GYÖRFFY ISTVÁN A NÉPHAGYOMÁNY ÉS A NEMZETI MŰVELŐDÉS Budapest, 1939. 38–40. fejezet |
|||
38. A Magyar Néprajzi Társaság A
Néprajzi Múzeum külföldi példára először nálunk is az idegen, főként
tengerentúli népek tárgyainak gyűjtésére szorítkozott s csak Huszka
József és Herman Ottó fellépése térítette nemzeti irányba. A múlt
század utolsó évtizedében ezen irány ápolására megalakult a Magyar
Néprajzi Társaság, melynek 50 esztendős fennállását az idén ünnepeljük. A
trianoni megcsonkítás Társaságunk tagjainak jelentékeny részét
elszakította tőlünk, másrészt meg az elszegényedett középosztályból
toborzott tagok közül igen sokan kiléptek a Társaságból, mely a kettős
vérveszteség miatt nagyon elgyengült. Nem tagadható, hogy újabban a
középosztály nagyobb érdeklődést tanúsít a néphagyomány iránt, azonban
megfelelő nevelés hiányában valami hazug néprajzi romantika él
köreiben, s mivel a Néprajzi Társaság — mint tudós testület — ezt nem
táplálja, sőt sokszor ellene nyilatkozik, a nagyközönség nem támogatja
a Magyar Néprajzi Társaságot. De Magyarországon nemcsak a Néprajzi
Társaság, hanem a Néprajzi Múzeum, sőt az Egyetemi Néprajzi Intézet sem
irányító központ. Az irányítók zöme a fenti testületeken kívül levő
dilettánsok tömege, akikkel szemben a fenti intézmények csak a kritika
jogát gyakorolhatják, ami pedig egyre fokozza népszerűtlenségüket.
Mindez másképp lehetne, ha a néprajzot, népismeretet az iskolákban is
tanítanák. Az is sokat segítene az
anyagi nehézséggel is küzdő Néprajzi Társaságon, ha az iskolák, vagy
fenntartó testületeik előfizetnének az Ethnographiára, vagy a tanítók,
tanárok belépnének a Magyar Néprajzi Társaságba. Így nemcsak néprajzi
szellemi táplálékot kapnának, hanem bekapcsolódhatnának a
néphagyománygyűjtésbe is, mely szerintünk minden magyar embernek
kötelessége volna. 39. A magyarkodás Azok
a honfitársaink, akik nem a magyarságból származnak, a magyarsághoz
való tartozásukat igen gyakran külsőségekkel szokták hangsúlyozni. A
magyar lelket azonban nem lehet olyan könnyen felvenni, mint a magyar
nevet, nyelvet, vallást, hazafiságot, ruhát, szokást stb. De
ez sem baj, mert idővel a magyar lelkiség is kialakul, különösen ha az
illető minden fonalat eltép, ami az elhagyott népiségéhez köti öt.
Sajnos, azonban sokan vissza-visszatekintgetnek, a magyarságnak pedig
csak a külső máza látszik rajtuk. Ebben azonban nemcsak ők a hibásak,
hanem a liberális szellemű törzsökös magyarság is, aki azonnal keblére
ölelte a hazafit, ha az magyarul megtanult, nevét megmagyarosította,
vagy kikeresztelkedett, ha türelmetlenkedett a nemzetiségeinkkel
szemben, ha irredenta jelszavakat hangoztatott, ha turanista volt, ha
hazafias szónoklatokat tartott, nemzetiszínű jelvényeket hordott, ha a
magyarság külső ismérveivel rendelkezett, szóval "magyarkodott". Soknak
a magyarságát akkor is elhittük, ha ennyit sem tett meg. Mindez azonban
a magyarságnak nem lényege. A magyar paraszt nem szereti a
jelszavakat. A középosztályban divatos, új jelszavak vérét nem hozzák
pezsgésbe, mert ő külsőségek nélkül is magyar és nem biztatásra, hanem
közös magyar lelki kényszerből cselekszik magyarul. Nagyobb
baj az, hogy a lélekben még nem magyarok a törzsökös magyarságot is
kezdik asszimilálni s a magyar lelkűséget a magyarkodás kezdi
felváltani minden vonalon. Ha a törzsökös magyarság nem akar hozzájuk
