Jurkovics János Könnyűzenei közállapotok [Szolnok, 1986.] (Szolnok Megyei Néplap, 1986. április 16–17–18.) |
||||
1 . Bergendyéktől a Casino együttesig A „sors” úgy hozta vagy még
inkább a körülmények, a városiasodás feltételei, hogy hazánkban a
zeneművészet könnyű múzsája Budapestet választotta lakhelyéül, így a
hatvanas években gyökeret eresztő beatzene is elsősorban a fővárosba
koncentrálódott. Az itt verbuválódott zenekarok az álmodozások korától
kezdve aztán – kevés kivételtől eltekintve – szédületes pályát futottak
be. Az akkor még botrányszámba menő beatzene később a sztármítoszból
hasznot kovácsolva, tekintélyes összegeket mozgató-forgató üzletággá
vált, vagyis alig két évtized leforgása alatt profivá nőtte ki magát az
egykor amatőrnek minősített „gépezet’’.
Az ország más városaiban ugyanakkor inkább csak amatőr zenekarok működtek, erősen behatárolt ismertséggel. Az áttörésre a hetvenes évek közepéig várni kellett, amikor is a debreceniek két kiválósága, a Panta Rhei és a Color, illetve az üstökösként berobbanó miskolci Edda Művek vérpezsdítő muzsikával új színeket kevert a rockpalettán. Hazai vizekre evezve, felmerül a kérdés: a Szolnok megyei zenekarok vajon milyen helyet foglaltak és foglalnak el jelenleg e skálán? Szűkebb pátriánk könnyűzenei hagyományai — sajnálatos módon — nem predesztinálják zenekarainkat arra, hogy a hazai élvonal zászlóvivői közé tartozzanak. Bár igaz, a legendás hatvanas években a szolnoki Verseghy Ferenc Gimnáziumból indultak sikeres útjukra a Bergendy fivérek, ám a folytatás – talán fölösleges is hangsúlyozni – a fővárosban következett. Ekkortájt alakultak a megyében olyan nevesebb zenekarok, mint az Integrál vagy a Fantom, melyeknek egy-egy hamar népszerűvé vált slágerét (Ne bánd, illetve Távolodom) a szolnoki regionális rádió is rögzítette. A nyolcvanas évtized elején mindent elborító nosztalgiahullám újra felelevenítette e régi nótákat, és a rádió kívánságműsorában ma is sűrűn elhangzanak. A külföldről beáramló diszkódivat azonban jelentősen visszavetette a kísérletező beat- és rockzenekarok számát a megyében is. A bonyolult, minden igényt kielégítő stúdiókban felvett újfajta gépi zenével versenyezni csak módfelett keveseknek adatott meg. A milliós nagyságrendű felszerelések, technikai berendezések hiánya – úgy tűnt – végleg megpecsételte kis hazánk, így a Közép-Tisza vidék felkapaszkodásra vágyakozó amatőr zenekarainak sorsát. Vízválasztóhoz érkeztek tehát a még be nem futott „kicsik”, és rá kellett döbbenniük: ha ezentúl rocklabdába kívánnak rúgni legalább a megyehatárokon belül, netán azon túl is, nem szorítkozhatnak pusztán az agysejtek kedvező együttállására, forintban is fel kell mutatniuk valamicskét. Egyre inkább nyilvánvalóvá vált, hogy a rockzenére kezdetben jellemző szüntelen útkeresés, újat akarás, a társadalmi változásokra való sajátos reagálás már csak egy bizonyos, majdhogynem hanyagolható része lett az irányzatnak. Ma már közhelynek számít az a szomorú igazság, hogy előtérbe lépett a könnyűzene üzleti jellege, melyre polipként telepedett rá a show-business áttekinthetetlen és ellenőrizhetetlen világa, következésképp a zene kizárólagossága erősen megnyirbálódott, s a feledés homályába szorultak olyan fontos, a rockzenében eladdig meghatározó fogalmak, mint életérzés, gondolkodásmód... Az országossal egyetemben
megcsappant tehát a Szolnok megyei könnyűzenei mezőny, és zöld utat
kapott a viharos gyorsasággal hódító diszkóláz. A zenekarok
fogyatkozása után – amint az várható is volt – a rockzene értékeit (el
kell fogadnunk, hogy mára már hivatalosan is nagykorúvá avanzsálódott a
műfaj, és gyarapszanak értékei) a szórakoztatóiparban tevékenykedő
zenészek „örökölték”, akik a maguk stílusában konzerválták azokat. A
hivatásos zeneművészek által kevésbé becsült vendég-látóipari muzsika a
nyolcvanas évek elejéig, a nosztalgiahullám felerősödéséig fontos
