közt pedig
salétromégetést űz Szolnok’ egyik vállalkozó kereskedője.
Mi a’
szellemi előhaladás’ eszközeit illeti, a’ már említett iskolákon kívül,
még egy rajziskola ‘s casino is van. Az előbbi czéljának tökéletesen
megfelel, a’ növendékek a’ szép műveltségű, szelídbánású tanító (P.
Zsohár Raimund) vezérlete alatt dicséretes előmenetelt tesznek. — A’
casinó 1836. alapult Péterfy Endre úr’ indítványára, ‘s eleinte
legszebb reményekkel biztatta pártolóit, — a’ vidék ‘s Szolnok’
nevezetesb lakói mind tagjai valának, újságot hordattak, ‘s ez irány az
assimilatió, ‘s szellemi haladás vala: azonban alig múlt el egy év ‘s
már felébredett a’ viszálkodás’ ördöge. Néhány, tisztességes csárdába
sem való jelenetek történtek, mire a’ tagok közől sok félrevonult, ‘s
az egyesület ivó- ‘s kártyaházzá aljasult. — Illy irányban teng maiglan
is, bár utóbb egy pár lelkes úrnak szorgalma által némi nemesb irány
fejlett ki, ‘s legföllebb arról nevezetes, hogy a’ szolnoki németség
gyűlhelye. Szégyen, valóban szégyen, hogy azon tiszti kar, mellynek
hivatása a’ nép közti létel, melly örökké magyarokkal van
érintkezésben, itt a’ magyar város közepett is száműzi köréből a’
nemzeti nyelvet, ‘s a’ helyett, hogy azon nyelven beszélne, melyet
szülői tejével szívott be, egy idegen elemet vet a’ törzsökös
magyarfaj’ kebelébe, némi büszkeséggel fitogtatva azt, hogy olly
nyelven beszél, mellyet a’ nép nem ért ‘s mellyet magok sem tudnak
tökéletesen. Illy elsőbbség, illy míveltség, drága uraim, éppen nem
irigylendő. [388]
|