hasonulni, akkor a csak külsőleg megmagyarosodottak lelkét is meg kell
nyernünk. A magunk magyar lelkére pedig vigyáznunk kell, nehogy
kilopják belőlünk. 40. Ki a magyar? Maga
az embertan tudománya is azt bizonyítja, hogy többféle magyar típus
van. Már a honfoglalók is kevert fajtájúak voltak. Nincs olyan
törzsökös magyar, aki igazolni tudná, hogy ezer esztendőre
visszamenőleg minden őse magyar fajtájú. Leszármazási alapon tehát nem
bizonyítható senkinek a magyarsága. Még kevésbé bizonyítható a névvel,
mert hisz a gyermek egyformán hasonlíthat az egyik vagy másik
idegenszármazású vagy nevű szülőre, vagy akár ezek felmenőire is. A
"Pater est incertus" elve pedig minden népre vonatkozik. Embertani,
genealógiai vagy névelemzési alapon tehát senkinek sem lehet eldönteni
a magyarságát. A magyarság nem a test, nem a vér, hanem a lélek
kérdése. Azért, hogy valaki törzsökös magyarnak vallja magát, de csak
magyarkodik, nem magyarabb, mint a lélekben is teljesen, magyarrá vált
idegen eredetű magyar. A forradalom, a kommunizmus megmutatta, hogy a
törzsökösnek tartott magyarok közt is kerültek nemzetietlen,
magyartalan magatartást tanúsító egyének, ahogy ma is vannak idegen
eszmékért lelkesedő törzsökös magyarok, akiket már nem a magyar lélek
kormányoz. Az idegen eredetű testben
lakó lelket azonban a közösség lelke alakítja. Ha a közösségi lélek
elég erős és magyar, hosszabb-rövidebb idő alatt magyarrá gyúrja a
közénk került idegent is. Ezt a lelki folyamatot azonban siettetni nem
lehet. Az új magyar elsősorban természetesen a külsőségeket veszi át,
és rendesen ő állapítja meg magáról, hogy jó magyar, nem pedig a
magyarlelkű közösség, aki a megállapításra egyedül hivatott. Hosszabb,
több nemzedékre terjedő együttélés alatt — ha zavaró külső hatás nem
jelentkezik — lassanként lelkileg is hozzánk simul, hogy végül
elszakíthatatlanul magyarlelkűvé váljék. Ennek bizonyítékát pedig azzal
adja, hogy minden visszavonulásra alkalmas hidat önként feléget maga
mögött s akkor is vállalja a magyar sorsközösséget, ha az szenvedéssel
jár, mert a közös magyar szenvedés zúgolódás nélkül való elviselése és
a menekülni nemakarás az igazi próbája a teljes beolvadásnak. Ha
a félig megmagyarosodottak közül most sokan elpártolnak tőlünk, azon ne
csodálkozzunk, hiszen alig törekedtünk a lelkük megnyerésére; beértük
mindig a külsőségekkel, a magyarkodással. Sőt
mi magyarok a magunk lelkét sem vizsgáltuk meg, hogy az magyar-e még,
vagy már az is idegen? A magyarság lényegét jelentő néplélekkel s az
ebből fakadó néphagyományokkal pedig ki törődött? Gondolkozás nélkül
szállunk a nyugat-európai kultúra vakító világa, fénye felé, hogy abban
elégve betöltsük a művelt népek mindenkori sorsát. * * * Az utóbbi idők világtörténelmi eseményei arra intenek bennünket, hogy nemzeti erőinket, egységünket fokozzuk. A mai magyar középosztály már nem azonos a történelmi középosztállyal, s ma már nem az az erő, amely megbonthatatlan egységben tudná tartani a magyar társadalmat. A magyar társadalom utolsó, de legnagyobb erőtartaléka a magyar nép s a magyar néphagyományok felvételével, sőt az abba való beleéléssel a középosztálynak meg kell újulnia, meg kell erősödnie, sőt lelkileg is néppé kell lennie, ha magyar akar maradni. 1848-ban a nemesi kiváltságokról a nemesség lemondott s a jobbágyságot felszabadította. Most pedig a lélekben való egyesülést kell kimondania, ami azáltal érhető el, ha a nemzeti művelődés alapjává a néphagyományt tesszük. Az ifjúság ösztönösen megérezte már a magyar nemzetmentés egyetlen módját, a nép felé való igazodást, most már végre a középosztálynak s az iskoláknak is meg kell ezt érezniök. Ha Magyarországon magyar életet akarunk élni, ebben az irányban kell haladnunk! |