láncszemet képezett az élőzene ápolásában, hiszen az úgynevezett
„presszózenészek” – sajátos körülmények között – tulajdonképpen
megőrizték továbbra is a sokszor hangsúlyozott élőzene varázsát, de
mindvégig szem előtt tartották a közönség szórakozási igényeinek
kielégítését. Különösen emiatt, de a már meglévő rockzenei értékek
reprodukálása miatt éri gyakorta vád a vendéglátóipari muzsikát, hogy
voltaképp csak a második vonalat képviseli a könnyűzenében. Ám e
„háttérbázisnak" tekintett területen dolgoztak és dolgoznak ma is olyan
neves muzsikusok, akik magas színvonalon űzik mesterségüket. Valamit a
számokról is: az Országos
Szórakoztatózenei Központ megyei kirendeltségében gondosan nyilvántartják a vendéglátóipari egységekben működő zenekarokat. Napjainkban a megye 82 zenei szolgáltatást nyújtó szórakozóhelyén 65 A, B vagy C kategóriával rendelkező és 125 egyéb kategóriájú zenész gondoskodik a talpalávalóról. Közülük nem egy esetben igazi tehetségek is kikerülnek, akik hétről hétre bemutatják, hogy a művészi szempontból kézlegyintésre ítélt és másodlagosnak tekintett presszózenének hogyan kell tekintélyt szerezni. Bár azt is gyakran hallani manapság, hogy a vendéglátóipari muzsika olykor nem több, mint kakofonikus zörejkeltés, minekutána a közönséget sem igazán vonzza helyenként. Bizonyára előfordul, hogy a könnyűzene művelésében dilettáns hangszerforgatók is szóhoz jutnak, azonban nem ez az általános kép. Ennek bizonyságául elég, ha a kíváncsi utazó egyszer betéved a jászberényi Pannónia bárba, a külföldről nemrégiben hazatért Szentirmai házaspár minikoncertjére; Karcagra, a Kunság vagy Törökszentmiklósra, a Park étterembe, és meggyőződhet arról, hogy a könnyűzene szerteágazó irányzataiból lehet igényesen is ízelítőt nyújtani. Természetesen a megyeszékhely ismertebb szórakozóhelyei sem szűkölködnek rangos zenekarokban. A Szolnok és a Tisza étteremben, valamint a Pelikán Szálló bárjában egyaránt kiváló zenészek kezében szólalnak meg a hangszerek. A Szolnok étterem Casino nevű
zenekara már 20 éve együtt muzsikál, és esténként jazz-elemekkel
átszőtt produkciókkal, vokális zeneszámokkal szórakoztatják
közönségüket. A szakmában a csoport ázsióját növeli, hogy a hetvenes
években hét esztendőt töltöttek külföldön, ahol jónevű
szórakozóhelyeken fordultak meg. Játszottak Finnországban, Norvégiában,
Hollandiában, az NSZK-ban, egy ízben New Yorktól Dél-Amerikáig
végigmuzsikáltak egy hajóutat.
2. Az új hullám hátán a WU 2 A Pelikán bár Nádasi triójának
neve szintén jól cseng a szakmában. Vezetője szinte egész Európát
bejárta már. A trió erénye sok más mellett, hogy a pódiumon szinte
lemezhűen szólal meg. Ennek természetesen megvan az ára is:
felszerelésük értéke eléri a 800 ezer forintot. (Hát igen,
végérvényesen a múlté lett az „egyszál dudás és a csárda" jelenség.)
Amiről még érdemes külön
beszélni, az a repertoár, hiszen egy-egy muzsikuscsoport zenei
„attitűdjét” – az esetleges hangszeres virtuozitáson túl – végső soron
a műsor összeállítása határozza meg. A produkciók változatossága,
színessége vagy uram bocsá' monotóniája éppen ezért döntő, ugyanis a
közönség szigorú kritikus, szinte azonnal megítélheti egy formáció
zenei képességeit Nos, a tapasztalat azt mutatja, hogy az együttesek
többsége a virágkorát élő nosztalgiahullámnak köszönhetően műsoron
tarthat olyan 20–25 évvel ezelőtti számokat, amelyek már egyszer
fényesen ragyogtak a popmuzsika egén. Mai slágerek – érthetően – nagy
számban találhatók a tarsolyban; végtére is a korral illik lépést
tartani egy magára valamit adó zenekarnak. A közönségigényeket
figyelembe véve elmondható, a vendéglátói pari zenészek produkciói igen
tág szférában mozognak. A profi könnyűzenei vonulat sztáregyüttesei
pedig valószínűleg még hosszú évekig gondoskodnak a „második vonal”
repertoárjának bővítéséről.
