Lovas István az erdélyi
Piskiben született 1910. augusztus 28-án. A román megszállás elől
menekülve telepedett le szüleivel Szolnokon. 1923-tól 1927-ig a MÁV
tanonciskolájában tanult, majd a MÁV-műhely géplakatosa lett. Közben
gimnáziumba járt. 1935-ben végezte el a hatodik osztályt. A műegyetemre
szeretett volna beiratkozni, hogy mérnök lehessen.
A
magas, sovány, fekete fiú nappal dolgozott a műhelyben, este tanult,
szombaton és vasárnap pedig Budapestre járt, a repülés tudományát
elsajátítani, mert ez volt az életcélja. Emellett a zeneegyesület és a
városi zenekar is pótolhatatlan tagjai között tartotta számon a három
hangszeren játszó muzsikust.
1934
nyarán kezdte meg működését a Középmagyarországi Automobil és Motor
Club Szolnoki Alosztálya dr. Szaller Miklós vármegyei tiszti főorvos
elnöklete alatt. Puskás Ede szolnoki tűzoltó-főparancsnok
kezdeményezésére az egyesület megalakította a sportrepülő-szakosztályt
is. 1935 nyarán, a Városháza garázsában építette meg Kubik János
szolnoki asztalosmester — id. Rubik Ernő, a később világhírűvé vált
repülőgép-tervező szakmai irányításával — az első motor nélküli
sportgépet, az „Imrét”. Az ezüstre festett „légi madarat” július 20-án,
kocsin szállították ki a szandai rétre. Az akkor már oktatói
bizonyítvánnyal rendelkező Lovas István emelkedett fel vele több
start-próba után, 100 m magasságot érve el, egy percig tartózkodva a
levegőben.
1935. augusztus 24-én
kezdhette el Lovas István az addig jelentkezett 50–60 pilótanövendék
gyakorlati oktatását úgy, hogy ők eleinte csak 5 méter körüli
magasságban „szálltak” volna a vontató autó mögött. Előbb azonban
néhány gyakorlatot akart végezni azon magassági határ megállapítása
céljából, ahol a magassági kormány emelése nem fenyeget azzal a
veszéllyel, hogy a 25 méteres kötél a vontató autóra rántja a
gépmadarat. (A gyakorlott repülők ugyanis 300 méteres kötéllel szálltak
a magasba, csak az oktatásnál volt kötelező a 25 méteres kötél.)
A
kísérlet végrehajtásakor túl gyorsan indulhatott a vontató autó, talán
a pilóta is hirtelen húzta maga felé a magassági kormányt, s az Imre
másodperceken belül az autó fölé emelkedett. A csaknem függőleges
helyzetbe került kötél rendeltetésének megfelelően kiakadt a gép
vontatókampójából. A szárnyakat érő levegő nagy nyomását addig
kiegyensúlyozta a kötél. Ezen erő megszűntével hátrabillent a gép,
elvesztette sebességét, majd kb. 20 méter magasságból a földre zuhant,
s félszárnyra esve összetört. A kezdetleges, de kitűnően
megszerkesztett gépnek nem volt kabinja. Egy célszerűen kifaragott
pallón ült a vezető, hátát a szárnyat tartó deszkához feszítve. A
földre zuhanáskor pedig nem volt, ami megvédje a gyenge emberi testet.
Ez adja magyarázatát a gép és a pilóta szerencsétlenségének.
Lovas
István életét nem tudták megmenteni az orvosok. A Szolnok-szandai
repülősport első áldozatát augusztus 26-án temették több ezer gyászoló
részvételével. Szolnoki — a város által adományozott — díszsírhelyén
később egy repülőgép-domborműves emléket készíttettek tanítványai.
|