|||
![]() |
|||
ELŐSZÓ A HARMADIK KIADÁSHOZ Alig
hagyta el a sajtót ennek a könyvnek első kiadása, Györffy István
váratlan elhunytával máris kötelezőerejű végrendeletté vált mindenki
előtt, akinek a magyar nép hagyománya és művelődése szívügye. De
ez a végrendelet gazdag örökség is az egész magyar nemzet számára. Már
ma is, alig harmadfél év távlatából, ami alatt nagy tanítónk elvesztése
fölötti fájdalmunk kegyeletté kezd enyhülni, örömmel állapíthatjuk meg,
hogy „A néphagyomány és a nemzeti művelődés" tanításai rohamosan
terjednek. Ezért is kell most már harmadszor útjára bocsájtanunk. Azok
közül a tervek, elgondolások és intézmények közül, amelyeket benne
Györffy István körvonalazott, már nem egy halad komoly léptekkel a
megvalósulás felé. A munka másodszor
a Györffy-család kiadásában jelent meg, mert a professzor halálával a
táj- és népkutatás kiszorult az elárvult Egyetemi Néprajzi Intézetből,
és nem volt intézmény, amely pillanatnyilag az ügyet magáévá tehette
volna. Az a lelkes tanítványsereg, amely még Györffy professzor
szárnyai alatt nevelődött, jó félévig egy társadalmi egyesület, a
Fiatal Magyarság Szövetség helyiségében húzódott meg, mígnem a m. kir.
vallás- és közoktatásügyi miniszter rendeletileg megalapította az
Országos Táj- és Népkutató Intézetet. Ennek kötelességévé tette, hogy a
középiskolás és főiskolás ifjúságot a magyar föld és magyar nép
értékeinek megbecsülésére, helyzetének és életkérdéseinek helyes
megismerésére nevelje és ezáltal a szakműveltség egyoldalúságát
ellensúlyozza. Az Intézet, tíz
kutató-táborában, valamint évközi munkájában, amely előadássorozatokból
és szemináriumszerű előkészítő és feldolgozó munkából állott, Györffy
professzor útmutatását követte, és mindenkor a nevelésre helyezte a
hangsúlyt, a nevelői munka melléktermékének tekintve a tudományos
eredményeket. Azokat a munkákat
azonban, amelyeket feldolgozásuk után a tudomány követelményei szerint
is értékesnek és így közlésre méltónak ítéltünk, a Táj- és Népismeret
Könyvtárában közzétettük, abban a reményben, hogy minden kötettel
egy-egy lépéssel közelebb jutottunk a sorozat első számában kitűzött
célokhoz. Újabb csapást jelentett a
Táj- és Népkutató Intézetre a munka másik megalapozójának és legnagyobb
pártfogójának, Teleki Pál gr. m. kir. miniszterelnöknek tragikus
elhunyta, hiszen Györffy István halála óta a munka legfelsőbb
irányítását is személyesen ő intézte. Hóman
Bálint vallás- és közoktatásügyi miniszter a gróf Teleki Pál Tudományos
Intézet megszervezésekor az elárvult Táj- és Népkutató Intézet ügyét is
felkarolta és az Államtudományi Intézet keretében annak hajlékot adott.
Most, mint az Államtudományi Intézet Táj- és Népkutató Osztálya
folytatja működését, azzal a biztos hittél, hogy a magvetők példája,
földi életük odaáldozása, az elvetett mag kizöldülésének és gazdag
termésének záloga. Dr. Kádár László. (Budapest, 1942. Államtudományi Intézet Táj- és Népkutató Osztálya. 5-6. oldal) |
|||
|
Kezdőlap | Vendégoldal |