Kósa Károly | |||
A KRAKKÓI MAGYAR BURSA |
|||
1613. május
3-án szokásos útját járta Jan Broscius — régi szokás szerint
magyarosított nevén Brozek János —, a krakkói egyetem kiváló tanára,
midőn a főtéri zsibvásár egyik árusánál meglátott egy elnyűtt könyvet.
A sötétbarna bőrbe, fatáblák közé kötött kézirat a Magyar Bursa, vagyis
a helyi universitás magyar hallgatói testületének névsorát tartalmazta.
A kiváló lengyel matematikus az egyetemnek ajándékozta a könyvet, mely
nélkülözhetetlen forrás az intézmény magyar hallgatóinak hazai
lakóhelyére nézve.
Az 1364-ben, Nagy
Kázmér által alapított tanintézet a XV. század második felére már a
magyar fiatalok legfőbb külföldi képzési helyévé vált. 1463-ban tanult
a legtöbb magyar Krakkóban, mikor a beiratkozottak negyede volt
hazánkbéli. A XV. század folyamán 2297 magyar diák koptatta az egyetem
padjait.
A magyar hallgatók nagy
száma szükségessé tette együttes elhelyezésüket. Az 1470-es évektől a
bursában, vagyis a magyar tanulók házában tömörültek. Kidolgozták a
tanulóotthon alapszabályát, gondoskodtak arról, hogy a diákok
fegyelmezett életet éljenek, s könyvtárat is fenntartottak.
A bursa regestrumába bejegyzett 823 diák között számos közép-alföldi fiatal adatait megtaláljuk. A szajoli Mohoray, vagy Mohorci János 1506-ban, a jászberényi László fia Fülöp 1510-ben kezdte tanulmányait. Cegléd 7, Kecskemét 3, Nagykőrös 1 fiát küldte Krakkóba. Bizonyára a Várkony, Túr, Abád, Apáti, Szentgyörgy, Szentiván, Szentmárton, Szentmiklós nevű településekről érkezettek között is számos jász-kunsági, illetve közép-tiszavidéki hallgató lehetett. A Csépáról való Oszvald-fia Miklósról feljegyezték, hogy tényleges szolgálatot teljesítő pap. A szolnoki Bálint fia Márton 1511-ben iratkozott be, s az 1513 pünkösdjét követő kántorböjtön elnyerte a legalsó akadémiai fokozatot, a bakkalaureátust. A Rákóczifalva helyén létezett Tisza-Varsányból három fiú tanult Krakkóban: Péter fia Lukács, Kincses Mátyás, valamint Péter fia Ferenc. Az utóbbi 1511-ben a bakkalaureátusi, majd 1517 újéve után a mesteri, vagyis doktori fokozatot is elnyerte. A magyar bursa hosszú időn át
igazi humanista központ, a város kulturális
életének jelentős tényezője volt. A kor ünnepelt humanistái közül
szoros szálak fűzték a burzához Hirsberget, humanista nevén Antraceust,
aki különösen görög tudományával szerzett magának elismerést. Itt
kapott lehetőséget a megnyilatkozásra Konrad Celtis, a neves
vándorhumanista, s több jeles társuk is. A magyar hallgatók
megtöltötték a város könyvkereskedéseit, nyomdáit, könyvkötő üzemeit,
vállaltak korrepetítori állást, volt külön kápolnájuk, s idővel többen
váltak az egyetem előadóivá.
Ám nem
csak az antikváriumokban, hanem a borozókban is gyakran lehetett velük
találkozni. A kellemes nedű keltette "emelkedett" hangulatban
nemegyszer tettlegességre is sor került. Ezek általában rektori
dorgálással, esetleg pénzbüntetéssel végződtek. 1534-ben kedvenc
borozójuk tulajdonosa, Jan Medyk megsokallta a magyar diákok
adósságait, s a magyar kápolna falára kiszegezte adósainak jegyzékét.
Ezt a diákok letépték, s heves szóváltás végén jól elagyabugyálták
Medyket. A két főkolompos, Apáti András és Temesvári Mihály a városháza
pincéjébe záratott, ahonnan csak akkor bocsáttattak ki, midőn igéretet
tevének a megjavulásra.
Mint látjuk, sok pozitív
vonásuk mellett a verekedésben, kihágásban sem maradtak el a korabeli
diákélet más szereplői mögött.
A
burzát 1558-ban véglegesen bezárták. Addigra azonban sok magyar diák —
köztük szűkebb hazánk számos képviselője — ismerkedett a világgal, a
tudományokkal, s ezt szülőföldjükön kamatoztatták. Legjobb példa erre a
túrkevei Máté fia Ambrus, aki 1501-ben szerepel először a regestrumban.
Később a bakkalaureátusi fokozatot is megszerezte. A kutatók szerint
azonos azzal a Ványai Ambrussal, aki itthon dévaványai plébános lett, s
Dózsa György kancellárjaként a parasztháborúról szóló történeti-,
illetve szépirodalom szereplőjévé vált.
|
Kezdőlap |
Írások |