Kósa Károly A két
Marci bácsi |
1910.
szeptember 25-e a nagykőrösi Arany János-szobor avatásának napja. Magas
oszlop tetején látható a költő életnagyságú bronz mellszobra. A
talapzaton ülő férfi, haraszti kőből faragva. Ez volt az első
színezett szobor Magyarországon, s a második
olyan emlékmű, ahol egy nagy nevet viselő alakot egy névtelennel, egy
paraszttal ábrázolnak. (Az első Fadrusz János Wesselényi-szobra volt
Zilahon, mely az Arany-szobor állításakor még Magyarországhoz
tartozott.)
Már ez is különlegessé teszi a szobrot. Számunkra azonban van még egy érdekessége, mégpedig az, hogy kiről mintázta a szobrász a mű mellékalakját. A budapesti után a nagykőrösi Arany-szobor elkészítésével is Strobl Alajost bízták meg. A művész nagy becsvággyal kezdte a munkát. Amit Pesten nem tudott megvalósítani, azt Kőrösön akarta pótolni: népies és egyben nagykőrösi vonatkozású szobrot kívánt alkotni. Arany János egyszer a szomszédos Tetétlen pusztára kirándult tanártársaival. Inárcsi Farkas Elek vendégeként megismerkedett a házigazda öreg gulyásával, Csonka Mártonnal. Aranyra oly nagy hatással volt a találkozás, hogy az öreget két versében, A vén gulyás és A vén gulyás temetése címűben is megénekelte. Strobl Alajos keresve sem találhatott volna ennél jobb témát szobrához. Marci bácsi azonban már régóta elíziumi gulyákat terelt. A szobrászművész hozzálátott a megfelelő modell kereséséhez. Többek között Jászapátiba is ellátogatott. "Egy tipikus öreg gulyást akar legközelebb megmintázni, s ez alkotásához keresett volna modellt. Sajnos, nálunk nem talált" — tudatta a helyi lap egyik 1908. évi híre, melyből azt is megtudtuk, hogy Vágó Pál festőművész kalauzolta. Strobl Alajos végül a kőrösi pásztor-világba vitette szét a hírt küldöncökkel, hogy jöjjenek azok, akik úgy érzik, hogy jó mintái lehetnek a vén gulyásnak. Egy jellegzetes, gazdagon leomló hajú öreget választott, kinek szintén Márton volt a keresztneve. A mester varkocsba fonta az öreg haját, leültette egy olyan karszékre, melyet Arany íróasztala mellett is látott, térdére fektette subáját, s kezébe adta hosszú pásztorbotját. Ezzel készen volt a póz, melyet Arany így faragott versbe:
Strobl
Alajos pár napi szorgalmas munkával elkészítette Marci bácsi
mellszobrát. Azt felvitte Pestre, ahol tovább finomította. Később az
élő modellt is elhívta, s hetekig ott tartotta. A művész fiától, Strobl
Mihálytól tudjuk, hogy milyen kedves ember lett náluk a második Marci
bácsi. Magukkal vitték még a Tátrába, Liptóújvárra, Strobl Alajos
szülőfalujába is. Ott lakott a házukban, s bámulatba ejtette a
környékbelieket ezüst gombos pásztorgúnyájával. Esténként ízes meséivel
szórakoztatta a gyerekeket.
Hiába hangoztatta többször a modell: "Pásztorember sömmit sem ér kutya nélkül!" A művész csak menet közben látta be igazát. Ekkor ismét Kőrösre ment kutyát keresni. Hirdetésére seregestől vitték az ebeket, de ő csak csóválta a fejét. Végül az erdőőr Hattyú nevű kutyájára figyelt fel, s meg is vásárolta. Hetekig mintázta budapesti műtermében a gyönyörű, szabadsághoz szokott állatot. A szobor végül elkészült, s máig ott magasodik Nagykőrös főterén. Azóta már a második Marci bácsi, s a művész is a mennyekbe költözött. A szobor azonban fenntartja emléküket: Arany Jánosét, Strobl Alajosét, meg a két Marci bácsiét. |
Kezdőlap | Irományok |