A kortárs magyar popkultúra jeles kutatói előszeretettel bélyegzik napjaink „hivatalos”, azaz első számú könnyűzenei vonulatát langyos állóvíznek (később a rock elüzletiesedése folytán mocsaras tónak), ritkán tapasztalható mélypontnak, és még folytathatnánk a találóbbnál találóbb megjelölések sorát. Azonban olyan kijelentés még nemigen hangzott el az utóbbi két évtizedben, hogy a beat- vagy a rockzene az adott időszakban éppen a csúcson volt. Némi túlzással talán már születése pillanatától kezdve az akkor soros irányzat válságát emlegetik a kritikusok. Bár a sokszor hangoztatott válság valóban „beért” két évtized múltán, és úgy jelentkezett, hogy korunk könnyűzenéjének addigi lendülete a nyolcvanas évek küszöbén megtört, s visszafordult a húsz évvel ezelőtti tiszta forrásokhoz, melynek során a világszerte kibontakozó nosztalgiahullám soha nem látott méreteket öltött. Az ifjúsági sajtóban a múltba fordulás láttán megkondultak a vészharangok, s egyre inkább a válságból való kilábalást sürgették. Az útkeresés jegyében fogant néhány irányzat azonban csakhamar elvirágzott, és a régóta várt megújulás tartalmában és formájában is progresszív irányzat keletkezését sejttette. A korábbi évek megtorpanása
után újra csak számos amatőr zenekart hívott életre országosan a nagy
tempóban terjeszkedő új hullám. Szakmai berkekben szinte íratlan
szabállyá vált, hogy minden megyeszékhelyen illik lennie egy nevesebb
zenekarnak, amely kiemelkedik a megyei átlagból. Nos, Szolnok
„élcsapata” a WU 2, komolyan vette ezt, és ma már utcahosszal előzi a
megyei mezőnyt. Megalakulása óta három rádiófelvétel is fut a neve
alatt, sőt tavaly az induló tehetségeket felkaroló Start lemezen helyet
kapott a Szomszéd lánya sem zavar című felvételével. Novemberben pedig
az Interkoncert szervezésében tagjai egy hetet tölthettek Genfben, és a
Reagan–Gorbacsov csúcstalálkozó előtt néhány nappal a Centre de Loisirs
Paquis-ban – több szocialista országbeli zenekarral közösen –
nagyszabású hangversenyt adtak. Mint ismeretes, az ifjúság részére
azért rendezték e fesztivált, hogy az eltérő társadalmi-politikai
berendezkedésű országok fiataljai jobban megismerhessék, megértsék
egymást, s a zene nyelvén is megtalálják az együttgondolkodás
lehetőségét. A svájci fiatalok köztudomásúan igényesek – már ami a
könnyűzenei választékot illeti, hiszen országukban világszínvonalon
muzsikáló zenészek adják egymásnak a popkatlanok, koncerttermek
kilincsét. Ám ezúttal a mieink is helytálltak, az utolsóként színpadra
lépő WU 2-t háromszor tapsolták vissza. A siker önbizalmat adott az
együttesnek, és megerősítette abban, hogy jó úton jár az új hullámos
rockzene általa választott ágának művelésében. Úgy tűnik tehát, az
amatőrök kategóriájából kilépett ugyan a zenekar, azonban, hogy igazán
profivá váljon, még sok százezer forintot kellene áldozni szerelésre.
Egy saját WU 2 klub sem lenne rossz gondolat, bár jelenlegi próbái
színhelyén, a MÁV Csomóponti Művelődési Házban is zavartalan
körülmények között gyakorolhat. Vagy netán készülhet első önálló
nagylemeze felvételére? Nem tudni biztosan, ígéretet már kaptak eleget,
hátha egyszer tényleg...
3. Útkeresés napjainkban Az elmúlt év könnyűzenei
meglepetése volt, hogy ismét összeállt a megyeszékhely egykori legendás
beatzenekara, az Integrál. A régi bulik hangulatát felelevenítő
koncertek után a közelmúltban az Óz, a nagy varázsló című mesejátékhoz
írtak zenei anyagot, amelyet az idén februárban be is mutattak
Szolnokon – a kritikus szerint mérsékelt sikerrel. A
„gyermekmusicallel" az Integrál, miután már korábban visszaszerezte a
közönség kegyét, kísérletet tett más műfajban is. A „kalandozás”
sikerét végső soron a közönség ítéli meg. de az már most bizonyos: az
Integrál nagyot lépett előre e próbálkozásával a megyei zenekarok
mezőnyében.
