A festmény a Virág Judit Galéria és Aukciósház 46. aukcióján bukkant fel
a 156. tételként. Érdekes példája a címadásnak. Ezt ugyanis a festő nem
adhatta művének. A Damjanich Múzeum ugyanis a következőket közli
múltjáról honlapján: "
Sokévi várakozás és szervezőmunka után [...]
társadalmi összefogással 1933. május 2-án megalakult a Szolnoki
Könyvtár- és Múzeumegyesület. 1934. november 11-én az egyesület
nyilvános díszközgyűlést tartott, s ekkor nyitotta meg kapuit a
közönség előtt Szolnok Város Közkönyvtára és Múzeumi Gyűjtőhelye (a mai
Táncsics Mihály út 1. számú épület)." Ekkor a festőművész már majdnem tizenegy hónapja nyugodott a (budapesti, Fiumei úti) temetőben. Továbbá: "
Az intézmény 1952 végén vette használatba a jelenlegi, Kossuth tér 4.
szám alatti műemlék épület egy részét. Ugyanebben az évben vette fel
Damjanich János honvédtábornok nevét is."
Deák-Ébner Lajos tehát nem is sejthette, hogy a festményén látható
szállodaépület egykor egy múzeum otthona lesz. A címet (pontosabban:
ezt a címet) tehát csak valamikor 1952 után kaphatta az alkotás. Ez
azonban semmit sem von le az értékéből — még a címéből sem. Az is
sejthető, hogy a címet nem a galéria munkatársai adták, hiszen az
épület mai látványába elég nehéz belelátni ezt az állapotot. A festmény
ugyanis azt a kort ábrázolja, melyet egy 1882-es hírlapi cikk így ír
le: "
A Magyar Király szállodából a trágyát tegnap délelőtt két
szekéren hordották kifelé. Az épületben van a Takarékpénztár, a Kaszinó
és többek magánlakása, s így méltó megbotránykozást keltett az eljárás.
Azt mondanók: legyen meg mindenkinek az ő ízlése szerint, ha nem tudnók
azt, hogy a rendőrség épp ez épület átellenében hivataloskodik, s
mégsem látja, s tiltja be ez undort gerjesztő anyagnak nappali
hordatását, mely a léget megfertőzi, és a járókelőkben undort gerjeszt.
Ezt a trágyát éjjel is lehetne hordatni." (Deák-Ébner ekkortájt festette legtöbb szolnoki vásznát.)
A
festmény — melyet a "blogger" látott már szolnoki szegen lógni — 2014. május
19-én 18 órakor, a
Virág Judit Galéria tavaszi árverésén (Budapest
Kongresszusi Központ Pátria terme) "kerül kalapács alá". Jó
lenne ismét (és végleg) szolnoki szegen látni. S legjobb helye
abban az épületben lenne, melynek múltját megörökítette.