Törs Kálmán Bernát Gáspár (1810-1873) Vasárnapi Újság, XX/2. 1873. jan. 12. p. 18–19. |
|
Ködös, borongó őszi nap volt. Szürke plaidbe burkolva egy öreg ember haladt az utczán, fején asztrakán-kucsma, egyik kezében esernyő, a másikban egy pipaszár. Végtelen lassúsággal lépdelt a váczi-utcza hullámzó ember-tömege között, nem nézve se jobbra, se balra. A zsibáros-utcza szögletéhez érve egy pillanatra megállt s amint meglátta, hogy abból egy meklenburgi lovas szekér hajtat feléje, fölemelte esernyőjét s integetett neki. A kocsis megállt, az öreg pedig szép lassan elhaladt előtte a másik szögletig. — Jól járt — így szólt hozzám, amint meglátott —, mert különben elgázoltam volna a lovait. —
Hova, Gazsi bátyám? — kérdem tőle szorosan füléhez tartva tenyeremet s
belekiáltva, amily erősen csak az ember az utczán teheti.
Az öregúr orrom elé tartá a pipaszárt s így válaszolt: — Hát nem látod, hogy
hurczolkodom? És most lódulj előlem, mert én szállítom a kormány
telegrammjait Jávába. Ilyen
volt ő, szegény Gazsi bácsi, teljes világéletében. Kevés ember van, aki
komoly szavát hallotta valaha; aki panaszt hallott volna tőle, olyan
ember nem született. Pedig, ha valakinek, neki lett volna oka a
panaszra. Vagyonos, régi nemes családból származott, felruházva pezsgő
életkedvvel s a természet mindazon adományaival, amik képessé tehették,
hogy egy életvidor, derült társasélet középpontja legyen. A mellett
tökéletes prototypje annak a kornak, melyre ifjúsága esett. Tőről
metszett, ős magyar jellem, a táblabíró faj minden nemes tulajdonával,
de kevés hibájával. A Józsa
Gyurik, Keglevics
Miklósok, Both Pálok,
Papszász Lajosok kenyeres pajtása, országos tréfáik, kalandos dolgaik
részese, szemtanúja. a fakó szekér, kenderhám dalnoka, amaz idők igazi
gyermeke, mikor Magyarországon a kocsi oldalán bedűlő sár között a
patriarchális életnek, a szűz magyar léleknemességnek,
kedélyszilajságnak annyi bizarr, eredeti vadvirága termett.
Látta
lassanként eltünedezni e kort, egymás után mosódni el annak jellemzetes
alakjait, új szokások, más viszonyok megalakulását, s rövid harmadfél
évtized alatt egy kicserélt országot, a hol egyedül ő maradt a régi,
mint egy kődarab, a mit az elhömpölygött áradat ott feledt.
Őneki
vére, lelke, minden íze nagyon, is ama kor szülötte volt, semhogy az új
átalakulásba magát beleélni tudta volna. Bolygó sírköve volt az
eltemetett kornak, melynek története nekünk ma már dajkamese csupán.
Most
már a sírkő maga is beledűlt e sírba. E héten kísértük el koporsóját,
addig az ajtóig, melyen túl már a múlt birodalma van. Lelke ebbe a
birodalomba tartozott már életében is, most már egészen azé.
De
friss emléke még a mienk s amit írt, s kivált amit beszélt, talán
sohase költözik utána, legalább míg e nemzet él, s ötletei
szájhagyomány lesznek a késő unokák ajkain, s mint életében szomorú
alakját, úgy holta után emlékét derült rózsaszín légkörrel veszik körül.
Tisza-Füreden született; de
mikor? azt talán senki se tudja. Ő legalább nem
mondta senkinek, vagy ha mondta, mindig másképp mondta. „Miért ne
teremhettem volna én rózsafán?” — ezt szokta mondani. Kedélye rózsáira
vagy sorsa töviseire czélzott-e vele? ki tudná azt. indkettőre talán.