Érdekes színfoltja volt a Szolnok megyei könnyűzenei életnek a Madame Petuhova zenekar, mely tiszavirág-életűnek bizonyult az általa képviselt avantgarde irányzat kidolgozásában, éppen ezért nem tudott követ dobni a rockzene állóvizébe. Az együttes jogutóda az Ippolit Matvejevics nevű csoport, amely folytatja a tréfásan „no art” bélyeggel jelölt „művészi koncepciót”. A zenekar a világirodalom jeles szerzőpárosának Ilfnek és Petrovnak a gondolatvilágából merít, és elsősorban a mai fiatalokat foglalkoztató problémákra szeretné felhívni a közvélemény figyelmét. A megye könnyűzenei vonulatának gerincét az ama-tőr zenekarok széles tábora alkotja. Hogy merre tart szűkebb pátriánk popzenéje, erről képet kaphattunk a tavalyi megyei pop-rocktalálkozó 17 zenekarának, illetve szólistájának játéka nyomán. Úgy tetszik, a rockzene „őszinte, kőkemény” ága még mindig elég vonzó az ifjú zenészek körében, s a vad, dübörgő zenét játszó külföldi bandák (Iron Maiden, Judast Priest) nyomdokain halad számos megyei együttes, így az MRG, a Rockers. Ennél valamivel lágyabb és dallamosabb irányzatot követ a jászárokszállási Erato. A karcagi művelődési központ Seri névre hallgató zenekarának tagjai már-már profi módon énekelnek. a szólamok tiszták, kidolgozottak. A jászladányi Bagi-Bakondi gitártudó pedig — szorgalmas gyakorlással — még sokra viheti. A megye rangosabb amatőr zenekarai ezzel tulajdonképpen ki is merültek, ám „rejtett tehetségek” természetesen bárhol kallódhatnak. A Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ ezért szervezi évenként a már említett pop-rocktalálkozót, hogy felmérje az amatőr zenekarok összetételét, produkcióik színvonalát. Az idei – április 20-án rendezendő – seregszemlére nyolccal több, azaz 25 különféle stílust játszó formáció nevezett be, s ez egyben jelzi azt is, hogy évről évre növekszik a találkozó jelentősége. A zenekaroknak lehet tehát bizonyítaniuk. Nagyjából feltérképezhető, milyen irányban halad a könnyűzene Szolnok megyében, s a hevenyészett statisztikákból az is kitűnik, hogy az amatőr együttesek száma szaporodik. De vajon mi lehet az oka annak, hogy legalább a WU 2-höz hasonló képességű zenekar nem bukkant fel az utóbbi években? Az egyik legfontosabb
tényezőről, az anyagiakról, a felszerelés hiányáról már volt szó.
Azonban az éremnek két oldala van, vagyis az együtteseknek ideje lenne
már mérlegelniük a rockzene tartalmi és formai megújítása érdekében
végzett fáradozásaik eredményességét, ahelyett, hogy leragadnának
egy-egy stílusnál vagy éppen másolják az élvonalat. Kevés kivételtől
eltekintve ugyanis csak erőtlen kísérleteket láthatunk erre
vonatkozóan, de összességében a szárnypróbálgatások javarésze nem több
a „rockeszencia” felhígított változatánál. Bár akadnak mindig olyan
zenekarok, amelyek új tartalmat és formát hirdetnek, konokul, valójában
azonban csupán a formáig jutnak el, de némely esetben még ez is
kétségbevonható. Mert hiába jelentkeznek új köntösben a műfaj
„prófétái”; a zenei megoldások sztereotip fordulatai a rockzene ősi,
tiszta forrásaira emlékeztetnek. Ezért volna hát érző, felkészült,
önmagát kellően menedzselő Ifjú zenészekre égetően szükség, hiszen
végső fokon a könnyűzene utánpótlása forog kockán.
De amíg a műfaj fejlődésének külső és belső feltételei nincsenek összhangban, addig a megye amatőr zenekarai sem tudnak látványosan kitörni, mint láthattuk a miskolci Edda Művek példáján, hanem megmaradnak „település szinten” – felbomlásukig. Az utánpótlás felzárkózása késik, a válság pedig mindinkább mélyül. Vajon hol és mikor áll meg? Jó lenne tudni, mert Magyarországon soha nem hallgatta ilyen széles tömeg a könnyűzene csábító szirénhangjait, mint manapság. |
Kezdőlap | Vendégoldal |