Telegdy Lajos Az „Ellopott szerda” hangosfilm felvételei Törökszentmiklóson (Nemzeti Jövőnk, II/72. 1933. szept. 3. p. 5.) |
|||||||
Mit jelent a nagyközönség számára
a film? Egy-két órai könnyű, idegmegnyugtató szórakozást: beülni a mozi
kényelmes páholyába és végigélvezni a vásznon lepergő előadást. Mivel
pedig általában azt hiszik, hogy épp oly könnyű egy jó filmet el is
készíteni, mint végignézni, töviről-hegyire meg is kritizálnak minden
jelenetet. Nos,
aki vasárnap kint volt a Hunnia filmgyár törökszentmiklósi felvételein és
mélyebbre hatolt a filmgyártás titkaiba, annak alaposan megváltozott az
ide vonatkozó véleménye. Már reggel 6
és 7 óra között összegyűlt a [szolnoki] Tisza Szálloda halljában a
vezetőség, a rendezők, szereplők és más résztvevők tömege. A kapu előtt
már vártak ránk a kibérelt ötven személyes luxusautók. Ezek a hatalmas,
nagyszerű kényelemmel és pompával felszerelt autóbuszok szállítottak ki
Törökszentmiklósra. Az alig húsz perces út után szinte rosszul esett
kiszállni a puha bársonyszékek karjai közül. Az
iskolaudvar mögött emelkedő dombon kis kálváriakápolna bújik elő a
környező fák élénk zöld sátorából. A hozzá vezető kőlépcsők végén, az
ajtó előtt virágokkal díszített kőfeszület áll. A kék égből ráhulló
napsugár tüzében az egész kép fenséges harmóniában egyesül. A lépcső
jobb oldalán már megépítették a vevőgép csúsztató pályáját. A
munka hamarosan megindul. A szereplők megkezdik az öltözködést, és
félóra múlva készen áll az első felvétel parasztesküvői menete. Elöl
halad a szolnoki művésztelep egyik fiatal festője, Patay Mihály.
Ő a vőlegény. Gyönyörű ezüstgombos selyemmellényes mente feszül rajta,
fején rozmaringbokrétás süveg, lábán fényesre kefélt csizma. Mellette a
menyasszony, ragyogó arany ruhában, bő fodros szoknyával, fején
mirtuszkoszorúval, olyan mint a szép bokráról letépett legszebb
rózsaszál, pedig ő is a telep egyik híres művészének kislánya. Mögöttük
díszes ruhába öltözött nászmenet sorakozik. Felállítják őket a
templomba, azután Gertler Viktor
főrendező, Heinz Janson rendező és a többi segédrendező vezetésével
megkezdődik a levonulás próbája. Minden jelenetet előbb pontosan
kidolgoznak, csak azután kerül felvételre a sor. A csúszdára szerelt
kocsin a menet haladásának megfelelő sebességgel eresztik le a felvevő
gépet, melyet Körner operatőr kezel. Közben autójával megérkezik Szőke Szakáll is, aki e filmben egy fotoriporter komikus alakját játssza. A
következő jelenet egy elegáns úri esküvő felvétele. Itt már neki is
megvan a szerepe. A menyasszony az egyik főszereplő, Hajdú Eta ragyogó
toalettben halad vőlegénye jobbján. Mivel
a film két verzióban, magyarul és németül készül, először Hajmássy
Miklós, azután Johannes Riemann a vőlegény. Az örömapa szerepét
Rózsahegyi Kálmán, majd Piedath játssza. A szereplőket minden irányból
ultraviola sugarakkal dolgozó reflektorok világítják meg. Itt
is, ott is feltűnik Daróczy Józsenek, a film producerének kockás
pullowerja, amint Kürschner Jenő igazgatóval az egész munkára felügyel. A
közben tartott egy órás ebédszünet alig szakítja meg a felvételek
folyását. Ezután a lakodalmas menet megérkezése következik a lányos
házba. A fiatal párt és a násznépet kalaplengető, kulacsos legények
fogadják és kísérik a lakomához. A ház nyitott folyosójának falát Pólya Tibor művészi egyszerűséggel megfestett népjelenetei borítják, ez a háttér. Mivel
ez a jelenet csak később lesz szinkronizálva, eközben hátul már javában
folyik Rubinstein Erna hegedűművésznő és Radics cigányzenekarának
próbája. Nádor Mihálynak, a darab zeneszerzőjének vezetésével készülnek
a következő jelenetre. Közben
felveszik Szőke Szakáll humoros hangosjelenetét is, amint keresi az
elveszett menyasszonyt. Olyan nagyszerűen játszik, hogy a hatalmas
számban tolongó érdeklődők tömege — a szigorú tilalom dacára is —
hangosan felnevet. Persze az érzékeny mikrofon ezt is felveszi, s így
az egész felvétel elromlik: kezdhetik elölről. A
legtöbb nehézséggel azonban az utolsó nagy csoportjelenet jár. Ebben
Hajdu Eta és Rubinstein Erna vezetésével magyarruhás kórus és a
cigánybanda szerepel. Nádor Mihály a felvevőgép mögül vezényli az ének-
és zeneszámokat. Amikor Rubinstein Erna hegedűje felzendül, egyszerre
néma csend terül az egész hatalmas udvarra, csak a gyönyörű dallam
száll diadalmasan a mikrofon felé. A képbe szintén beletartozó
galambdúcon az egész idő alatt galambok ülnek, röpködnek, de felszállni
nem tudnak. Csak később látjuk, hogy oda vannak kötözve. A
film rendezői és vezetői egész nap a legfeszültebb munkában álltak.
Nekik minden körülményt figyelembe kell venniök, a legkisebb hibát is
ki kell javítaniok, mert ettől függ a film sikere, melybe annyi
százezer pengőt fektettek. Szörnyű idegmunka az ő dolguk, nem is
csodáljuk, hogy este már mind kimerülten, álmosan szállnak fel az
autóbuszokra, és legtöbbjük már út közben bóbiskolva hajtja fejét a
puha bársonyhuzatra. Az egész napot
kitöltő lármát, kiabálást, szaladgálást itt a csendes pihenés félórája
váltja fel. Csak az autó rohan velünk tova robogó irammal, fehér
fénycsóváit az útra vetve, egyre nyelve a kilométereket. Az
éj távolában egyszer csak apró fénypontok tűnnek fel: a város lámpái
köszöntenek minket, azután egyre nőve, erősödve, lassankint teljesen
körülvesznek. Hazaérkeztünk. |
|||||||
A film forgatásának másik Jász-Nagykun-Szolnok megyei helyszínéről lásd A tiszaderzsi Lossonczy-kastély 1933-ban és napjainkban című blogbejegyzésemet! |
Kezdőlap | A Falusi lakodalom címmel vetített film adatai: www.hangosfilm.hu |
Vendégoldal |