Azt
hiszem, nem teljesítek fölösleges munkát, ha most egy kis leírással
tájékoztatom, illetőleg felhívom a nagyközönség figyelmét egy értékes
és stílszerű művészeti darabra. Ez a szolnoki szentferencrendi
templomban található szent Antal oltára, mely a főhajó jobb oldalán a
szószék mellett helyezkedik el az ablak mélyedésében.
Ezen
oltár nagy értéke iparművészeti munkájában, csinosságában,
összeállításában és eredeti színeiben rejlik, nem abban, hogy az olyan
régi volna. Szóval nem a régiség adja meg értékét.
Az
oszloplábak alatti része teljesen rendes kiképzésű és nem mutat
eltérést az e stílben levő oltárok alsó részétől, hacsak nem említem
fel dekorációs díszítését, mivel itt a rokokó stíl szeszélyes volta még
nagyon is indokoltnak mondható, mert minden egyes díszítési elem fedi
ott levő elhelyezését és célszerűségét.
Az
oszloplábak alatti négyszögű tartókő rendszeresen van elhelyezve, és
szépen nyugszanak rajta az oszloplábak, amelyek kettős
korong-képződéssel bírnak és vastagon aranyozottak épp úgy, mint az
oszlop láb alatti dekoratív díszítések kiemelkedő részei.
Ezen
oszlopláb utáni részén érdekesen van kiképezve egy harmad magasságig az
oszloptörzs, mely kiálló pálcika alakú egyöntetű díszítéssel bír, és
itt, ahol egy hatodnyi részében legvastagabb az oszloptörzs, mely
nagyon szépen érvényesül. Ezen kidomborodó díszítések fölött egy
érdekes elliptikus kimetszésű aranyozott díszítés van az oszlopon, mely
a csiszolt és fényezett oszlop sima részét nagyon ügyesen tagozza.
Nemcsak ezen a négy zöldes színű oszlopon található ezen leírt
díszítés, hanem a mögötte álló vörös színezésű pilléreken is, melyek
teljes symmetriával simulnak a szép zöld oszlopokhoz. Az oszlopfő
korinthusi rendszerű beosztáson alapul, melyre e stíl szeszélyes
formájú díszítései vannak alkalmazva, de oly módon, hogy a szemlélőre
nagyon kellemes benyomást gyakorol nemcsak szép aranyozásával és
domborművével, hanem a fény és árnyék képződésével is. Ilyen szépen
aranyozni manapság ritkán szoktak az iparosok, mert fáradságos,
körülményes munka, de az iparművészek közül egyesek ezt mai napon is
így cselekszik, így pld. itt nálunk Szolnokon Urbán János aranyozó. A
baloldalon lévő két oszlop között van szent István diakónus megható
szobra, aki megkövezésének jelét, a köveket tartja bal kezében, és arca
a megdicsőülést ábrázolja. A másik oldalon van szent Lőrinc diakónus
szintén teljes ornátusban bemutatva, de ennek arca nem sikerült, mert
nem adja vissza azt a nyugodtságot, melyet eleven megsütése alkalmával
is tanúsított. A négy oszlop közt van elhelyezve a »szent Antal« című
kép, mely elég jó festménynek mondható, csupán a sok gyertyafüst-korom
lepte be és ezért kevés látható belőle, de kellő tisztítás után ismét
visszanyeri kellemes színhatását. Ezen kép keretdíszítése is talál az oszlopok stb. díszítéseivel.
Itt
nem mulaszthatom el megemlíteni a képkeret felső részén elhelyezett
címert, mely azt mutatja, hogy kik voltak azok, akik hozzájárultak ezen
oltár készítésének költségéhez: a szövés, fonás és varrás mesterségével
foglalkozó egyének, mert ezt mutatja a rajta lévő olló és tilófa
illetve pad, és fölötte a kendercsomó. (A szolnoki szabók és szűcsök
céhe emeltette 1759-ben.) Az oszlopok fölötti gerendapárkány csinosan
tagozott és piros meg zöld színnel bír. A zöld és piros szín mindenütt
márvány utánzatot mutat.
Érdekes a
két külső oszlop fölött elhelyezett csigatornyolású párnán térdelő két
angyal a maga naiv és kedves arckifejezésével, de egyúttal a szívbeli
jóságot ábrázoló lényüket adja vissza, akik szívük jóságát még a
kézmozdulat által is elárulják.
Sajnos az egyik angyal vastagon aranyozott szárnya hiányzik, ami az idő viszontagságainak köszönhető.
A
két belső oszlop fölött két kis örök égő mécset ábrázolt a művész,
kellemes domborulatot adva az edénynek és kellően színezve, mert
lángját vörös és bronzszínűnek tünteti fel.
Fel
kell említenem még az oltár befejező stiláris alkotását, melynek
közepén a szent Antal kép fölötti részben szintén egy festmény van:
magyar szent Erzsébetet ábrázolja fején koronával és szép magyar
népviseletű ruhában, amint a szegényeknek kenyeret osztogat.
Végül
a legfelső részén egy sisak alakú forma zárja be az oltárt, melynek
alsó részén két kis angyalfej helyezkedik el. Fölfelé tekintenek, és
azt ábrázolják, hogy minden halandónak imádnia kell az egek nagy Urát:
az Úr Istent.
|