Koporsóján 67 év volt feljegyezve; de vannak akik azt állítják, hogy
még a múlt század gyermeke.*) Ő maga sokáig parókát viselt s festette
szakállát, ,,hátha rászedhetné a halált”. Csak az utolsó évben láttuk
egészen fehérnek. „Ki meri mondani, hogy ’schwarz’ vagyok?”
*) E lapok szerkesztőjének nemrég átadott, sajátkezűleg írt életrajzi jegyzeteiben mást mond. Érdekesnek tartjuk ez életrajzi jegyzeteket, amint ő maga fölírta, olvasóinkkal itt megismertetni: Pedig
az volt, régen nagyon régen már. Kevés öröksége hamar elkallódott, s
azóta folyvást „madáréletet” élt, mint Lisznyay mondá. Volt ugyan, mint
mondják, több ezer forintnyi jogos követelése néhány rokonán az utolsó
időben is, de a világért se pörölt volna velők. Ebben az egyben tehát
mégse hasonlított korához. „Dehogy megyek ügyvédhez — mondogatá —,
jönnek ők hozzám eleget. Azokkal jóllaktam torkig. Volt köztök olyan,
hogy harmincz év előtt egy lábravalót ajándékoztam neki, most is azt
viseli — ingnek.”
Jobban szerette
szegénységben tölteni napjait. Ismerőse volt a fél ország, azok aztán
küldtek neki egyetmást tarisznyában, szeredásban, pinczetokban, more
patrio. Kis szobájának ablaka tele volt léczekkel, azokon meg sonka,
kolbász, kitűnő borok, amazok piros szalagokkal összekötve szépen,
emezek pedig ellátva mindenféle szellemdús feliratokkal. Az elemózsiára
néha meghítta jobb embereit s kitálalta eléjök mindenét, amije csak
volt. Ebédre az „arany sas”-ba, vacsorára a „kis pipá”-ba járt. Mindig
akadt ember, a ki az ő kedveért ment oda, s így bár nem fizetett, senki
se mondhatta, hogy ingyen jár oda. Terhére nem akart esni senkinek.
Pénzt csak legbizalmasabb embereitől fogadott el valami keveset, azt is
mint „soha meg nem jelenendő költeményei praenumeraczióját, fűzött
példány egy forint, díszpéldány két forint”.
Szegény
volt, de szegénységével szánalmat ébreszteni nem kívánt soha. Sőt,
éppen ő maga volt az, a ki legtöbbet élczelt felette. Csakúgy
dobálódzott a milliókkal s kosárszámra szórta ki az ablakon a százas
bankót, örökké hitelezett Rothschildnak s szérűket építtetett, ahol
aranyait a megpenészedés ellen szellőztesse. Kötetekre menne csak azon
élczeinek száma is, melyeket vagyontalansága ellen pattogtatott el.
De nem élt mindig ily szűk anyagi körülmények közt: voltak — régen — jobb napjai is. Már
jó ideje volt Pesten nevezetes ember, nyalka, kifogástalan gavallér,
fekete frakkban, fényes czilinderrel, a társas összejövetelek kedélyes
fűszerezője, mikor Petrichevich Horváth Lázár a harminczas évek elején
azt találta neki mondani, hogy ha ő azt mind leírná, amit beszél, abból
igen mulatságos olvasmány lenne. Megtette, író lett. Így jelentek meg
nagy feltűnést és országos jókedvet keltő „Freskóképei” a Honderűben.
Valóságos freskók, erőteljes, hirtelen vonásokkal vázolt képek az
alföldi életből. Dolgozott azonfelül a „Hasznos Mulatságok”-ba és a
„Rajzolatok”-ba. A „Freskóképek” első kötete 1848-ban jelent meg.
Ugyanez
évben Kossuth fölszólította, vállalna kormányhivatalt. „Ha a hivatal
abból áll, hogy a nyugtatványt megírjam: akkor nem bánom!” — viszonzá
Gazsi. „Jól van hát — mondá Kossuth — egy ilyen nagy ország ilyet is
elbír egyet; de már kettő sok volna.” Így lett aztán miniszteri
fogalmazó, igazán „tiszteletbeli”.
„Dolgoztál-e
hivatalos minőségedben valamit?” — kérdék egyszer az 50-es évek elején.
„Ugyan hadd el, hiszen akkor akasztófáról lógva beszélnék veled!” — ez
lett az inkább szomorú mint jókedvű válasz. Ilyet akkor nem volt
tanácsos hangosan kimondani.
1851-ben
már kevesebb érdekeltséggel találkozott a „Freskóképek” 2-ik kötete,
1854-ben pedig antiquitásnak tartották a harmadikat. Mikor pedig
hasonló rajzokat és humoreszkeket 1857-ben „Kaczagányok” czím alatt
adott ki, akkor már csak kevesen tudták az olvasmány nyomain
visszaképzelni magukat a régi táblabírák világába. Írt egy vígjátékot
is „Ki a vivát?” czím alatt. Önálló műveit Lavotta életrajza zárta be.
Ez
utóbbi mondható legjelesebb művének, mert a felcsillanó élénk szinezés
mellett valódi kedély melegséggel van írva. Ő maga is kitűnő érzéket
tanúsított a zene iránt. Ki ne ismerné azt a szép magyar dalt: „Az
alföldön halászlegény vagyok én”? E dalnak mind szövegét, mind dallamát
Bernát Gazsi költé.
A régi jó
táblabírói lúdtollal írt véges végig. Nagy lapidáris hosszúkás
betűkkel, diósgyőri papírszeletekre. A legutóbbi időben már csak a
Jókai „Üstökös”-ének írt egy-egy „Gazsiádát”, mit rendesen ő maga vitt
el neki a „Hon” szerkesztőségébe, nagy kínnal vánszorogva fel a
lépcsőkön.
Jókait igen szerette. Ő
szolgáltatta neki nagyrészt azokat a Pest régi alakjairól szóló
adatokat is, a miket az „Eppur si muove” czímű regényében feldolgozott.
Gazsi bácsi még látta Pestet olyannak, aminőnek ott le van írva.
Szellemének
csapongó szökellései bámulatra ragadók, ötleteinek sziporkái
kifogyhatlanok voltak. Ami annál meglepőbb, mert vagyonán kívül már sok
ideje egészségét s később hallását is egészen elvesztette, s a más
emberekkel való érintkezéstől, ami sok más nagy tehetségnél fő
feltétele a szellem rugalmasságának, tökéletesen el volt rekesztve. Ő
magából merített, önmagában táplálta azt a kiapadhatatlan forrást, mely
őt oly kedveltté, oly ismertté tette. Ajkról ajkra szálltak az adomák,
miket ő eresztett legelőször szárnyra s a sajtó közvetítése nélkül is
elterjedtek országszerte. Ki ne ismerné azt a híres mondását, mikor
egyszer a Tisza mellől Pestre térve elbeszélte, hogy milyen nagy úr
lett belőle. Három vályog maradt rá az atyjáról, azt egy este úgy
megcsípte a szúnyog, hogy reggelre három emeletes ház dagadt belőle. —
Avagy mikor látta, mint dugja zsebre valaki kezét sziszegve, amit Jókai
jól megszorított. „Az még csak semmi — így vigasztalta a kárvallottat
—, hanem a minap úgy megszorított a markában egy lázsiást, hogy az az
ember ordított bele Körmöczön, aki kalapálta.”
Ha
észrevette, hogy valaki nagyít, rögtön ráliczitált egy emelettel.
Egyszer hihetetlen mesedolgokat beszéltek egy asztalnál a pesti
tolvajokról. „No már az igaz — bizonyítá Gazsi —, nekem is tegnap
lelopták a harisnyát a lábamról, anélkül, hogy a csizmámhoz csak hozzá
is nyúltak volna.” — Vagy az alföldi nagy sárról, ahol az emberek ölbe
szedik a kutyáikat s úgy viszik ki az utczára ugatni.
A
geniális nagyításnak páratlan mestere volt. Egy vékony hangú színházi
énekesnőre azt mondta egyszer, hogy a hangját megfogta egy szabólegény
a karzaton s nadrágot varrt vele. Egy nagyorrú emberre pedig azt, hogy
annak nem kell lánczhíd: átnyújtja az orrát a Dunán s azzal Pestről
kényelmesen átsétálhat rajta Budára. Vidéki jó embereket sokszor
meg-megtréfált az utczán, midőn nagy komoly és fontos képpel Bernát
bankárról tudakozódott, a Rothschild kompanistájáról.
Örökké
szikrázott, folyton ragyogtatta szelleme tarka pillangóit. S
csodálatos, ő, aki annyi élczet, annyi humoros megjegyzést eresztett
világgá, soha meg nem sértett senkit, de egy szóval se. Szelíd,
becsületes ember volt, akiben nyoma se volt az epének.
Ő
maga nem nevetett soha. Hihetlen kalandjait, messze utazásait a
legkomolyabb képpel tudta előadni. S beszélt úgy, mintha csak a maga
kedveért tenné; nem várt se tetszést, se nevetést. Az élcz nála nem
volt eszköz, hanem maga a czél. Azt kérdezték tőle egyszer: „Gazsi
bátyám, nevettél-e 48 óta ?” — „Sem azóta, sem azelőtt. Öt dolog van,
amit soha sem tettem. Száz aranyat tűzök ki annak a fejére, aki engem
valaha nevetni, fizetni, gorombáskodni, hízelegni vagy szaladni látott.”
Saját
helyzetéről, egészségéről, anyagi körülményeiről komolyan nem beszélt
senkivel. Ez az oldala jeges maradt a világ előtt, itt nem melegedett
fel soha. Pedig hogy melegen tudott érezni, azt sokszor bebizonyítá.
Nagy embereinkről nem szólt másképp soha, csak a legnagyobb
kegyelettel. Édesanyja iránt, míg élt, a leggyöngédebb gyermeki
érzelemmel viseltetett, s ágya fölött az ő szép nagy betűivel e fölirat
állt angol és magyar nyelven: „Isten gondviselése az én osztályrészem.”
Valami két hét előtt szegezte
le a
betegség. S bár halálát előre érezte — mert amit Lavottától bírt,
képet és hangjegyet a zenedének, Petőfinek hozzáirt két levelét pedig,
melyet ereklyeként folyton tárczájában hordott, gr.Teleki Sándornak
küldte*) —, jókedve mégsem hagyta el. Pezsgőt szürcsölgetett a kandalló
mellett s mondá: „Tudtam, hogy megöl a franczia.” Utolsó szava is élcz
volt: minden adósságát a lipótvárosi bazilika fölépítésére hagyta.
*) Petőfi e két levelét csak bizalmasabb barátainak szerette megmutatni. Az egyikben így szólítja meg őt Petőfi „Bálványom”. — A másikban, melyben már azt is tudtára adja, hogy megnősült, egy kis „paprikást” kér, ami jól esik a sok szerelmi édességre, „de ne legyen annyira paprikás, hogy aztán az asszony ne élvezhesse”. E levél így van czímezve: „Szent Gáspár barátomnak.” Jan.
4-kén halt meg. Írótársai díszes temetéséről gondoskodtak. Letűntével
az ország a legjobb kedvű emberrel lett szegényebb, a magyar mythosz
pedig ugyanazzal gazdagabb.
Legyen a föld neki olyan könnyű teher, amilyen ő a világnak volt. |
Kezdőlap | Lásd még ezt! | Vendégoldal |